Turistický vláček jezdí například v Hradci Králové. Podobný by do dvou let mohl křižovat i Jihlavu.

Turistický vláček jezdí například v Hradci Králové. Podobný by do dvou let mohl křižovat i Jihlavu. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Jihlava uvažuje o vláčku pro turisty. Křižoval by městem

  • 9
Je to atrakce, se kterou se rekreanti setkají třeba v přímořských letoviscích. Nějaký čas už podobné spoje jezdí i v několika českých městech. Teď o nové turistické atrakci začali přemýšlet i v Jihlavě. I zde by mohl jezdit vláček, který by vozil výletníky. Přijít by mohl na 12 milionů korun.

Autobusy a trolejbusy už v Jihlavě mají, nově začíná město uvažovat o koupi turistického vláčku. Ten jezdí třeba v Hradci Králové, ve Znojmě a Karlových Varech.

Kudy by vláček v Jihlavě měl jezdit

 * Zoologická zahrada: tady by byla hlavní nástupní i výstupní stanice.

* Dětské zábavní centrum Robinson: tato stavba roste na břehu řeky Jihlavy v lokalitě U Jánů.

* Český mlýn: vláček by jel do nového sportovně-relaxačního parku.

* Vodní ráj: lidé by dojeli také na koupaliště.

* Centrum města

„Projekt je na stole. Vzhledem k požadavkům, které na město jsou, jsem zatím toto téma neotevíral, ale chci ho otevřít,“ řekl náměstek primátora Jaroslav Vymazal (ODS).

Vláček by měl první nástupní místo v zoologické zahradě. To je největší turistická atrakce v Jihlavě, kam vloni zamířilo téměř 275 tisíc lidí a letos toto číslo bude ještě vyšší.

„Vlak by jel ze zoo údolím řeky Jihlávky a dostal by se k řece Jihlavě. Pak by nastoupal do centra města a odtud jel zpět do zoo. Je to zajímavá atrakce i pro školy a školky. Lidé budou moci třeba i návštěvám takto pěkně ukázat Jihlavu,“ dodal náměstek primátora.

Například opoziční KSČM je zatím k projektu zdrženlivější. „V rozpočtovém výhledu, který schvalovalo zastupitelstvo, jsme vláček viděli poprvé. Žádná bližší informace k němu nebyla dána. My jsme se u výhledu zdrželi hlasování. Hlavně proto, že jsme chtěli dávat víc peněz na chodníky a komunikace,“ uvedl zastupitel Pavel Šlechtický.

Doplnil, že jedinou informaci, kterou k vláčku dostal, je rozpočtovaná cena 12 milionů korun. „Musíme posoudit, kolik by stál roční provoz a za jakou cenu by byla vstupenka na vláček. Ale v zásadě bych úplně proti tomu nebyl. Vždy je dobré takovou turistickou atrakci mít,“ uvedl Šlechtický.

Atrakcí měla být i historická tramvaj. Ta stále stojí v garáži

Šlechtický ale zároveň připomněl, že město už si pořídilo historickou tramvaj, kterou chtělo rekonstruovat, byť ne k projížďkám. Tento záměr ale zatím nevyšel. „Ta tramvaj nikde vidět není, někde stojí,“ upozornil zastupitel.

Město by už tramvaj repasovalo, jenže čáru přes rozpočet mu udělalo prohlášení torza prvního vozu MHD v Jihlavě za kulturní památku. Rozhodnutí Ministerstva kultury rekonstrukci výrazně prodražuje, navíc ji musejí provést certifikované firmy.

Vláček by provozoval Dopravní podnik města Jihlavy. Jeho ředitel Josef Vilím potvrdil, že firma už má přehled typů lokomotiv i vagonků, které se dají použít. „Víme o tom docela dost. Ale město v té věci ještě neučinilo žádná rozhodnutí. My vláček v rozpočtu pro rok 2015 nemáme,“ řekl Vilím.

S investicí v příštím roce ani radnice nepočítá, vláček je ve výhledu pro roky 2016 a 2017 – akorát v konkurenci celé řady investičních akcí včetně šestisetmilionové rekonstrukce zimního stadionu.

Vláček by mohl zajíždět i do Robinsona a Vodního ráje

„Vláček by byla sezonní záležitost. Uvidíme, snad se nám to podaří zrealizovat. Ale je to otázka času,“ řekl náměstek Vymazal.

Vlak by mohl zastavovat například u dětského zábavního centra Robinson, které bude příští rok hotové, u tenisových kurtů, v novém sportovně-relaxačním parku Český mlýn, u Vodního ráje a pak i v centru města. Podle studií by si na provoz měl vydělat.

„Tyto projekty nejsou nějak závratně ziskové, mírný zisk ale lze vytvářet,“ poznamenal Jaromír Rux z katedry cestovního ruchu na jihlavské Vysoké škole polytechnické.

Ten měl studenta, který se v bakalářské práci zabýval provozem turistického vláčku v Telči. „Doporučoval, že by tam vláček být měl, město o to tehdy ovšem neprojevilo zájem,“ dodal Rux, který se vláčkem svezl například ve Znojmě. „Moc se mi to líbilo,“ zmínil.

V Hradci Králové mají turistický vláček od roku 2011. Do rovinatého terénu tehdy lokomotivu s vagony pořídili za 1,350 milionu korun a nelitují toho. „Je to dobrá atrakce pro město, pro podporu jeho cestovního ruchu,“ sdělil šéf marketingu Dopravního podniku města Hradce Králové František Meduna.

Mají tam dvě linky a pořádají i mimořádné poznávací jízdy, třeba do městských lesů. Jízdenka tam stojí pro děti od 3 do 12 let třicet korun, plné jízdné vychází na 70 korun. Nabízejí také rodinný lístek za 120 korun. Jízdné je možné hradit i prostřednictvím karty. Vláček je v provozu na pravidelných linkách od dubna do srpna.

Podle Tomáše Čiháka, ředitele krajské organizace Vysočina Tourism, jsou turistické vláčky atraktivní pro děti a vyhledávané. Nápad Jihlavy se mu líbí. Doporučuje provazovat cestu vláčkem v balíčku se vstupy do více atrakcí ve městě, třeba do zoo, Vodního ráje a centra Robinson. „Ten projekt má potenciál. Líbí se mi také, že by se na něm podílel veřejný i soukromý sektor,“ doplnil Čihák.