Vírník neboli gyroplán je hybridní letoun. Oproti letadlům má kratší startovací

Vírník neboli gyroplán je hybridní letoun. Oproti letadlům má kratší startovací dráhu a nižší rychlost. | foto: Archiv GBA

V Jihlavě by se mohla začít vyrábět unikátní hybridní letadla

  • 12
V krajském městě Vysočiny by se mohla vyrábět unikátní hybridní letadla, takzvané vírníky či gyroplány, tedy něco mezi vrtulníkem a letadlem. Půjde o ojedinělou výrobu stroje, který zatím nikde ve světě nelétá. Jihlavská společnost Jihlavan Airplanes momentálně jedná se zahraničními partnery.

O unikátním projektu, za kterým stojí konsorcium zahraničních firem, informoval generální ředitel státní agentury CzechInvest Miroslav Křížek. "Půjde o výrobu zcela nového stroje, který ještě nikde na světě nelétá," řekl šéf CzechInvestu.

Jednání s americkými a čínskými partnery potvrdil zástupce obchodního oddělení společnosti Jihlavan Airplanes, který si ovšem nepřál být jmenován.

Jednání prý ještě nejsou u konce, kontrakt je však zřejmě před podpisem. Podle Křížka by mohl být uzavřen v lednu.

Gyroplán

Gyroplán je hybridní letoun, který je něco mezi vrtulníkem a letadlem.

Proti letadlům potřebuje kratší startovací dráhu a pohybuje se pomaleji, jeho cena bývá nižší než u vrtulníků.

A jaké je oficiální stanovisko jihlavské společnosti? "Určitě zatím nedošlo k dohodě. Nemůžu dát žádné informace k tomu, s kým a o čem jednáme. Co ale mohu říct, je, že se snažíme dělat zajímavé věci a uspět na trhu," sdělil ředitel firmy Jihlavan Airplanes Petr Bernat.

Vedení společnosti se podle něho už delší čas snaží jednat na různých frontách. "Vždy jsou to citlivá jednání, jejichž průběh nekomentujeme," dodal.

Jihlavská společnost teď ve výrobě lehkých letadel zaměstnává přes 50 lidí.

V Česku mají vznikat dva typy vírníků

Tomu, že půjde skutečně o gyroplány, nasvědčují předchozí jednání americké firmy Groen Brothers Aviation s konkurenčním českým výrobcem letadel, která ovšem neuspěla.

Společnost Groen Brothers se zabývá vývojem vírníků od roku 1986, v roce 2002 spolupracovala s pořadateli olympijských her v Salt Lake City, kde byl jeden vírník nasazen k monitorování letiště pro bezpečnostní opatření.

Firma Groen Brothers má v Česku vyrábět dva typy vírníků - dvoumístný a šestimístný. Kvůli vysokým nákladům na certifikaci stroje přitom hledá financování v Číně. Zatím totiž není nikde na světě vírník certifikován, několik jich však již zkušebně létá.

Gyroplány byly využívány už před druhou světovou válkou jako pozorovací letouny. Jejich výhodou byla nízká rychlost a krátká startovací dráha. Za druhé světové války a později i ve válce ve Vietnamu však bylo jejich využití zastíněno klasickými vrtulníky.

Gyroplány by mohly najít hlavní odbytiště v Číně

Základní kapitál čínsko-amerického konsorcia, které má pro čínský trh v Jihlavě vyrábět gyroplány, bude sto milionů jüanů (306 milionů korun).

"Čínská společnost Guangzhou Suntrans Aviation Science and Technology bude vlastnit 75 procent akcií. Americká firma Groen Brothers Aviation (GBA) zbývající čtvrtinu," uvedla GBA v tiskové zprávě.

Čínská firma vloží do společného podniku, který se bude jmenovat Foshan Suntrans-Groen Aviation, 75 milionů jüanů v hotovosti. GBA získá 25 procent akcií společného podniku výměnou za poskytnuté technologické know-how ke svému gyroplánu SparrowHawk.

Podle GBA má společný podnik značný potenciál, protože byl spuštěn v době, kdy se Čína rozhodla otevřít svůj vzdušný prostor do výšky 3 000 metrů pro veřejnost.

"Letoun, s nímž se dá snadno a bezpečně létat, který je snadno ovladatelný a potřebuje jen velmi krátkou rozjezdovou dráhu, by mohl být v Číně velmi populární, když se země otvírá pro novou generaci soukromých pilotů," uvedl viceprezident GBA Al Waddill.

K úspěchu gyroplánů by podle něho mohlo pomoci i to, že v Číně není dostatečná letecká infrastruktura k provozu klasických letadel.

,