Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kruhák i semafory. Třebíč má řešení pro dva ze tří dopravních špuntů

  9:06aktualizováno  9:06
Na křižovatkách v Třebíči se chystají změny. Problémy v Kosmákově a Hrotovické ulici vyřeší kruhový objezd. Na křížení Demlovy se Znojemskou město uvažuje o semaforech. Jen s Hrotovickou u autobazaru není dosud jasno. Policie by tam chtěla provizorní kruhový objezd, jaký je například ve Velkém Meziříčí.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí. Podobný by podle policie mohl vyřešit i problémy v třebíčské Hrotovické ulici u autobazaru. | foto: Tomáš Blažek, 5plus2.cz

Stačí, aby zaměstnanci dukovanské elektrárny vyrazili na svou směnu nebo zpět domů do Třebíče, a je jisté, že se do Hrotovické ulice u autobazaru skoro neprocpou auta vjíždějící z vedlejší Spojovací ulice ve směru od nákupní zóny a benzinky Shell. Dopravní „špunt“ je tu několikrát za den.

„Je to tady často o nervy, pro mě jedno z nejneoblíbenějších míst v Třebíči, kterému se vyhýbám,“ uvedl řidič Jiří Rozsypal.

Podobné je to u křížení Hrotovické s Kosmákovou. V tomto případě krátce před podzimními komunálními volbami minulé vedení města, jehož část sedí i v současné radě, mluvilo o tom, že se rozbíhají jednání o přeměně křižovatky na kruhový objezd. Navíc: jen o pár ulic dál je ve špičkách nemožné napojit se z Demlovy do Znojemské ulice...

„O těchto problémech víme. A chystáme se je řešit,“ říká na radnici nově příchozí místostarosta Vladimír Malý (ČSSD), který má v kompetenci dopravu ve městě.

„Křižovatka Kosmákova–Hrotovická bude okružní. Jednání, která začala na podzim, pokračují. Demlova–Znojemská se nabízí jako varianta pro semafory. Načasování je samozřejmě otázkou peněz, ale v plánu pro nejbližší dobu to je,“ ujistil Malý.

Že přestavbu nikdo nezaplatí? Stačil by provizorní objezd

„Jen s tou Hrotovickou u autobazaru je to složitější. Jde o křížení ve tvaru písmene T dvou krajských silnic, což je tedy věcí kraje. Navíc tudy v budoucnu má vést obchvat, proto nějaká drahá přestavba křižovatky nepřichází v úvahu. Nikdo by ji nepovolil,“ vysvětlil.

Dopravní inženýr Policie ČR v Třebíči Pavel Roudenský uvedl, že konkrétně na křižovatce v Hrotovické ulici u autobazaru by byl vhodný provizorní kruhový objezd. Takový, jaký mají od loňska ve Velkém Meziříčí na průtahu městem.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí.

„Jsem naprosto pro. A říkal jsem to v minulosti na různých jednáních několikrát. Myslím, že by se tam do vyasfaltované plochy vešel. A v případě potřeby by ho šlo snadno odstranit. Možná by to chtělo jen v obloucích zpevnit krajnice kvůli větším autům, ale to není finančně zas tak nákladné,“ domnívá se policista Roudenský.

Zmíněná křižovatka ve Velkém Meziříčí byla taky ve tvaru písmene T a neustále se příjezd z vedlejší ucpával. Doprostřed tam umístili prefabrikáty, kterými provizorně vyznačili kruhový objezd. Řešení se osvědčilo (více čtěte zde).

„Situace u nás už nemohla být horší. Zkusili jsme z klasické křižovatky provizorně udělat ‚kruhák‘ a lidé jsou spokojení. Provizorium nás vyšlo na něco přes 200 tisíc korun. Postupně jsme vyladili sestavu prefabrikátů na vozovce tak, aby se šoférům jezdilo co nejlíp. I ti, kteří měli zpočátku výhrady, nakonec uznali, že je to dobré řešení,“ řekl vedoucí odboru dopravy ve Velkém Meziříčí Jiří Pospíchal.

„Pokud by bylo potřeba tam projet s nadměrným nákladem, dva chlapi s lopatou prefabrikáty rozeberou a po projetí složí zpátky, tak je to jednoduché,“ dodal.

Pošlete mi mail, nejsem proti, vzkazuje krajský náměstek

Řidiči kamionů si ale občas stěžovali, že si ničí pneumatiky na zadních nápravách, protože se jim špatně vytáčí a drhnou koly o prefabrikáty. „Když zpomalí a nadjedou si, vytočí se v pohodě,“ říká Pospíchal s tím, že se i zpomalil průjezd městem, což bylo žádoucí.

Hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl říká, že nemá nic proti tomu, když Třebíčští s požadavkem na kraj přijdou.

„Nechť mi pošlou krátký mail. Pokud bude mít nápad racionální základ a prostorově se kruhový objezd v Hrotovické u autobazaru vejde, nejsem proti. Postup je takový, že města chodí za námi. Pak je otázka, kdo tu ‚srandu‘ zaplatí, v Meziříčí si prefabrikáty a všechno kolem na krajské silnici platilo město,“ řekl Joukl.

Třebíčská křižovatka Hrotovická–Kosmákova má hotový projekt, mělo by jít o podobnou provizorní stavbu jako v Meziříčí, takže finančně ne příliš náročnou. Hovoří se o tom, že se na ní bude dělat letos.

„Demlova–Znojemská je složitější v tom, že semafory stojí několik milionů. Ale dá se mluvit o realizaci zřejmě příští rok,“ zmínil vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina s tím, že oběma křižovatkami projíždějí autobusy veřejné dopravy a nabírají zpoždění. I proto je žádoucí s tím něco dělat.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Větrnému mlýnu v Třebíči dnes chybí tolik charakteristické vrtule či lopaty. Po...
Unikátní mlýn na dřevní kůru má novou střechu, lopaty ale stále chybí

Novou šindelovou střechou svítí do dálky unikátní větrný mlýn v Třebíči. Ten už je několik generací neodmyslitelnou součástí třebíčské části Kanciborek a...  celý článek

Režisér a rodák z Humpolce Jindřich Honzl (vlevo) na snímku z roku 1934 s...
Před 90 lety začala éra Voskovce, Wericha a humpoleckého rodáka Honzla

Letos je to 90 let, co začali spolupracovat a společně se proslavili Jiří Voskovec a Jan Werich s režisérem a humpoleckým rodákem Jindřichem Honzlem. Přímo ve...  celý článek

Novým hlavním vývojářem Sportenu pro běžecké lyže je dlouholetý servisman české...
Sporten chce do špičky, na vývoj lyží najal Banka i servismana Fouska

Novoměstská firma se silným investorem v zádech má ambiciózní plán - mít do čtyř let na světové úrovni běžky a poté i sjezdové lyže. Vsadila proto na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.