Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do úpravy zmatečné křižovatky promluví lidé, radnice nechce kruhovou

  8:02aktualizováno  8:02
V Ledči nad Sázavou se nachází jedna z nejzmatečnějších křižovatek na Vysočině. Kvůli absenci vodorovného značení řidiči tápou na křížení ulic mezi náměstím a autobusovým nádražím. Jak radnice křižovatku přestaví, rozhodnou obyvatelé. Na výběr mají i z okružních křižovatek, které však město nechce.

Tři ze čtyř variant řešení nepřehledné křižovatky v centru Ledče nad Sázavou ji přetvoří v kruhový objezd. Vedení města se ale takové řešení příliš nezamlouvá. | foto: městský úřad Ledeč nad Sázavou

Je to jedna velká křižovatka nebo dvě 3ramenné, přilepené těsně na sebe? Při projíždění křížením ulic mezi Husovým náměstím a autobusovým nádražím v centru Ledče nad Sázavou zejména neznalí řidiči velice tápou.

Nachází se tu jedna z nejzmatečnějších křižovatek na Vysočině. Radnice ji proto nechá v příštím roce přestavět.

O její budoucí podobě mohou rozhodnout v anketě sami obyvatelé města. Na webu i prostřednictvím papírových lístků, které obdrží každá domácnost, mohou vybrat jednu ze čtyř navržených variant. Ty si už několik dní mohou zájemci prohlédnout na webových stránkách města.

Tři varianty křižovatku přemění v kruhový objezd, jen jedna zachová řešení podobné současnému stavu, tedy drobně modifikovanou klasickou čtyřramennou křižovatku. Právě tato varianta má zatím podporu vedení města.

Modely se s realitou často rozcházejí, vysvětluje starosta

„Okružní křižovatky jsou sice bezpečnější a přehlednější. Ale dost často se modely rozcházejí se skutečností,“ domnívá se ledečský starosta Zdeněk Tůma.

Varianta, kterou preferuje radnice, se od nynějšího stavu odlišuje pouze...

Varianta, kterou preferuje radnice, se od nynějšího stavu odlišuje pouze ostrůvkem na příjezdu od náměstí.

„Do křivek kruhových objezdů se ne vždy vejdou větší nákladní automobily, těžko je obkrouží i autobusy. Najíždějí na obrubníky a ničí je. V zastupitelstvu se proto zatím víc přikláníme ke křižovatce klasické,“ vysvětlil Tůma.

V jím preferované variantě by v rameni od náměstí vznikl malý ostrůvek, který by vpravo vedl vozy na Tyršovo nábřeží a vlevo do ulice Hrnčíře nebo zpět na náměstí. Jinak by se křižovatka, až na novou dlažbu, příliš neměnila.

„Křižovatka není nebezpečná. Za posledních deset let se na ní stalo jen pár drobných nehod, nikdy žádná vážná,“ tvrdí Zdeněk Tůma. Velice zmatečná je ale podle jeho slov proto, že na ní absolutně chybí vodorovné značení. „Řidiči nevědí, kam se na křižovatce řadit a jak si najíždět,“ dodává. To by jím preferovaný návrh řešil.

A řešily by to i varianty další. Všechny tři zbývající jdou cestou kruhového objezdu s kompletní přestavbou křížení. Navrhují velký kruhový objezd se čtyřmi výjezdy o průměru 25 metrů i menší okružní křižovatky s průměrem 21 či 18 metrů a rovněž čtyřmi různě vedenými rameny. Varianty nabízejí i různý povrch vozovky, některé zahrnují také parkování na nejbližších stáních.

První kruhový objezd by si nejprve zkusmo namalovali

„Pokud by si obyvatelé přáli okružní křižovatku, před schválením realizace bychom na místě zkusmo kruhový objezd namalovali a s velkými auty zkoušeli, zda je možné ho bez problémů objet. Modelům příliš nevěříme, chceme to vidět v reálu,“ přednesl neobvyklou podmínku ledečský starosta.

Jeho slova však mají své opodstatnění. Ačkoliv se jedná o centrum města, denně tudy projede několik kamionů do areálu bývalého Kovofiniše v Podolí a na sousední autobusové nádraží přijíždí desítky autobusů.

S okružní křižovatkou nemají zatím v pětitisícové Ledči nad Sázavou žádnou osobní zkušenost. Ve městě dosud taková není, v členitých ulicích a husté zástavbě na ni není místo. Na nábřeží u autobusového nádraží je ovšem prostor dostatečně rozlehlý, vešla by se sem bez nutnosti získávat další pozemky a případně nějakou z budov bourat.

Anketní lístky mohou obyvatelé do konce června doručit na městský úřad, nebo je mohou vhodit do sběrných boxů v obchodech Pramen a Billa. Podobu křižovatky s definitivní platností schválí zastupitelé v létě. Přestavět by ji mělo město nechat v příštím roce.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Z hvězdárny v akci Z zbyla věž čaroděje Merlina, jíž se Třebíčané vyhýbají

Úpatí třebíčského kopce Strážná hora je oblíbeným místem vycházek. Už tři...

Úpatí kopce Strážná hora v Třebíči dominuje už tři desetiletí torzo nedostavěné cihlové věže. Někteří lidé jí říkají...

Nepil jste? ANO zvažuje zavést před hlasováním zastupitelstva testy

Testování cyklistů na alkohol na vinařské cyklostezce u Strachotína.

Do renesanční síně jihlavské radnice vstupuje hlídka městské policie. Vyzývá vybrané zastupitele, kteří zde zrovna...

Kdo bude řídit dopravní podnik v Jihlavě? Konkurz vypíšou až v září

Ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Jihlava hledá nového výkonného ředitele dopravního podniku. Ten současný Josef Vilím se do výběrového řízení hlásit už...

Škoda Roomster 1.2 TSI 2014 ·...
Škoda Roomster 1.2 TSI 2014 ·...

r.v. 2014, naj. 104 722 km, benzín
200 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz