V Třebíči by mohl vyrůst vedle současného vlakového nádraží moderní dopravní terminál. Toto je vizualizace, se kterou zatím pracuje město. Dopravní uzel by měl vyjít na 68 milionů korun. | foto: Vizualizace: Město Třebíč

Třebíč doufá, že sežene desítky milionů na proměnu nádraží

  • 4
Třebíč, druhé největší město na Vysočině, žádá o dotaci na přeměnu nádraží. Pokud by peníze sehnala, k vlakovému nádraží by nově zajížděly autobusy městské i příměstské dopravy. Zda s žádostí uspěje, bude jasné na jaře příštího roku.

Třebíč po vzoru Jihlavy plánuje změnit prostor před vlakovým nádražím na moderní dopravní uzel, který se má stát důstojnou branou do města.

Kdo pojede vlakem, rovnou na terminálu před výpravní budovou vlakového nádraží přesedne na červený autobus městské autobusové dopravy, mají tu rovněž zastavovat vybrané modré linkové autobusy příměstské dopravy.

Záměr v drtivé většině už podpořili zastupitelé. Město tak nyní napjatě čeká, zda na přestavbu získá mnohamilionovou dotaci.

Terminál má stát 68 milionů korun, dotace z fondů Evropské unie by mohla dosáhnout až zhruba 57 milionů korun.

"V dotační výzvě je alokováno 160 milionů korun, o které soutěží čtyři projekty z Vysočiny a Jihomoravského kraje. Počátkem jara příštího roku bude jasné, kdo uspěl," uvedla mluvčí Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod Kateřina Dobešová. Tato rada schvaluje jednotlivé projekty.

Hygienici stanovili hlukové limity

Pokud to bude Třebíč, která získá dotaci na nový dopravní uzel, pak se začne příští rok s demolicí přízemního objektu u nákladového nádraží.

Samotná stavba terminálu by pak odstartovala v březnu 2014, další rok v dubnu by pak přišla na řadu kolaudace.

Souběžně se stavbou terminálu přikročí Správa železniční dopravní cesty k vybudování 160 metrů dlouhého bezbariérového nástupiště. Nákladová rampa se má přesunout naproti na druhou stranu kolejiště.

"V rámci zkušebního provozu nového dopravního terminálu se bude opět měřit hluková zátěž. Hygiena nám na základě předběžných studií schválila provoz terminálu od šesti ráno do deseti hodin večer. Naším cílem je ale dobu prodloužit od pěti hodin ráno, kdy přijíždějí první ranní vlaky," vysvětlil vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Změní se křižovatka u soudu

Celý pás terminálu, který se potáhne od viaduktu až po parkoviště u nemocnice, bude neprůjezdný, protne ho točna pro autobusy. Úplně se změní tvar křižovatky u okresního soudu.

Parkování osobních aut bude mít těžiště hlavně na straně u nemocnice, jen několik míst zůstane u nádražní budovy. Kvůli nedostatku místa přibudou pouze dvě parkovací stání.

Terminál by měl mít zázemí pro cestující ve výpravní budově vlakového nádraží.

Autobusy budou mít osm krytých zastávek.

Zatím není jasné, které linky modrých autobusů sem budou zajíždět. O tom třebíčská radnice teprve jedná s krajských úřadem.

"Chceme dosáhnout toho, aby vlaky ráno od 6 do 9 hodin a odpoledne od 14 hodin navazovaly na příměstské autobusy. Bohužel neexistuje integrovaný dopravní systém, a tak se to musí speciálně dojednat. Zatím je k nám kraj vstřícný, hejtman Jiří Běhounek nám napsal dopis, ve kterém konstatoval zájem spolupracovat v této věci," řekl Kratina.

V Jihlavě se příští rok na jaře začne měnit v moderní dopravní terminál prostranství před městským vlakovým nádražím (více čtěte zde). Terminál už na Vysočině slouží například v Náměšti nad Oslavou, Havlíčkově Brodě nebo v Chotěboři.