Ilustrační snímek | foto: Tomáš Hájek, iDNES.cz

O víkendu se uzavře 20 kilometrů D1. Mosty čeká demolice, přibudou radary

  • 62
V noci ze soboty na neděli se na Vysočině uzavře dálnice D1. Stavební firmy budou na 164. a na 166. kilometru u Velké Bíteše demolovat nadjezdy. Objížďka mezi exity 162 a 182 povede přes Rosice. Uzavírka má trvat od sobotních 19 hodin do nedělních 11.

Omezení v opravovaném úseku u Velké Bíteše se začne měnit už v pátek večer. Od devíti hodin by měl být provoz na Prahu na 168. kilometru sveden jen do levého jízdního pruhu. Úsekem v těsné blízkosti jednoho z mostů pak budou řidiči projíždět v protisměrném pásu.

Ve směru na Brno se bude jezdit ve dvou provizorních pruzích po krajnici a v části pravého pruhu. V něm je dovolena jízda jen vozidlům užším než 2,2 metru. Uzavřen je i nájezd na D1 u Devíti křížů ve směru na Prahu.

V sobotu večer se pak dvacetikilometrový úsek dálnice uzavře kompletně. Přes noc by měly dodavatelské firmy strhnout a odklidit trosky dvou mostů, po nichž přes dálnici vede lesní cesta. Jeden leží na kilometru 164, druhý o necelé dva kilometry dál.

Úplná uzavírka je plánována od sobotních 19. hodin do nedělních 11. Vyloučeno není, že skončí dřív. Může se ale i protáhnout, jako se to už v minulosti v opravovaných částech dálnice stalo.

Uzavřen bude celý dvacetikilometrový úsek mezi exity 162 Velká Bíteš a 182 Kývalka. Zcela uzavřen, kromě možnosti najetí na dálnici ve směru na Brno, bude po dobu demolice mostů i exit na 182. kilometru.

Pro řidiče, kteří v noci a v neděli ráno po dálnici pojedou, byly vytyčeny dvě objízdné trasy. Obě vedou přes Rosice, ve směru na Prahu bude kratší. Z Rosic motoristy zavede přímo na Velkou Bíteš. Pro směr na Brno se budou muset řidiči vydat z Bíteše nejprve do Kralic nad Oslavou, teprve tam odbočí na Rosice.

V opravovaném úseku přibudou i kamery a radary

Úsekové detektory jsou k nerozeznání od běžných radarů. Tento je na Radlické ulici v pražských Jinonicích.

Omezení dopravy a uzavření dálnice D1 mezi Kývalkou a Ostrovačicemi v sobotu využijí i silničáři. Ti do opravovaného úseku namontují kamery systému úsekového měření rychlosti. Na ostro by se zde rychlost měla měřit za dva týdny po nutné kalibraci systému.

Novinka bude snímat vozidla při vjezdu do opravovaného úseku a výjezdu z něho. Z času, který v úseku vozidlo stráví, spočítá systém jeho rychlost. Tyto informace automaticky předá policii a příslušným úřadům. Ty pak budou přestupky řešit s provozovatelem vozidla.

Od nového opatření si správce dálnice slibuje, že zvýší bezpečnost lidí pracujících na stavbě. Zároveň věří, že v místech uzavírek a před nimi ubude dopravních nehod.

Do léta chce Ředitelství silnic a dálnic pořídit stejný systém do všech pěti momentálně modernizovaných úseků D1. Naopak místa bez uzavírek by ani do budoucna pod dohledem radarů být neměla.

Podívejte se, jak se v červnu 2013 boural první z jedenácti mostů přes D1:

8. června 2013