V Humpolecké ulici se celé léto bude opravovat most přes železnici, jezdit se...

V Humpolecké ulici se celé léto bude opravovat most přes železnici, jezdit se bude po provizorním přemostění, které se v těchto dnech staví. Lidé, kteří bydlí za mostem, si stěžují, že město nenašlo žádnou jinou přístupovou lokalitu na několik sídlišť a průmyslových zón. Denně musí čekat v dlouhých kolonách před omezením. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Stavbaři neobjednali včas směs. Uzavírka mostu se o dva týdny protáhne

  • 4
O víkendu se měl otevřít opravený most přes železnici v Humpolecké ulici v Havlíčkově Brodě. Nestalo se tak. Práce na jeho opravě nabraly dvoutýdenní zpoždění. Podle investora si dodavatel včas neobjednal balenou směs. Nejspíš ho za to čeká finanční postih.

Řidiči budou muset strpět kolony před mostem téměř do poloviny listopadu. „Nový termín dokončení je 13. listopadu. Bude ale záležet na počasí, definitivní tak ještě být nemusí,“ uvedla ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová. Právě ŘSD je investorem stavby.

„Dle sdělení zhotovitele nestihl dodavatel vyrobit a dodat dostatek balené směsi,“ vysvětlila zdržení Tesařová. Podle jejích slov nyní finišuje mnoho silničních staveb a o směs je nouze.

„Firma si nezajistila včasnou a dostatečnou dodávku,“ konstatovala s tím, že jde o běžný problém hlavně při dokončování oprav mostů a menších úseků. Dodavatelé dávají přednost stavbám, kde se směsi spotřebuje podstatně více.

Čtrnáct dní nic není, říká firma. Penále se však nejspíš nevyhne

Po mostě, přes nějž je provoz omezen od poloviny dubna, se jezdí kyvadlově podle provizorních semaforů. Dokončena je pravá polovina vozovky směrem od centra města, zbývá dodělat celý jízdní pás od Humpolce.

„Čtrnáct dní není žádné extra zdržení. Měli bychom to za dva týdny bez problémů stihnout. Je třeba, aby moc nepršelo a nesněžilo. Předpovědi nám v tomto přejí, žádné extrémy nehlásí,“ řekl stavbyvedoucí Moris Réman.

Fotogalerie z průběhu opravy

Dělníci zhotovitele momentálně dokončují budování jedné z opěrných zdí. Zbývat bude položení obrubníků a závěrečné vyasfaltování chodníků a jednoho jízdního pásu. „I v případě špatného počasí máme rezervu,“ poznamenal stavbyvedoucí.

Je však pravděpodobné, že ŘSD bude za zdržení po stavební firmě požadovat penále. To je pro případy nedodržení termínů zakotveno ve smlouvě. „Máme ho zakomponováno v každé smlouvě. V případě objektivních důvodů ho odpouštíme,“ objasnila běžnou praxi Tesařová.

Jak ale dodala, k odpuštění nyní nejspíš nedojde. „Že si firma nezajistila dostatečné a včasné dodání obalové směsi nepovažuji za relevantní důvod k překročení termínu dokončení stavby. A zatím firma jiné důvody nedoložila,“ prohlásila.

Investici navýšila pouze touha města po cyklostezce

Samotná oprava, až na počáteční zmatky v termínu uzavírky mostu pro dopravu, však probíhala bez problémů. V jejím průběhu nedošlo k výrazným komplikacím, neobjevily se ani zásadní vícepráce. Konečné náklady na opravu mostu by se tak měly pohybovat okolo vysoutěžených 38,5 milionu.

Jediné výraznější navýšení investice pak jde za městem Havlíčkův Brod. Na jeho žádost se ještě projekt upravoval tak, aby se směrem k řece Sázavě závěr mostu rozšířil o napojení cyklostezky. „Most bychom chtěli o cyklostezku doplnit. Bylo proto třeba rozšířit jeho napojení na straně směrem k městu a položit širší konzoli pro chodník,“ popsal místostarosta Libor Honzárek.

V součtu včetně chodníků šlo o práce za asi tři miliony korun. Milovníkům cyklistiky to ale přinese možnost snáze na most od řeky najet a po širším chodníku se dostat na druhou stranu bez nutnosti najíždět do vozovky. Plánovaná cyklostezka by měla vést od řeky k letišti, kde se napojí na již dokončenou stezku do Šmolov.

Opravu mostu v Humpolecké ulici ŘSD plánovalo už zhruba čtyři roky. Byl v havarijním stavu a zásah do jeho konstrukce byl nevyhnutelný. Denně přes něj při tom projely tisíce aut včetně těžkých kamionů, leží na silnici první třídy spojující Havlíčkův Brod s Humpolcem a dálnicí D1.

Omezení pro dopravu začala platit v polovině dubna, od poloviny května do konce září se jezdilo přes provizorní most v těsném sousedství opravovaného. Konstrukci původního mostu dodavatel rozebral a přemostění železnice vybudoval prakticky znovu. Kyvadlový provoz v době špiček působí i několikakilometrové kolony, hlavně ve směru do města. V létě oprava ovlivnila i provoz na železniční trati z Brodu na Kolín a Prahu.