Areál bývalé obuvnické firmy BOPO v Třebíči.

Areál bývalé obuvnické firmy BOPO v Třebíči. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Třebíč chce investovat další peníze do okolí fabriky v Borovině

  • 1
Třebíčská radnice se chystá investovat další velké peníze do zvelebení staré borovinské fabriky. Chce získat evropskou dotaci a za 35 milionů korun tam opravit silnice, chodníky či osvětlení.

O investicích v Borovině budou rozhodovat třebíčští zastupitelé ve středu.

Historie areálu

Obuvnická firma BOPO navázala na tradice založené už roku 1842 Karlem a Františkem Budischowskými, kteří koupili původní Padrtův mlýn a vybudovali továrnu na zpracování kůží.

Měli trochu smůlu, protože za první světové války dodávali pro stranu poražených, přišly finanční problémy a celý areál v roce 1931 získal Tomáš Baťa.

Areál se začal přestavovat do současné podoby. Pozdější socialistický nástupce zaměstnává v Třebíči i dalších pobočkách na deset tisíc lidí. Jenže roku 2000 skončila BOPO v likvidaci.

"Máme šanci dosáhnout až na osmdesát procent dotačních prostředků z celkové sumy z Regionálního operačního programu (ROP). Výzva, do které projekt přihlašujeme, je přesně definovaná jako veřejné prostranství, kde se setkává veřejný prostor se soukromým. Dívali jsme se po Třebíči a jiná vhodná lokalita tu bohužel není. Je to poslední šance získat zajímavé peníze z ROP na takovou věc," argumentoval místostarosta Třebíče Pavel Pacal, který má městské finance na starosti.

Dosud zčásti vybydlený areál zkrachovalé továrny na boty BOPO se více než deset let po malých krůčcích probouzí k novému životu. Patří několika soukromníkům, kteří tam přestavují bývalé tovární objekty na byty a firmy.

Podařilo se jim v průběhu let prosadit dohodu, aby cesty uvnitř bývalé fabriky zůstaly městu. A ty je potřeba opravovat a udržovat.

Už tam za peníze městské kasy vznikl kruhový objezd v hodnotě dvaceti milionů korun. Mnoho aut po něm zatím nejezdí, a je tak spíše terčem kritiky Třebíčáků.

Kroky rychlých řešení

Loni pak radniční koalice prohlasovala záměr přijmout do majetku i část bývalé tovární kotelny s několika přilehlými pozemky a zbudovat zde nový dům dětí a mládeže (DDM).

Ani to se zatím s velkým pochopením části veřejnosti nesetkává. Dosavadní DDM sídlil v parku v centru města, druhý objekt byl v pěkné čtvrti Horka-Domky. Jenže zchátraly a hygiena je požaduje co nejdřív zavřít. Radnice tak hledá rychlé řešení.

"Slýcháme výtky, že po kruháku v bývalém podniku BOPO zatím jen běhají zajíci. Pokud získáme dotaci, podaří se nám kruhový objezd lépe provázat se silniční sítí. Taky jsme letos chtěli z městských peněz investovat přes milion korun do tamního osvětlení. Takto bychom to zaplatili z dotace," snažil se významnou investici obhájit starosta města Pavel Heřman.

Nové silnice poslouží lepšímu přístupu k novému domu dětí a mládeže.

Celou záležitostí se budou zabývat zastupitelé na své schůzi příští týden ve středu. A dá se tam čekat diskuse. Podle místostarosty Pacala je poslední termín odevzdání žádosti o dotaci 28. února.