Za jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu obyvatelé města v minulosti protestovali. Příprava stavby však dodnes stojí na sporu s majitelem posledního pozemku.

Za jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu obyvatelé města v minulosti protestovali. Příprava stavby však dodnes stojí na sporu s majitelem posledního pozemku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Farmář uspěl s odvoláním, vyvlastnění půdy pro obchvat Brodu se protahuje

  • 33
Farmář Miroslav Hrtús, který odmítá prodat poslední kousek pozemku nutného pro budování jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu, si připsal první částečné vítězství. Krajský úřad vyhověl jeho odvolání proti vyvlastnění půdy. Plán na výstavbu nové silnice se tak opět zdrží.

„Bohužel, vlastník dotčeného pozemku uspěl u odvolacího orgánu proti vyvlastnění. Zpět na havlíčkobrodský stavební úřad se tak celá záležitost vrací k dopracování a doplnění,“ informoval o dění kolem budoucího obchvatu města havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

„Je to jen dílčí úspěch, který v podstatě nic neřeší, žádné velké vítězství. Ale i tak jsem za něj ve své situaci rád, takových úspěchů nebude mnoho,“ komentoval rozhodnutí krajského úřadu zase ze svého pohledu farmář Miroslav Hrtús.

Jeho pozemek je poslední, který Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potřebuje pro stavbu, jež uleví desítkám tisíc řidičů. Jedná se zhruba o 550 metrů čtverečních, leží hned přes železniční trať u obalovny společnosti M-Silnice pod místní částí Termesivy. Do malé části jeho pozemku mělo zasáhnout ústí nového mostu.

Už v minulosti se farmář přiznal, že na poli o výměře přibližně 10 800 metrů čtverečních nehospodaří. Podle katastrální mapy je jeho pozemek obklopen půdou jiných vlastníků a nevede k němu přístupová cesta.

Šestnáctinásobek odhadní ceny je na třetině ceny tržní

„Vyvlastňovací řízení je neveřejné a podrobnosti o důvodech odvolání nemůže vyvlastňovací úřad sdělit. Pro nové projednání bude nutné žádost doplnit v souladu s rozhodnutím odvolacího orgánu,“ odmítl sdělit k řízení podrobnosti tajemník havlíčkobrodského městského úřadu Václav Stejskal.

Jihovýchodní obchvat Brodu

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu

  • Obchvat obkrouží čtvrtinu Havlíčkova Brodu z jihu a východu. Spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice.
  • Bude dlouhý přes čtyři kilometry, na trase bude jedenáct mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a na obou koncích kruhové objezdy.
  • Povede od bývalého motorestu Selská jizba na Herlify a Termesivy, přes řeku i železniční trať. Na severovýchodní část se napojí u Alberta.

Podle informací MF DNES se v rozhodnutí havlíčkobrodského stavebního úřadu objevily spíše formální nedostatky. Týkaly se například drobného nesouladu v objemu půdy zařazené do vyvlastnění a jejím finálním zaměřením.

„Upozorňoval jsem i na chybný postup v ocenění pozemků. Celý systém, kdy si cenu určuje a podmínky diktuje kupující, a nikoliv prodávající, považuji za pohrdání vlastnickými právy a okrádání lidí,“ prohlásil Hrtús.

Stát pro brodský obchvat pozemky vykupoval za šestnáctinásobek odhadní ceny. Stejné podmínky nabídl všem vlastníkům, kterých byla zhruba stovka. Za metr čtvereční tak podle brodské radnice měl každý dostat od 280 do 330 korun. „Tržní cena je však někde úplně jinde,“ namítá Hrtús.

Za pravdu mu dávají nabídky několika realitních kanceláří. Přes ně už majitelé nyní prodávají pozemky v těsném sousedství budoucí silnice, mimo jiné třeba plochu s rozlohou přes 10 tisíc metrů u mimoúrovňové křižovatky u Termesiv, nebo plochu o rozloze 400 metrů čtverečních vhodnou pro logistický areál. Cena přitom nejde pod 800 korun za metr.

EIA je platná, rozhodl soud. Farmář podal kasační stížnost

Zdržení ve vyvlastňovacím řízení zároveň znamená i zdržení samotné výstavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu. Letos mělo být vydáno stavební povolení a vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele stavby, v příštím roce se mělo začít stavět a v roce 2020 měl být obchvat otevřen.

„Určitě to nestihneme. Jak nám chybí byť jen jediný pozemek, je to, jako kdybychom neměli nic. Příprava stavby se dál nepohne,“ poznamenala už dříve ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová. Dodala, že další čas zabere finální zkompletování dokumentace pro zahájení stavby.

Není vyloučené, že momentální zdržení při vyvlastnění pozemku nebude posledním. Miroslav Hrtús se chce bránit všemi prostředky, které mu zákony umožní. Předpokládá, že se po rozhodnutí havlíčkobrodského stavebního úřadu znovu odvolá a v případě neúspěchu podá proti rozhodnutí soudní žalobu.

Tu už ostatně jednou podával. U Krajského soudu v Hradci Králové se chtěl domoci neplatnosti posouzení vlivu stavby na životní prostředí, takzvaný dokument EIA. Ani přes počáteční optimismus ale neuspěl a proti rozhodnutí podal kasační stížnost.

Jak ale Hrtús dodává, stále je nakloněn jednání s městem kvůli směně pozemků. Za hektar svého by si představoval deset hektarů nevyužívané městské půdy. Radnice ale od počátku odmítá přistupovat ke každému vlastníku půdy rozdílně.