Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nad opravovanou tratí hrozí sesuv skály. Uzavřena musela být i silnice

  18:13aktualizováno  18:13
Nad železniční tratí a silnicí mezi Třebíčí a Vladislaví se uvolnil skalní masiv a hrozí zřícením. Na problém se přišlo při čištění skal, což je součást revitalizace trati. Bude nutné provést sanaci. Minimálně týden bude hlavní tah číslo 23 uzavřen. Zda to prodlouží i opravu trati, není dosud jisté.

„Odborná firma čistí skály nad tratí a nad silnicí směrem na Třebíč. V jednom místě její pracovníci zjistili, že je uvolněný kus skály a hrozí zřícením. Kvůli bezpečnosti jsme se raději dohodli na uzavření hlavní silnice,“ uvedl starosta Vladislavi Jan Havlena.

„Masiv je pod kontrolou a je neustále monitorován. Krátkodobou uzávěru přilehlé komunikace zhotovitel stavby vyřizuje spíše z preventivních důvodů,“ dodal mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která je investorem revitalizace tratě, Marek Illiaš.

Do středečního dopoledne však několik kamenů ze skály už dokonce popadalo. Pod masivem se během dne pohybovalo množství dělníků stavební společnosti. „Domlouvali se, jak budou při odstraňování kamenů postupovat,“ informoval z místa reportér MF DNES.

Skála je podle Havleny vysoká přibližně dvacet metrů, široká ještě zhruba o deset metrů víc. Zatím není jisté, zda bude stačit sundat uvolněné kameny, zakrýt masiv sítí nebo výrazněji zpevnit kotvami. Na stavbě se hovořilo i o odstřelu nejnebezpečnějších útvarů.

„Momentálně probíhá zjišťování skutečného stavu masivu. Na základě prohlídky pak projektant navrhne odpovídající způsob sanace,“ prozradil Illiaš.

Pro Vladislav je uzavírka katastrofou. Ne každý ji ale dodržuje

Zároveň dosud není jasné, jak dlouho uzavírka silnice, která je hlavním tahem z Třebíče na Brno, potrvá. Starosta Havlena to odhaduje na dva týdny, třebíčský městský úřad je optimističtější.

„Prováděcí firma předpokládá dobu uzavírky na jeden týden,“ vzkázala mluvčí úřadu Irini Martakidisová.

Fotogalerie

Pro Vladislav je uzavírka obrovskou komplikací. Silnice I/23 je prakticky jedinou spojkou do sedm kilometrů vzdálené Třebíče. Kvůli opravám trati dlouhodobě nejezdí ani vlaky, ze stejného důvodu nelze místo objet ani po silnici přes Hostákov. „Je to pro nás katastrofa, snad bude moci být uzavírka brzy ukončena,“ doufá Jan Havlena.

Ne všichni řidiči ale zákaz vjezdu pod skálu respektují. Podle reportéra MF DNES jich jen během středečního dopoledne místem projelo několik desítek. Mezi nimi i kamiony či vozy se zahraničními poznávacími značkami. „Nehoráznost,“ ulevil si kolemjdoucí.

Objízdná trasa vede obousměrně po krajských silnicích číslo 401 a 351 přes Číměř a Slavičky. Je zhruba dvakrát delší než trasa po hlavní silnici a musí pojmout veškerou dopravu proudící mezi Třebíčí a Náměští nad Oslavou. Proto se na ní dají čekat drobné komplikace a zdržení. „Provoz pěších a cyklistů uvedeným místem zůstane zachován,“ dodává Martakidisová.

Kvůli nečekané objížďce se budou o pár minut zpožďovat i pravidelné autobusové spoje. A rovněž s ještě větším zdržením je třeba počítat při využití náhradní autobusové dopravy, kterou zajišťují na místo vlaků České dráhy.

Podle místních po čtyřicet let žádný sesuv skály nehrozil

SŽDC dosud nedokáže odhadnout, zda hrozící nebezpečí pod skálou nějakým způsobem naruší revitalizaci železniční trati. Termíny jsou napnuté, do počátku prosince by měl být vyměněn kolejový svršek včetně podloží na většině úseku mezi Náměští a Krahulovem.

Podle mnohých bylo štěstí, že velká rekonstrukce trati probíhá. Pochybují totiž, že by se na hrozící nebezpečí přišlo ještě před tím, než by se kus skály opravdu zřítil. „Je možné, že bez čištění skal by se o hrozbě i nadále vůbec nevědělo,“ připouští rovněž vladislavský starosta.

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš si to ovšem nemyslí. Tvrdí, že by se na hrozící nebezpečí dříve či později určitě přišlo. „Stav masivu je pravidelně monitorován během kontrol technického stavu trati,“ říká.

Místní takřka havarijní stav skalního útvaru jen pár desítek metrů za posledními domy městyse překvapil. „Za čtyřicet let se tady nic takového nestalo, že by hrozil sesuv skály,“ podivoval se důchodce, který kolem poledne nedaleko procházel. „Sice zatím nevíme, co přesně se děje, ale strach nemáme,“ dodala jeho manželka.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výzkum rajčat v laboratoři
Chemie, biologie, laboratoř. Škola zavádí nový obor Analýza potravin

Kdo z žáků miluje práci v laboratoři, zkoumání pod mikroskopem a má zálibu v biologii a chemických vzorečcích, ten bude mít možnost v Jihlavě studovat nový...  celý článek

Novým hlavním vývojářem Sportenu pro běžecké lyže je dlouholetý servisman české...
Sporten chce do špičky, na vývoj lyží najal Banka i servismana Fouska

Novoměstská firma se silným investorem v zádech má ambiciózní plán - mít do čtyř let na světové úrovni běžky a poté i sjezdové lyže. Vsadila proto na...  celý článek

Na humpolecké autobusové nádraží budou lidé ještě nějaký čas chodit. Výstavba...
Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
CNC obráběč, Třebíčsko

Grafton Recruitment Praha
Kraj Vysočina
nabízený plat: 22 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.