Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bylo přepřahací stanicí, dnes je postrachem. Křížení se změní v kruhák

  14:42aktualizováno  14:42
Křižovatka na hlavním tahu mezi Jihlavou a Znojmem nedaleko Markvartic leží na nešťastném místě. Koho by v dobách Marie Terezie napadlo, že ji jednou bude nutné přebudovat? Kasárenská křižovatka, kde se kříží dvě silnice první třídy, patří mezi nejnebezpečnější na Vysočině. Nahradí jí kruhový objezd.

Silničáři připravují přestavbu křižovatky Kasárna na okružní. Není však jisté, zda k úpravám dojde už příští rok, letos by však už mělo být vykoupeno stavení vlevo, které dosud přebudování bránilo. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Místa se mění. Když císařští topografové za Františka II. při takzvaném druhém vojenském mapování v letech 1806 až 1869 zakreslovali oblast nynější Vysočiny, v místě křížení dvou už tehdy významných císařských silnic u Markvartic napsali Kasern W. H. Písmena znamenala, že v místě křižovatky stojí hostinec.

Dodnes se toto křížení silnic jmenuje Kasárna a má nechvalný přídomek „křižovatka smrti“. Místo, kde bývala malá vojenská kasárna, hostinec, hájovna a také kovárna, se změnilo v bolavý bod silniční dopravy na Vysočině a jedno z jejích nejnebezpečnějších míst.

Fotogalerie

Budova někdejšího hostince a pozdějšího statku už byla srovnána se zemí, zřejmě v závěru tohoto roku čeká stejný osud i stavení přímo u křižovatky. Tam byla ještě před půl stoletím kovárna Josefa Zimmermana. Pak tu zůstanou jen bývalé bytovky zaměstnanců statku.

Rodina Zimmermanových potomků se rozhodla dům prodat a ustoupit tak záměru přestavět nebezpečnou křižovatku na okružní. „Neprodávali bychom, jsme tu zvyklí, ale bylo tady už hodně mrtvých. Koupíme jinou chalupu,“ řekl Zimmermanův zeť Petr Plachý.

Proč zde bývala kasárna? Už za časů Marie Terezie tady byla vojenská přepřahací stanice při cestách mezi Vídní a Prahou - další byla v Prostředkovicích.

Kasárna dávno zanikla, stejně jako hostinec. „I na jeho obnovu v podobě velkého motorestu zde byly plány, ale sešlo z nich,“ vzpomíná místní starousedlík Jan Farka. Ten je i radioamatérem a kolegům u vysílaček často posílá zprávy o zdejších tragických nehodách, aby se místu při cestách vyhnuli.

Také plány na přestavbu křižovatky už byly - hned po válce. „Babička vzpomínala, že se mluvilo o stavbě mimoúrovňové křižovatky kilometr jižněji, kde býval hostinec U Anděla,“ vzpomněl Plachý.

Ty plány odvál čas, křižovatka však stojí dál.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda motocyklisty na babetě a cyklisty v Českém Brodě (21. března 2014)
Při práci zemědělského stroje na jihu Jihlavska zemřelo malé dítě

Poblíž osady Stranná na Jihlavsku zemřelo v pondělí večer v souvislosti s prací zemědělského stroje malé dítě. Co přesně se stalo, policie zveřejnit nechce....  celý článek

Letiště Henčov u Jihlavy hostí o víkendu Horácký letecký den.
Pozemky pro modernizaci letiště u Jihlavy zařídí armáda

Ministerstvo obrany vstoupilo do dění kolem letiště v Henčově, do jehož modernizace chce Jihlava investovat. Musela by ho ale nejdřív koupit od státu, což by...  celý článek

Takto vypadá budova jihlavského kulturního domu v současnosti. Původním...
Co chybí jihlavskému kulturáku? Plánované náměstíčko s fontánou

Jihlavský dům kultury si architekti Věra a Vladimír Machoninovi „střihli“ před více než 60 lety na rozjezd své kariéry. Pak přišly na řadu i pražský obchodní...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.