Jihlavský dopravní podnik možná zavede přestupní jízdenky za 20 korun. Ilustrační foto

Jihlavský dopravní podnik možná zavede přestupní jízdenky za 20 korun. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V Jihlavě možná oživí přestupní lístek, současné jízdné může vyjít dráž než v Praze

  • 3
V jihlavské městské hromadné dopravě od loňska funguje ceník podle ujetých zastávek. To je však nevýhodné pro cestující, kteří musejí přestupovat. Vedení Dopravního podniku proto uvažuje o znovuzavedení přestupního lístku.

Jihlavští radní i vedení Dopravního podniku uvažují o navrácení přestupní jízdenky za 20 korun na 60 minut do městské hromadné dopravy. Situaci porovnávali s jinými městy.

Kolik stojí lístek jinde

Praha Po hlavním městě se dá dvacet minut jezdit za 18 korun. Lístek na 75 minut přijde na 26 Kč.

Brno Jízdenka na deset minut je nepřestupní a stojí dospělou osobu 14 korun. Přestupní lístek na čtvrthodinovou jízdu je ke koupi za 18 korun, hodinová jízdenka vychází na 22 korun.

České Budějovice Hodinová jízdenka stojí 16 korun. Dvacet minut se dá po městě jezdit za 12 Kč.

Zdroj: ceníky dopravní podniků

"Dívali jsme se i na praxi v jiných městech. Ale že bychom odněkud přímo brali inspiraci, to ne. Šedesátiminutové jízdenky tady byly, takže se k nim víceméně vracíme," uvedl náměstek primátora František Zelníček.

V současnosti je jízda s přestupem a na papírový lístek v Jihlavě dražší než v Praze. Zatímco cesta z jihlavského sídliště Březinky třeba do Pávova vyjde na dvaatřicet korun, v Praze by člověk platil o šest korun méně. Musel by jen celou vzdálenost ujet do 75 minut.

Podobně velký jako Jihlava je severočeský Děčín. Jízda s přestupem vyjde na 17 až 20 korun, nepřestupní tarif je stanoven v rozmezí od 12 do 15 korun.

Zvýšením cen ubudou cestující

Znalec jihlavské dopravy Luděk Bohuňovský ze sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů se domnívá, že by jízdné mělo být nižší. "Přestupná jízdenka je stoprocentně pozitivní věc. Ale dát dvacet korun v takto malém městě, to je něco naprosto šíleného," uvedl Bohuňovský.

Městskou hromadnou dopravu podle něj využívají zejména školáci, studenti a senioři. Ti všichni mají předplacené kupony - měsíční a čtvrtletní.

"V roce 1989 stál litr benzinu osm korun, dnes stojí čtyřikrát tolik. Trolejbus stál v roce 1989 korunu, nyní stojí dvanáct na kartu, bez karty šestnáct korun. Pokud se bude jízdné pořád zvyšovat, dopravnímu podniku to sice může přinést nárůst tržeb, ale část cestujících ubude, a to je přece principielně špatně," shrnul Bohuňovský.

Komunisté chtějí ještě nižší cenu

Podle ředitele Dopravního podniku města Jihlavy Josefa Vilíma ještě nebylo o ničem definitivně rozhodnuto. "Jednáme o možných variantách," uvedl. Dopravní podnik podle něj čeká po zavedení nové jízdenky spíše pokles tržeb. Ten by mohl být podle odhadů kolem dvou až tří milionů korun ročně.

Do vozů městské hromadné dopravy by se přestupní lístek mohl vrátit nejspíš v červenci.O jízdenkách budou hovořit v úterý na radnici jihlavští zastupitelé. Komunisté navrhnou, aby stála 16 korun. 

"Dvacetikoruna není moc. Když papírová nepřestupní jízdenka zůstane s cenou na 16 korunách, pak si po přestupu za cestu ve druhém voze připlatíte už jen čtyři koruny," oponuje Josef Kodet z vedení jihlavské radnice.

"Platba elektronickou kartou musí být nadále zvýhodněná," dodal Kodet. Nová jízdenka by byla službou pro lidi, kteří necestují dopravou tak často nebo třeba přijedou na výlet.