V Jihlavě budou lidé za několik let cestovat trolejbusem po ulici Vrchlického. Ilustrační foto.

V Jihlavě budou lidé za několik let cestovat trolejbusem po ulici Vrchlického. Ilustrační foto. | foto: www.bmhd.cz

Trolejbusy pojedou po nové ulici do čtyř let, slibují politici v Jihlavě

  • 0
Desítky nových bytů a domů, obchodní zóna s několika supermarkety a možná i kancelářská budova. To jsou plány investorů v ulici Vrchlického, která křižuje městský obchvat. Do rozvíjející lokality by se měla přivést i další linka trolejbusů. Politici slibují, že bude do čtyř let.

Městská hromadná doprava totiž do lokality směřuje zatím jen po Jiráskově ulici a pak oklikou z druhé strany přes Horní Kosov. Prostřední varianta, spojnice MHD s centrem města právě po Vrchlického ulici, zatím chybí.

Kdy lidi do nejrychleji rostoucích čtvrtí na západě Jihlavy přivezou trolejbusy také směrem od nemocnice, není ani tři roky po otevření dokončené ulice stále jasné.

Ačkoliv obyvatelé čtvrti Dolina a Horní Kosov od té doby volají po tom, aby se v ulici objevily trolejbusy, jihlavská radnice prozatím jejich přání nevyslyšela. V rozpočtech města každoročně dostaly přednost jiné investice.

Elektrifikace trasy by stála 15 milionů

Podle předvolebních slov lídrů politických stran by se ale lidé trolejbusů na prodloužené Vrchlického ulici měli dočkat téměř jistě v dalším volebním období, tedy v následujících čtyřech letech. Natažení drátů od kruhové křižovatky u Domu zdraví až na křižovatku ulic Vrchlického s S. K. Neumanna by vyšlo zhruba na patnáct milionů korun.

Na Dolinu a Horní Kosov z centra města zatím zajíždí pouze jediná trolejbusová linka C. A právě ta je nejvytíženější linkou ve městě - spojuje centrum s největšími bytovými aglomeracemi města. Vybudováním nové trolejbusové linky v krajském městě by se snížila její vytíženost.

"Ve špičce tuto linku jezdíme s devítiminutovými intervaly. Po otevření trolejbusové linky po Vrchlického ulici by pak bylo možné tyto intervaly o něco prodloužit," připustil ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Oblast Horního Kosova a Doliny je ale podle něj i nyní trolejbusovou linkou C po Jiráskově ulici dostatečně dostupná. "Bohužel jsou ale docházkové vzdálenosti na linky MHD v této lokalitě pro některé obyvatele delší," řekl Vilím.

Lidé by se za několik let mohli dostat do jihlavské části Horní Kosov trolejbusem po ulici Vrchlického.

"Stěžejní je nová trolejbusová linka na Horní Kosov po Vrchlického ulici především pro cestující, kteří v této lokalitě bydlí v blízkosti vybudovaných zastávek, ti nás neustále žádají, abychom tuto investiční akci dokončili," dodal Vilím.

Pro samotný dopravní podnik je podle Vilíma investice do zavedení trolejí nad rámec možností. "Sami nejsme schopni investici do nové trolejové linky zajistit. Jako dopravce bychom ji však přivítali, každý rok požadavek na vybudování této trasy předkládáme v okamžiku, kdy město připravuje investiční rozpočet. Bohužel jsou ale jiné investiční akce, které mají vyšší priority než zatrolejování Vrchlického ulice," podotkl Vilím.

Právě nová trolejbusová linka na Vrchlického ulici by podle Vilíma umožnila dopravnímu podniku upravit stávající trasy. "Díky této trati bychom mohli upravit některé stávající trolejbusové linky," potvrdil.

Podle lídrů kandidátek by se z pohledu investice do trolejí MHD na Vrchlického ulici mohlo blýskat na lepší časy. Alespoň to tvrdí před volbami. Peníze na natažení "drátů" by se podle nich měly v rozpočtu nalézt do čtyř let.

"V dalších čtyřech letech začne stavba nové čtvrti Buková v prostoru směrem k Zaječímu skoku, proto si tato lokalita zaslouží, abychom tam trolejovou dopravu po Vrchlického ulici přivedli," je přesvědčený jihlavský primátor Jaroslav Vymazal (ODS). Naopak za ne tolik důležitou investici ji považuje nováček na komunální scéně, strana TOP 09.

Investice se zpozdila kvůli jiné stavbě

Podle Vymazala se zprůjezdnění Vrchlického ulice pro trolejbusy zpozdilo kvůli přípravám parkovacího domu u nemocnice. Město by k němu po Vrchlického ulici natáhlo troleje tak, aby řidiči mohli parkoviště využívat jako záchytné a pro další dopravu po městě využili právě MHD. Tento projekt, který je dílem hejtmanství, oproti původním předpokladům zatím ale nepatří mezi priority a jeho spuštění je v nedohlednu.

"Protože se nevědělo, jestli kraj do této investice půjde, čekali jsme s investicí do nových trolejí. V rámci společného projektu by na ni byla možnost získat dotace," vysvětlil Vymazal.

Patnáctimilionovou investici by si také město mohlo odpustit, kdyby na ulici Vrchlického dopravní podnik vybudoval autobusovou linku hromadné dopravy. O tom ale podle Vilíma nemůže být ani řeč.

"To by byla tak ekonomicky tvrdá a nepříjemná věc, že to vůbec nepřipadá v úvahu. Autobusy by na lince byly velice drahé a znamenaly by náklady navíc," nelíbí se tato varianta Vilímovi.

Stožáry pro trolejové vedení i zálivy MHD byly vybudovány už dříve při dokončování prodloužení ulice. Tento průtah od nemocnice na Horní Kosov se slavnostně otevíral v listopadu roku 2007.