Místo, kde by měla být zastávka Vysočina na rychlodráze z Prahy do Brna.

Místo, kde by měla být zastávka Vysočina na rychlodráze z Prahy do Brna. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na trase pro rychlovlak jsou ovce, sjezdovka i řeka Želivka

  • 38
Pokud ten plán ministerstva dopravy projde, budou si to vysokorychlostní vlaky svištět z Prahy do Brna po trati přes Benešov, Vlašim, Jihlavu, Velké Meziříčí a Velkou Bíteš. Jakými místy povedou koleje?

Jedna část vysočinské trasy, po které by v budoucnosti mohly jezdit rychlovlaky typu německého ICE nebo francouzského TGV, je zdánlivě bezproblémová. Také by měla být budována dříve...

Vede mezi Brnem a Velkým Meziříčím a v našem regionu hodně kopíruje současnou trasu dálnice D1. Třeba meziříčský starosta Radovan Necid záměr podporuje.

Jenže je tu i druhá část trasy a ta je velmi ožehavá. Zejména obce na Humpolecku a západě Jihlavska nechtějí o vysokorychlostních spojích ani slyšet.

Upozorňují, že se v těchto místech zcela pokazí ráz krajiny a zmizí i klid, který tyto lokality - například u řeky Želivky nebo Maršovského rybníka - nabízejí.

Cílem je v první fázi najít vhodnou trasu, pak ji vybudovat a také získat minimálně 20 tisíc cestujících denně na trase mezi Prahou a Brnem, aby se provoz "rentoval".

Kudy vede trať pro vysokorychlostní vlaky

Projektanti předpokládají, že moderní soupravy ujedou trasu z Prahy do Jihlavy za 40 minut a z Jihlavy do Brna za 35 minut. Kudy je zatím trasa v rámci Vysočiny navržena?

Hořice, Senožaty (dva tunely) Želiv, Sedlice Záhoří, Mladé Bříště (nedaleko odtud by vznikla stanice Vysočina) Staré Bříště, Ústí, Zbilidy Hlávkov (nedaleko by byla odbočka směrem na Jihlavu) Bílý Kámen, Šipnov, Hybrálec Jihlava, Heroltice Kozlov (trať začíná kopírovat dálnici D1) Meziříčko Stránecká Zhoř Velké Meziříčí (u města by vzniklo nové nádraží) Jabloňov, Jáchymov Velká Bíteš (u města by vzniklo nové nádraží) Přibyslavice, Lesní Hluboké
Zdroj: Sudop Praha, Kraj Vysočina

Diskuse o trati začaly minulý týden seminářem na jihlavském krajském úřadě. My se teď pojďme na některé body na zamýšlené trase rychlovlaku podívat.

1. Jihlava by se stala uzlem pro rychlovlaky i expresy

Současné městské nádraží v Jihlavě by mělo po mnoha letech živoření, či až chátrání výrazně změnit svou vizáž i funkci. Kvůli tomu, aby zde vznikl hlavní vysočinský dopravní uzel, se jde v případě rychlovlaků trasou na jih od dálnice D1.

"Chápu zájem krajského města, aby tam v budoucnu nějaká zastávka rychlovlaku byla. Na druhou stranu se ale zase nemůžou divit obyvatelům malých obcí okolo, kterých se záměr strašně dotkne," upozornil starosta Bílého Kamene Jiří Benáček.

2. Pod sjezdovkou na Šacberku má vzniknout tunel

Trať je navržena okolo Zborné, která platí v současnosti za jednu z exkluzivních lokalit pro bydlení v Jihlavě. U obce by byly dva tunely, z toho jeden by vedl vrchem Rudný, na kterém funguje lyžařský areál Šacberk. "Občané tady k tomu mají své výhrady," upozornil předseda osadního výboru ve Zborné Jaroslav Bílek.

Ve Zborné žije například bývalý primátor Vratislav Výborný. Podle něj lze na projekt nahlížet z různých úhlů. "První je ten, že jestliže vlaky tudy pojedou za třicet let, tak nepředpokládám, že by mě to ohrozilo. Druhý úhel je ten, že si myslím, že je skoro jedno, kudy trať půjde. Půjde to tudy okolo nějakým tunelem. Někudy to jít musí. Rozhodně to bude přínos pro Jihlavu," řekl Výborný.

3. Velké Meziříčí je spokojené s novou zastávkou

Starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid změnil na projekt názor poté, co má u města vzniknout nádraží. "Po té trati nebudou lítat jen rychlovlaky, ale pojedou tam také pomalejší expresy a ty nám mohou něco přinést. Na Vysočině budou čtyři zastávky a jedna z nich u Velkého Meziříčí. My si tady zasluhujeme pořádnou stanici," řekl Necid. V současnosti Velkým Meziříčím prochází železniční trať, je to ale pouze lokálka. Pak řada lidí cestuje autobusem, obzvlášť do Brna. A mnozí jezdí i autem.

4. Proč koleje třikrát přes Želivku, ptá se Humpolecko

"Pokud tu bude poblíž zastávka, tak to pro rozvoj Humpolce určitě nebude minus," říká starosta Humpolce Jiří Kučera. Podle něj by nebylo rozumné, aby superrychlé tratě obcházely Českou republiku třeba Rakouskem či Polskem.

Navržený průjezd Humpoleckem se mu ale nelíbí. "Nejde jen sedět u map a hledat rádiusy zatáček a vhodné stoupání či klesání. Doporučil jsem projektantům, aby si prošli tu trasu. Hlavně tam, kde trať bude protínat údolí řeky Želivky. Třikrát na osmi kilometrech ji podle současného návrhu překlene - mezi Vřesníkem a Želivem a kolem Sedlice a Kletečné, to se mi jeví jako vyslovený úlet," uvedl Kučera. "Ta krajina u Želivky je vysloveně určená k rekreaci. A i z hlediska ochrany vod to není zdevastovaná krajina. Do tohoto umisťovat trasu rychlovlaku se mi jeví jako velice nevhodné," řekl starosta.

5. V zahradnictví v Senožatech si prostudují trasu

U Senožat na Humpolecku jsou navržené tunely. O trasu se začíná zajímat například majitel místního zahradnictví Jiří Havel. "Pazderna? Tam by to vedlo?" ptal se reportéra MF DNES. "Mně připadá, že na ministerstvu roupama nevědí, co dělat. Tohle jsou šílené nápady, kolejí jsou v Česku hromady," doplnil Jiří Havel.

6. Stavět stanici v polích?

Pohled z Mladého Bříště je jiný. Žádnou radost z toho, že trať povede okolo obce Mladé Bříště, nemá jeden z jeho obyvatel, ochránce přírody i památek Pavel Koubek. U vsi má vzniknout i jedna ze stanic - s názvem Vysočina.

"Člověk zatím žije na vesnici v klidném prostředí, a najednou by mu mělo jezdit za vsí třicet vlaků denně. A předtím jaké tu budou probíhat stavební práce. Z toho nikdo radost mít nemůže," řekl předseda sdružení Zelené srdce.

"Myslím, že ta zastávka tady smysl nemá. Nádraží v Jihlavě a Vlašimi by dostačovala. Stavět tady velikánské nádraží v polích, to myslím, že moc smysl nemá," pravil Koubek.

7. Přijdeme o část Maršovského rybníka?

Trať nechtějí mít za humny ani obyvatelé Zbilid na Jihlavsku. "Jsou jiné varianty, kudy by trasa mohla jít. Nám by to tady narušilo ráz krajiny. Zatím co je navrhováno, tak bychom přišli o část Maršovského rybníka," uvedl místostarosta Zbilid Jiří Huďa. "Skoro bezprostředně se to dotýká také zemědělského družstva, které tady hospodaří," dodal Huďa. Předpokládá, že dojde ke změnám v projektu.