Nový systém měl největší vliv na provoz křižovatky u City Parku.

Nový systém měl největší vliv na provoz křižovatky u City Parku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Trolejbusy i autobusy mají v Jihlavě zelenou. Díky vesmírným družicím

  • 3
Zpoždění trolejbusů, dlouhé stání na semaforech a nervózní řidiči. Tak s tím by se cestující jihlavskou MHD měli už nyní setkávat minimálně. A to díky více než dvacetimilionovému projektu telematiky, který upřednostňuje vozy MHD na světelných křižovatkách.

Světelné křižovatky v Jihlavě poznají, že k nim přijíždí vůz dopravního podniku. Nový systém pak zajistí, aby trolejbus nebo autobus měl zelenou. Díky tomu se zpřesní dodržování jízdního řádu a zkrátí jízdní doba.

Podle ředitele jihlavského dopravního podniku Josefa Vilíma se efekt nejvíce projevil na výjezdech vozů MHD po Znojemské ulici z Masarykova náměstí. Tam často stávají dlouhé kolony aut a vozů MHD, ve špičce dosahují až k Prioru uprostřed náměstí.

„Na křižovatce u City Parku je největší pozitivní změna, dobrý vliv to ale má i na křižovatce u bývalé Tesly v Havlíčkově ulici,“ řekl Vilím.

A co když se na křižovatku sjedou vozy dopravního podniku z více směrů? „Potom je to o nastavení priorit v programu. Třeba u City Parku mají v systému přednost vozy MHD jedoucí z náměstí před autobusy nebo trolejbusy, které jedou třeba ze Slunce,“ dodal Vilím.

Systém ale také dokáže pozdržet vozidlo v zastávce pro prodloužení doby odbavení cestujících. Než je zajištěný plynulý průjezd křižovatkou, může vůz MHD chvíli počkat v zastávce, čímž umožní nastoupit i opozdilcům.

A snížení čekacích dob a popojíždění vozidel na semaforech zase vede ke snižování spotřeby pohonných hmot a elektřiny a tím i poklesu emisí a hlučnosti.

„Vozidlo je nyní pomocí signálu GPS monitorováno na celé své trase a je dostupná informace, jak plní jízdní řád,“ podotkl Josef Vilím.

Řidiči jsou více v klidu

„Přínos nový systém určitě má. Na mnoha místech systém funguje skvěle a řidičům to jízdu ulehčí. Můžu jet v klidu, nestresuju se, že budu stát na semaforech. A na zastávkách je i víc klidu na nastoupení cestujících. Ale na některých křižovatkách systém zase zdržuje provoz pro ostatní řidiče,“ zmínil své postřehy šofér jihlavského dopravního podniku Marek Řezáč.

„Telematika samozřejmě není absolutní preferencí městské hromadné dopravy, systém vždy musí vyhodnotit situaci tak, aby zcela nezablokoval ostatní dopravu,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal.

Chybí preferenční pruhy

Podle Marka Řezáče by se však efekt nové investice znásobil, pokud by se v Jihlavě na trasách MHD zřídily preferenční pruhy.

„Ty v Jihlavě chybí, a tak zůstal systém preference na půli cesty. Když jsou dlouhé kolony, stejně v nich musíme stát a preference MHD na křižovatkách pak nemá takový efekt,“ řekl Řezáč.

„V Jihlavě jsou možnosti pro preferenční pruhy minimální, proto se volí cesta telematiky,“ oponuje náměstek primátora Vymazal.

Řezáč však nabídl hned několik míst, kde by to podle něj možné a smysluplné bylo. Třeba v Okružní ulici na Březinkách, místo zúžení silnice před lety, kdy se vybudovaly středové ostrůvky.

„Pruh pro MHD by tam mohl využívat i integrovaný záchranný systém. Teď, když tudy projíždí hasiči a stojí tam kolona, mají co dělat, aby se vyhnuli s osobními vozy, nemluvě o trolejbusu, to už musí najíždět na ostrůvek,“ postřehl ze své praxe řidiče trolejbusu Řezáč.

Jízdní pruh pro MHD by podle něj byl vhodný také v Havlíčkově ulici, od křižovatky s Polenskou ulicí ke kruhovému objezdu pod Březinkami.

„A přínosem by byl i v Hradební a v Brněnské až po křižovatku k Tesku v obou směrech,“ doplnil.

Díky projektu telematiky se podařilo ve městě zmodernizovat všechny světelné křižovatky. Jediná světelná křižovatka, která neumí upřednostnit vozy MHD, je ta u Tří Věžiček. Zavedení systému preference MHD na křižovatkách je druhou etapou projektu bezbariérových úprav městské dopravy v Jihlavě.

Telematika vyšla na 20,6 milionu korun, dotace z fondů EU by měla přesáhnout 15 milionů korun. Podle ředitele Vilíma byla tato investice nutná i k dalšímu chystanému projektu, který by dopravní podnik v Jihlavě uvítal - informační tabule na zastávkách. I toto vylepšení však závisí na úspěšnosti v dotačních programech.