Lidé by si mimo jiné přáli propojit centrum města se sídlištěm Březinky visutou lávkou přes Heulos (park na snímku vpravo nahoře). Projektanti pak počítají, že by se Jihlava masívně rozrostla jižním směrem.

Lidé by si mimo jiné přáli propojit centrum města se sídlištěm Březinky visutou lávkou přes Heulos (park na snímku vpravo nahoře). Projektanti pak počítají, že by se Jihlava masívně rozrostla jižním směrem. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Jihlava plánuje nová sídliště, město se má rozrůst hlavně na jihu

  • 4
V největším městě Vysočiny vzniká nový územní plán. Projektanti počítají, že by do padesátitisícové Jihlavy mohlo přijít až dvacet tisíc dalších obyvatel. Jihlava se má podle nich rozrůstat na jihu. Opozici se nelíbí dopravní napojení jihu města na severní část, kde jsou největší zaměstnavatelé.

Jak se bude krajské město Vysočiny rozvíjet v příštích deseti až patnácti letech? Zásadní směry určí nový územní plán. Se stavbami, které zahrnuje, se mohli lidé seznámit na veřejném projednání v kině Dukla. Územní plán zpracovává společnost CityPlan. Hodně se diskutuje nejen o plánovaném silničním okruhu.

„Navrhovaný rozvoj může jít až k 70 tisícům obyvatel,“ řekl za tvůrce nových map Jihlavy architekt Ladislav Komrska.

1 Nový obchvat rozděluje motoristy a milovníky přírody

Tato stavba patří mezi finančně nejnáročnější a nejdiskutovanější. Část Jihlavanů je proti tomu, aby dvouproudá silnice vedla přes lokalitu v Ráji a Sasovské údolí.

Vnější silniční okruh má navázat na stávající obchvat Jihlavy směřující od dálnice D1 k hlavní silnici na Znojmo. Jeho pokračování by ústilo na výpadovky na Brtnici a Brno.

„Stavba je to poměrně finančně náročná, město na ni momentálně nemá vyčleněné prostředky,“ upozornil Tomáš Lakomý z radničního úřadu územního plánování.

Jihlava navíc musí ještě probrat trasu s krajem. „Dokud silniční okruh nebude v zásadách územního rozvoje kraje, tak se nebude budovat. Je pro něj ale v chystaném územním plánu Jihlavy vytvořený koridor rezervy, aby jednou mohl být vybudován,“ řekl Ondřej Kyp ze společnosti CityPlan.

Podle náměstka primátora Vratislava Výborného (ČSSD) se okruh může v krajských mapách objevit nejdříve v roce 2018. „Tehdy bude první možnost, že bychom mohli začít projektovat,“ uvedl.

„Celé údolí znehodnotíte, byť za deset až patnáct let. Máme děti, oni mají děti a ty budou chtít jít do přírody,“ upozornila na veřejném projednání žena, která v lokalitě Ráj bydlí. „To byste se divili, kolik lidí tudy chodí a jezdí na kole,“ řekla.

2 Kudy povede vysokorychlostní trať? Stát zatím neví

Definitivní trasu vysokorychlostního vlaku stát ještě nestanovil. Proto s ní zatím chystaný územní plán Jihlavy nepočítá.

„Podle mých informací se počítá s tím, že trať bude mít do Jihlavy odbočku ve směru od dálnice. Není to žádné betonové monstrum, které by bylo na pylonech. Na tom krátkém úseku od D1 k městu se dá provoz vlaků řešit po běžném železničním svršku,“ vysvětlil architekt Komrska.

3 Visutou lávku přes Heulos město může mít - i bez map

Visutá lávka by byla rychlým propojením pro pěší mezi centrem Jihlavy a největším sídlištěm Březinky. Velkým propagátorem tohoto řešení je Jaroslav Kukla, obyvatel Březinek.

„Lávka by byla potřeba, slibuje se to už 45 let. Jenom nějaká brzda či žába na prameni tomu tady nechce přát,“ pravil Kukla. Dodal, že dvousetmetrová lávka vyjde v průměru na 17 milionů korun. Město by na ni podle Kukly mohlo čerpat dotace.

„Je to zajímavé téma. Máme ovšem vyjádření ministerstva kultury, že nic takového není přípustné,“ upozornil Martin Weddel ze společnosti CityPlan. „V územním plánu lávka zobrazena není, plán takové stavby ale nezakazuje,“ podotkl Komrska.

4 Nová promenáda okolo Koželužského potoka

Jihlava už jednu oblíbenou promenádu kolem řeky má u Vodního ráje. Podle nového územního plánu by k ní mohla přibýt další v návaznosti na lokalitu Skalka. Vedla by podél Koželužského potoka.

„Proč bychom cyklisty tahali podle silnice, když mohou projet podle potoka,“ pravil architekt Komrska. Reagoval přitom na výtku některých zahrádkářek, že nechtějí údolí Koželužského potoka v lokalitě U Hřbitova víc otvírat pro veřejnost. „Můžu za všechny cyklisty slíbit, že vám tam nebudou krást cibuli,“ zavtipkoval Komrska.

5 Nejvíce nových bytů mezi Skalkou a Znojemskou ulicí

Jihlava by se v dalších deseti až patnácti letech měla nejvíce rozrůst na jihu. Projektanti navrhují právě tam stavět nové sídliště - mezi Skalkou a areály firem u Znojemské ulice.

„Bude to investičně i provozně náročné - vybudovat sítě infrastruktury, zavést MHD,“ upozornil na jednání Dalibor Pituch, člen jihlavské Komise pro dopravu. Jihlavu by nejprve rozvíjel v Heleníně a Horním Kosově.

Architekt Komrska upozornil, že v současnosti se Jihlava rozvíjí systémem paběrkování. „Pokoušíme se připravit podmínky, aby jednou zase mohl vzniknout kus města,“ zdůvodnil.

Zastupitel Radek Popelka (ANO) poukázal na to, že město se bude rozvíjet na jihu, ale průmyslová zóna leží na severu. „Do budoucna si zaděláváme na problém s dopravou. Na cestu z jihu za prací není dostatečná komunikace, není možné rozvinout MHD,“ narazil Popelka na to, že sever a jih v Jihlavě zatím propojuje jen jedna silnice, a to dálniční přivaděč.