Svérázné sochy vytvořila v Biskupicích-Pulkově u Hrotovic na Třebíčsku neškolená místní umělkyně Františka Blechová. Celkem jich vzniklo přibližně osmdesát. Už řadu let jsou jimi odborníci na svébytné výtvarné umění fascinováni.
Během letošních prázdnin dali biskupickým sochám nový kabát dobrovolníci při zdejší letní brigádě.
„Otevřenou brigádu pořádáme každoročně, účastní se například studenti z uměleckých škol, společně restaurujeme nejen sochy, ale i výzdobu domku,“ řekl Jan Bierhanzl, který dům Františky Blechové v Biskupicích včetně zahrádky se sochami koupil před pěti lety, aby jej zachránil před zkázou.
Františka Blechová žila v letech 1911 až 2001. Až do důchodu pracovala v místním zemědělském družstvu. Sochy začala tvořit po roce 1970. Jako první vytvořila dvojici čápů na střeše svého biskupického domku.
„Její manžel byl zedník, uměla tedy pracovat s betonem. Nadchlo ji, že se jí čápy podařilo udělat a pouštěla se pak s obrovskou kreativitou do dalších výtvorů. Touha tvořit byla u ní silnější než ona sama. Spouštěčem byl zřejmě odchod do důchodu, kdy najednou měla na tvoření čas,“ míní vysokoškolský učitel Bierhanzl.
Problémem betonových plastik jsou použité syntetické barvy
Kunsthistorici dílo Františky Blechové řadí mezi čelné tuzemské příklady naivního umění či stylu, který se nazývá art brut. Vyznačuje se tím, že ho zpravidla bez uměleckých ambicí spontánně tvoří svérázní výtvarníci samouci, jejichž dílo se vyznačuje silnou energií a přesvědčivostí.
„Paní Blechová svůj životní prostor obydlela svou tvorbou, a to je pro mě velice inspirativní,“ pravil Bierhanzl.
Františka Blechová vytvořila postupně třeba skupinku muzikantů, trpaslíka a kočku na verandě, myslivce a jeleny, skupinu zajíců, obrovské brouky a houby, strážníka, zebry či žirafu a slona.
„Jsou to takoví hostitelé, kteří nás vítají, když na chalupu přijedeme,“ míní Bierhanzl.
Jistým problém betonových plastik i autentické malířské výzdoby domku či plotu u zahrady jsou použité syntetické barvy, které nejsou vhodné na zdivo, protože se časem olupují.
„Postupně chceme obnovit i všechny výmalby, ale přemýšlíme, jak původní syntetické barvy nahradit,“ pověděl Bierhanzl.