Expozice kraje Vysočina na veletrhu Regiontour 2011 v Brně. Ilustrační foto

Expozice kraje Vysočina na veletrhu Regiontour 2011 v Brně. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Turisté na Vysočině tráví jen den. V noci by se totiž nudili

  • 0
Všechna turistická lákadla Vysočiny lze zvládnout za jeden den. Krajané i cizinci jezdí do kraje hlavně za úžasnou přírodou, na kolo, za památkami, nebo třeba do westernového městečka. Přijíždí jich však čím dál méně.

Podle čísel Českého statistického úřadu loni na Vysočině nocovalo 335 401 turistů, což je o 6,5 procenta méně než v roce předchozím.

Hotely a penziony ztratily část zahraniční i domácí klientely, protože loni v kraji nocovalo vůbec nejméně turistů za posledních 11 let. "I my jsme to poznali," konstatuje majitel hotelu Zlatý Kříž v Třebíči Jiří Šmarda.

"Loňský rok byl specifický Dolnorakouskou zemskou výstavou. I když je pravda, že lidé z Rakouska jezdili jen na den. Větší tržby jsme měli hlavně v restauraci," poznamenal ředitel hotelu U Hraběnky v Telči Tomáš Kochánek.

Je problém ubytovat 40 lidí

Narazil i na nejožehavější problém Vysočiny. Pokud lidé do kraje zavítají, většinou je to na den prohlédnout si památky, podívat se do hradů, muzeí, ale noc tráví doma, nebo často v Praze nebo v Brně. "Doplácíme na malou ubytovací kapacitu," vysvětluje krajský radní pro oblast cestovního ruchu Tomáš Škaryd.

V nejoblíbenějších místech kraje chybějí větší hotely, jež by mohly uspokojit třeba dva plné autobusy návštěvníků najednou. Třeba v Telči je problém sehnat ubytování pro čtyřicetičlenný zájezd.

Ski snowpark na Harusově kopci v Novém Městě na Moravě.
Ski snowpark na Harusově kopci v Novém Městě na Moravě.

Vysočina může turisty zlákat i na nádherné sjezdovky v kraji - jako je ta na Harusově kopci v Novém Městě na Moravě.

"To je právě úkol pro hoteliéry. My jim nabízíme servis, podporu, včetně finanční, propagaci nebo pořádání seminářů. Ale vybudovat nové kapacity už za ně nemůžeme," upozorňuje Škaryd.

Jenže podle Šmardy to není dobrý přístup. "Ubytovací kapacity přibývají. Jenže noví hoteliéři mají výhodu dotací a ubytovací kapacity vznikají tam, kde to není tolik potřeba. Kraj by neměl nesmyslně dotovat nové hotely, ale vypracovat koncepci turistického ruchu v kraji a peníze věnovat na směřování turistů sem," domnívá se.

Večerní nuda

Podle Kochánka na Vysočině nemají turisté hodnotné večerní vyžití. "Přes den je Telč krásná, je otevřen zámek. Jenže co večer? To už zábava chybí. Není tu kino, kultura, třeba velké fitcentrum nebo bazén, když to přeženu. Kromě sednutí si do restaurace tu nejde dělat nic," tvrdí.

Alespoň částečné řešení vidí kraj v rozsáhlé mediální kampani za 10 milionů. "Zaměří se hlavně na domácí turisty. V tisku, na internetu, v rádiích i v kinech přiblíží výhody trávení volného času na Vysočině a nabídku turistických služeb," nastínil Škaryd.