V Jihlavě jezdí trolejbusy od roku 1948. Místní dopravní podnik má ve svém...

V Jihlavě jezdí trolejbusy od roku 1948. Místní dopravní podnik má ve svém vozovém parku i poslední ryze český trolejbus. Na snímku o něm vypraví údržbář Viktor Novák. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Poslední ryze český trolejbus už to má spočítané, brzy ho vyřadí

  • 9
Vůz číslo 61 v jihlavském dopravním podniku má jeden velký český primát. Je posledním trolejbusem kompletně vyrobeným v tuzemsku. Stalo se tak v roce 2004. Každý další trolejbus z plzeňské Škody už má i díly z ciziny.

Údržbář jihlavského dopravního podniku Viktor Novák si vede o trolejbusech podrobné záznamy. I proto dobře ví, že ten s číslem 61 je v Jihlavě opravdu výjimečný.

„Je to poslední ryze česká konstrukce trolejbusu. U nás se dělala jeho karoserie i elektrická výzbroj,“ upozornil technik.

Pracovníci dopravního podniku si vozidlo převzali 7. června 2004 v dnes už neexistujícím výrobním závodě Škoda Ostrov nad Ohří. Do Jihlavy ho nechali dopravit po železnici s příjezdem 11. června a 1. července toho roku svezla „jednašedesátka“ první cestující.

Současná výroba trolejbusů v České republice už využívá i díly z ciziny. A trolejbusy také vznikají na bázi autobusové karoserie.

„Dnes se k výrobci dotáhne autobusová karoserie – buďto z Francie, nebo teď u těch nových vozů z Polska. A do toho se dá elektrovýzbroj,“ popisuje Novák rozdíl oproti bývalé praxi v Ostrově.

Jihlavský trolejbus s číslem 61 má najeto zhruba 350 tisíc kilometrů. „V posledních letech se už moc nepoužíval. Po tom, co přišlo těch třiadvacet nových trolejbusů v letech 2009 až 2011,“ zmínil údržbář dopravního podniku.

Mezi řidiči je tento poslední ryze český typ trolejbusu 21Tr méně oblíbený. „Hůř se s těmi vozidly jezdí a také pracoviště řidiče není tak pohodlné jako u novějších vozidel,“ popsal Novák. V nových trolejbusech si například řidič může anatomicky vytvarovat sedačku pomocí vzduchových polštářů, kdežto v typu 21Tr je klasická sedačka, která jde maximálně nahoru a dolů.

O osudu se rozhodne na konci roku

„Jednašedesátka“ patří do první generace nízkopodlažních trolejbusů v Česku. V minulosti už jihlavský dopravní podnik nechal tři vozy 21Tr sešrotovat, o čtyři vozidla projevil zájem Dopravní podnik města Brna. Pokud bude zájemce, pak i vůz s číslem 61 může ještě jezdit jinde. Problémem ale je kromě kvanta naježděných kilometrů také koroze. „Zůstatkovou cenu může tento vůz mít kolem 10 až 12 tisíc,“ odhaduje údržbář.

Podle ředitele Dopravního podniku města Jihlavy Josefa Vilíma se o osudu trolejbusu 61 i dalších dvou vozech typu 21Tr bude rozhodovat po skončení tohoto roku.

„Vozidla byla pořízena s přispěním evropských peněz a to rozhodnutí tedy padne, až skončí ochranná lhůta projektu modernizace vozového parku,“ vysvětlil Vilím.

Dopravní podnik podle něj bude v příštích letech určitě pořizovat nové trolejbusy. Opět by chtěl využít podpory z evropských fondů. „Větší počet nasazovaných trolejbusů by si vyžádalo i případné nové vedení linek,“ zmínil ředitel ve vazbě na to, že si město nechalo letos dělat dopravní průzkum a zvažuje změny v MHD.

Jihlavané čekají mimo jiné už osm let na to, že troleje povedou po prodloužené Vrchlického ulici okolo nemocnice, sídla záchranky a nákupního centra Špitálské předměstí. Projekt však je zatím jen na papíře. Čeká se, až na něj budou vypsány evropské dotace.