Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Na střeše garáže v Jihlavě parkuje tramvaj, bude z ní klubovna

  17:50aktualizováno  17:50
Neobvyklá podívaná se naskýtá lidem v Lidické kolonii v Jihlavě. Na garáži jednoho z domů tam totiž zaparkovala tramvaj. Ještě v polovině minulého týdne jezdila v Olomouci. Pak ji koupilo sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů a odvezlo ji. Tramvaj mu bude sloužit jako klubovna.

Na železnou konstrukci nad garáží tramvaj T3 SUCS nechal posadit jeden z členů sdružení Luděk Bohuňovský. Sdružení vyřazenou tramvaj s číslem 166 zakoupilo od olomouckého dopravního podniku. Stala se prvním kolejovým vozem v majetku sdružení.

„Zabýváme se renovací starých a vyřazených autobusů a trolejbusů. Dopravní podniky o nás vědí. V Olomouci tři tramvaje vyřazovali a doslova nás přinutili, abychom si jednu odkoupili. Jinak by skončila v kovošrotu,“ vysvětluje Bohuňovský.

V minulém týdnu si tak členové sdružení udělali do Olomouce výlet. Nejdřív se kupovanou tramvají svezli. A hned poté ji jeřáb naložil na přepravní návěs a kamion ji převezl do Jihlavy.

Tramvaj je plně funkční, pojízdná. Zůstal v ní motor, baterie i veškeré zařízení a vybavení. „Posadit ji na koleje, tak může hned sama odjet,“ říká její nový vlastník.

V hale by tramvaj nikdo neviděl, proto ji posadili na střechu garáže

A jak vznikl bláznivý nápad umístit ji na garáž rodinného domku? „Přišel s tím jeden kolega,“ směje se Bohuňovský.

Tramvaje T3 SUCS

V roce 1976 vláda ČSSR rozhodla, že kvůli úsporám energie se budou nakupovat pouze tramvaje s úspornou tyristorovou výzbrojí. ČKD v té době sice již měl připraven nový model T5A5, který měl nahradit vozy T2, ale ten neměl úspornou výzbroj. Další připravený typ tramvaje T5B6t ji sice měl, ale byl vyvinutý pro Sovětský svaz a byl o 10 centimetrů širší.

Mezitím tramvaje T2 dosluhovaly a bylo nutné je nahradit. Proto vláda rozhodla, že do zahájení sériové výroby nové tramvaje KT8 D5 se bude vyrábět typ označovaný jako T3 SUCS, který má klasickou nehospodárnou elektrickou výzbroj.

Tak se stalo, že se po usnesení vlády ČSSR roku 1982 vrátila do výrobního programu tramvaj, jejíž výroba byla 6 let před tím usnesením téže vlády ukončena. Avšak tentokrát již jen v exportním souběhu s výrobou tramvají pro Sovětský svaz.

Čím se liší T3 SUCS od klasické T3:

  • Zcela uzavřenou kabinou řidiče
  • Zvýšením výkonu topení kabiny řidiče
  • Osvětlením kabiny
  • Pomocným ovládacím panelem na zadní plošině pro couvání
  • Bílým couvacím světlem a dvěma přídavnými brzdovými světly
  • Vnějším ovládáním předních dveří
  • Ostřikovačem čelního skla

Zdroj: Kniha Olomoucké tramvaje 1899 - 1999

„Na stěně domu nejsou okna, nevadí ani nestíní tam žádnému sousedovi. Jen jsme museli pozvat statika, aby posoudil, zda je to možné,“ vypráví Luděk Bohuňovský.

Sdružení za Záchranu historických trolejbusů a autobusů v Jihlavě má v pronájmu velkou halu. Jenže tramvaj by v ní zabírala spoustu místa.

A není to stroj, s nímž by bylo možné jen tak vyjet ven, pokud by třeba nájem končil. Musela by stát na kolejích uvnitř a ani veřejnost by ji neviděla. Tak se sdružení nakonec rozhodlo právě pro garáž u rodinného domku.

Tramvaj váží 16 tun. Proto není posazena přímo na střeše garáže, jak se může zdát.

Stojí na železné konstrukci. Do budoucna ji členové sdružení chtějí upravit tak, aby budila dojem, že je stále v provozu a je právě na cestě. Železné nosníky zakryjí zeminou a trávou.

Časem k ní přidělají schůdky. „Tramvaj pak bude sloužit jako naše klubovna,“ přibližuje Bohuňovský. „Zatím je tu vystavena jako na poličce,“ dodává.

O neobvyklý stroj na střeše garáže je mezi lidmi velký zájem. Chodí si ho fotografovat, sjíždějí se k němu například motorkáři.

„Zatím pozitivní reakce jednoznačně převažují. Lidé si pochvalují, že se Jihlava stala velkoměstem, když má zase tramvaj,“ usmívá se majitel nevšední atrakce.

Fotogalerie

Dostat tramvaj na střechu garáže však nebylo zrovna jednoduché. „Nejsložitější na tom všem bylo sehnat jeřáb, který by měl takovou nosnost, aby na rameni vysunutém patnáct metrů do zahrady tramvaj unesl. A zároveň aby nás to finančně nezruinovalo. Takový v Jihlavě nebyl,“ poznamenal Bohuňovský.

Tramvaj zatím zůstane v podobě, v jaké po Olomouci jezdila. Její venkovní design sdružení měnit nechce.

„Ale pokud se lak za čas oprýská, opravíme ho už v klasickém historickém stylu, jak známe tramvaje T3 z Prahy a jak původně vypadaly i ty olomoucké, tedy v červeno-béžové barvě,“ doplnil Luděk Bohuňovský.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

U výrobce leteckých součástek hořelo, sanity odvezly devět zraněných

U požáru v jihlavské společnosti Jihlavan zasahovalo osmnáct jednotek hasičů,...

V areálu společnosti Jihlavan v Jihlavě ve čtvrtek v poledne hořelo. Na místě zasahovalo dvanáct jednotek hasičů,...

Další z rubriky

Zámek v Červené Řečici má dotaci na obnovu, o zakázku se ale nikdo nehlásí

Obnova zámku se zastavila. Pokračovat bude, až se do výběrového řízení na...

Kompletní rekonstrukce renesančního zámku v Červené Řečici měla původně začít během několika příštích týdnů. Jenže...

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Lidé ve Světlé nad Sázavou si přáli Lidl, ale město je rádo i za Billu

Ilustrační snímek

Světlá nad Sázavou má téměř sedm tisíc obyvatel, přesto zde byl až dosud jen jeden větší supermarket. Do konce roku by...

Najdete na iDNES.cz