Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Jihlavě vyroste nové sídliště. Radní se bojí, že v místě zkolabuje doprava

  9:20aktualizováno  9:20
Jihlavské sídliště Na Dolech a Horní Kosov se má rozrůstat. V první etapě se počítá s tím, že k bytovkám a domům U Lipové aleje přibude více než padesátka nových domů a přes 370 bytů. Podle radních by se ale stavebníci měli mírnit, jinak v místě Na Dolech zkolabuje doprava.
V Jihlavě vyroste nové sídliště U Lipové aleje. V první etapě se počítá s 57 rodinnými domy a 376 byty. Ilustrační foto

V Jihlavě vyroste nové sídliště U Lipové aleje. V první etapě se počítá s 57 rodinnými domy a 376 byty. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Pole, které se táhne směrem k železniční trati z Jihlavy na Kostelec a směrem k Zaječímu skoku, je zatím rájem pro běžkaře a místem pro venčení psů. Výhledově se ale louka změní. Jen v první etapě tam má vyrůst 57 rodinných domů a 376 bytů. Počty bytů v dalších etapách zatím nejsou dány.

I současná porce bytů a domů ale nadzvedla ze židlí jihlavské radní. Obávají se, že v území Horního Kosova a "Doliny" výrazně vzroste doprava a zhorší se prostředí pro život.

Nové stavby v lokalitě

Obchody Špitálské předměstí
Mohly by tam být dva hypermarkety a další obchody a služby, například autosalon. Investorská firma Unimex Group chce letos začít stavět.

Administrativní dům Triangl
U obchvatu Jihlavy se počítá s kancelářemi a restaurací.

Nové sídliště
Jeho součástí by byla například právě Lipová alej.

"Oproti dřívější studii, kterou jsme na radnici zaregistrovali, došlo k zahuštění zástavby v západní části lokality," upozornil náměstek primátora Josef Kodet.

Radním se nezdály ani výpočty, které se týkaly intenzity dopravy.

"Maximálně 65 vozidel za hodinu ve špičce, to považuji při počtu 376 bytových jednotek a 57 rodinných domů jen v první etapě za podhodnocené číslo," vyjádřil se náměstek primátora.

"Projekt se ale teprve diskutuje a tvoří. Zajímáme se také o to, jak široké budou na sídlišti silnice, chodníky. Zda tam budou dětská hřiště nebo stání pro kontejnery na odpad a podobně," doplnil Kodet.

Pozemky pro domy nejsou zasíťované, vázne i kanalizace

Sídliště U Lipové aleje je projektem jihlavské stavební společnosti PSJ. Její mluvčí Miroslav Fuks sdělil, že záměr nejde proti dřívější studii.

"Ve všech ohledech ji respektuje - jak v otázce hustoty zástavby, tak i ve věci zeleně," řekl Fuks. Vizualizace, jak by mělo sídliště vypadat, ale zatím nejsou k dispozici.

Ze všeho nejdříve by podle Miroslava Fukse měly růst rodinné domy. "Nepředpokládáme, že by na pozemcích patřících PSJ (celkem 16 hektarů, z toho šest hektarů určených k zástavbě) v první fázi rostly bytové domy. Vnímáme, že Jihlava má nedostatek parcel pro rodinné domy," řekl mluvčí stavební firmy.

Než sídliště poroste, musí město s investory z PSJ vyjednat řadu dalších záležitostí. Pozemky pro rodinné domy nebo dvojdomky například zatím nejsou zasíťované.

Výstavba vodovodů a kanalizace pro sídliště U Lipové aleje není zatím možná. Jihlava musí nejdříve navýšit kapacitu svých stok. S půl miliardovým projektem je město ovšem ve zpoždění - kvůli neustálému odvolávání v zakázce neúspěšných firem k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Dalším tématem do diskuse, které souvisí s novým velkým jihlavským sídlištěm, jsou křižovatky. Zejména ta u mlékáren a ta v polovině cesty mezi Horním Kosovem a "Dolinou". U mlékáren připadají v úvahu podle náměstka primátora Josefa Kodeta semafory i kruhový objezd. Úplně jasno ale ještě není. Navíc prostor u mlékáren je pro kruhový objezd poměrně stísněný.

Na křižovatce ulic Vrchlického, S. K. Neumanna a Buková by naopak kruhový objezd mohl být. Tam je místa dost.

Počítat se musí i s Trianglem

V této jihlavské lokalitě navíc už zdaleka nejde jen o nové sídliště. Doprava by tam měla zhoustnout po výstavbě nového obchodního centra Špitálské předměstí. A ve hře je také vícepodlažní administrativní budova Triangl, kde má být 6 350 metrů čtverečních kanceláří.

"S touto již dříve avizovanou výstavbou musí stavebníci nového sídliště počítat. Hluk a doprava musí být celkově v normě. Nelze projekty posuzovat jednotlivě," řekl Josef Kodet z vedení jihlavské radnice.

Hygienici vyžadují zase například protihlukové bariéry kolem železniční trati. I jim chybí komplexní model dopravy.

Na sídlišti U Lipové aleje by měly ve finální podobě stát čtyři šestipodlažní bytové domy, dále pak čtyřpodlažní bytovky, řadovky a rodinné domy.

K dispozici má být 326 parkovacích stání. Ve špičce by na sídliště nemělo podle projektu přijet víc než 65 vozidel za hodinu. Vychází se z předpokladu, že se během tří hodin ve špičce obmění maximálně 50 procent míst. Ráno se předpokládá odjezd většiny aut a odpoledne příjezd.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letiště Henčov u Jihlavy hostí o víkendu Horácký letecký den.
Pozemky pro modernizaci letiště u Jihlavy zařídí armáda

Ministerstvo obrany vstoupilo do dění kolem letiště v Henčově, do jehož modernizace chce Jihlava investovat. Musela by ho ale nejdřív koupit od státu, což by...  celý článek

Ilustrační snímek
Matka žáka základní školy dala facku učitelce, ta musela do nemocnice

Na učitelku zaútočila matka jednoho ze žáků v jihlavské základní škole Jungmannova. Kantorka po útoku musela na ošetření do nemocnice. Podle policie se...  celý článek

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
MZDOVÁ ÚČETNÍ | pružná pracovní doba

Grafton Recruitment Praha
Kraj Vysočina
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.