Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havlíčkův Brod začne brzy stavět parkovací dům, hotov má být do září

  18:20aktualizováno  18:20
Po letech příprav, odkládání i emotivních dohadů se velký den přiblížil. V polovině března začne v havlíčkobrodské Husově ulici vyrůstat dvoupatrový parkovací dům.

Na tomto místě v budoucnu vyroste nový parkovací dům zhruba pro devadesát aut. | foto: 5plus2.cz

Přesně tak zástupci radnice označují novou stavbu na místě dnešního parkoviště mezi bytovkou a okresním policejním ředitelstvím. I když ve skutečnosti se bude jednat jen o zastřešení nynějších stání a vybudování desítek nových míst ve vrchním patře.

Město investuje přibližně 18 milionů korun

Městský úřad už zná dodavatele stavby. Za zhruba 18 milionů korun ji postaví místní firma Chládek a Tintěra. Začít by měla 17. března a dílo musí dokončit do začátku nového školního roku. Počet parkovacích míst se ze současných 44 navýší na dvojnásobek.

Podle představ vedení města by parkovací dům měl trochu pomoci vyřešit problémové parkování v centru Brodu. Jenže samotná jeho výstavba nové problémy způsobí. A nadšení z budovy nejsou ani majitelé bytů v okolí. Ti, místo aby se radovali z nových parkovacích míst, se bojí, kolik je místa budou stát a zda je vůbec získají.

Všechna ze současných parkovacích stání se před zahájením výstavby musí do jednoho vyprázdnit. "Kam tato auta dát, to bude první kámen úrazu," připouští Libor Honzárek, havlíčkobrodský radní zodpovědný za oblast dopravy.

Neplacená parkoviště a místa k stání v ulicích centra jsou takřka permanentně plně obsazená. Obyvatelé čtyř bytovek v blízkosti Husovy ulice, v nichž žije na dvě stovky rodin, budou muset na dobu stavby hledat jiná místa. Kde, to je otázka.

Jako náhradní parkoviště zatím bude fungovat ulice Ledvinky

"V centru už teď není kde zaparkovat. Snažíme se najít nejméně bolestivé řešení. Ale je třeba si uvědomit, že už prostě není kde nová místa brát," upozornil Honzárek.

V provizorní náhradní parkoviště se promění polovina nedaleké ulice P. F. Ledvinky. Ta by měla být po dobu výstavby zjednosměrněna, vozy by měly stát šikmo na jedné polovině vozovky.

"Tak to fungovalo už při nedávných úpravách parku Budoucnost. Nyní ale bude muset být nejspíš jednosměrka vedena opačně, od Chotěbořské ulice. Bylo by to kvůli objízdné trase při opravách Masarykovy a Žižkovy ulice," nastínil Honzárek.

Parkovat se bude moci i v ulicích Za Klášterem a Klášterská nebo na parkovišti zimního stadionu. Samotná výstavba pak způsobí dopravní omezení i v samotné Husově ulici. Během prací bude ulice průjezdná pouze jedním směrem, a to minimálně zpočátku od Masarykovy ulice do centra.

"Bude třeba sledovat dopravní značení. V případě potřeby při kontrolních dnech jednosměrku otočíme, ulice bude průjezdná ve směru k Masarykově ulici. Povolení nám umožní využít oba směry. Husova ulice bude ale po dobu výstavby průjezdná vždy pouze jedním směrem," upozornil Honzárek.

Další problém bude muset radnice rozseknout po dobudování parkovacího domu. V přízemí, kam se budou vozy dostávat nynějším vjezdem od bytovky, by měla být stání vyhrazena pravděpodobně jen těm, kdo si místa od města pronajmou.

Tisíce korun ročně za možnost parkování u svého bydliště?

"Bojím se, že budu muset vydat tisíce korun ročně za to, abych mohl parkovat u svého bytu. Pokud nebudou majitelé bytů nějak zvýhodněni, rozhodně se mi to líbit nebude," pravil jeden z mladších obyvatel bytovky.

Podle Honzárka město pravděpodobně ještě během výstavby vypíše o parkovací místa soutěž. A té se nejspíš bude moci zúčastnit kdokoliv. "Městská parkoviště jsou budována z veřejných peněz. Musí sloužit veřejnosti, tedy všem," zdůraznil už dříve místostarosta Ivan Kuželka.

"Když se budou místa takto prodávat, není jisté, zda uspějeme," namítala obyvatelka domu Alena Kubalová. O zastřešená stání projevili zájem i někteří podnikatelé z centra nebo obyvatelé jiných domů, kteří mají garáž třeba až na periferii. "Chce to vymyslet jiný způsob, jak zajistit obyvatelům bytovek parkování," dodala Alena Kubalová.

O parkovací místa bude soutěž

Jenže toho se s největší pravděpodobností nedočká. Naopak, obyvatelé bytovek budou muset uspět v soutěži. Kdo nabídne vyšší sumu, vyhraje.

Zatím není jisté, zda nakonec radnice zvolí svou oblíbenou obálkovou metodu, nebo aukci. Jen tak lze podle Honzárka zajistit transparentní soutěž.

"Ale zatím ani ve vedení města nejsme jednotní," upozornil radní.

Pokud obyvatelé bytovek neuspějí, budou moci zapomenout i na to, že vůz jednoduše postaví do vrchního patra. To bude mít vjezd z Husovy ulice a bude podle představ vedení města alespoň symbolicky zpoplatněné.

"Abychom zamezili celodennímu stání vozů v centru. Chceme, aby parkoviště sloužilo jen pro ty, kteří si musí na chvíli v okolí něco vyřídit," vysvětlil radní.

"Zaměstnanci firem, jejichž auto zabírá místo přes den deset hodin v kuse, mohou vůz nechat na záchytných parkovištích v docházkové vzdálenosti od centra," konstatoval Honzárek. Na mysli měl zejména plochy v Žižkově a Chotěbořské ulici.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Společnost Optokon, v jejímž čele stojí už od roku 1991 Jiří Štefl, vyvinula i...
Jihlavská firma vytvořila neviditelný plot, mohl by třeba hlídat hranice

Jiří Štefl stál před více než čtvrt stoletím u vzniku Optokonu. Firma nyní dává v Jihlavě práci více než stovce lidí. Ačkoliv společnost, jejíž výrobky využívá...  celý článek

Na humpolecké autobusové nádraží budou lidé ještě nějaký čas chodit. Výstavba...
Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.