Tichý asfalt v ulici nebude. Místo něho se začne kontrolovat třicítka

  8:22aktualizováno  8:22
Speciální protihlukový asfalt ve žďárské Smetanově ulici nebude. Obyvatelé jedné z nejrušnějších ulic ve městě si vybojovali zatím alespoň rychlostní omezení na 30 kilometrů v hodině v obou směrech po celé délce ulice a také umístění radaru.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Smetanovou ulicí projede denně kolem osmi tisíc aut, kamiony do úzké přetížené ulice zajíždět nemohou. Ulice spojuje světelnou křižovatku u Conventu s velkými firmami, kupříkladu Žďasem, několika úřady, nádražím a jeho velkým sídlištěm a hypermarkety.

„Chybí nám tu zelený pás, chodníky navazují přímo na vozovku. Podle studie se čeká v příštích letech nárůst dopravy o dalších 23 procent,“ pronesl člen petičního výboru Pavel Hájek.

Rekonstrukce vodovodů i kanalizací a naplánované položení nových povrchů místní vyburcovalo k větší aktivitě. Do radnice naplno „tepali“ od letošního února. Po petici se svými požadavky doručili v dalších měsících ještě dva otevřené dopisy.

Proti stěžovatelům však hrálo to, že se ozvali až během výběrového řízení. Po kompletní rekonstrukci vodovodů a kanalizací už si v půlce května převzala staveniště firma Colas, která vysoutěžila zakázku na rekonstrukci povrchů.

Záruka pouhé dva roky byla pro město příliš krátká

„Projektant ani dodavatel tichý asfalt nedoporučují,“ řekla vedoucí odboru rozvoje a územního plánování Irena Škodová. Důvody jsou jeho nižší účinnost při nižších rychlostech, složitější údržba porézního materiálu a hlavně pouze dvouletá záruka, na kterou je dodavatel v klimatických podmínkách Vysočiny ochotný přistoupit. U standardního asfaltu garantuje pětiletou záruku.

„Po zkrácení záruky bychom také mohli být napadeni z hlediska regulérnosti veřejné zakázky,“ upozornil starosta Zdeněk Navrátil (Žďár - Živé město).

Strašák v podobě toho, že soutěž napadne některá z odmítnutých firem, na zastupitele při hlasování zafungoval. Místní tak budou muset spoléhat na omezení rychlosti. Tedy pokud jej budou řidiči na novém povrchu dodržovat.

„Třicítku chceme kvůli tomu, abychom necítili takové otřesy a také aby se starším lidem lépe vyjíždělo od domu na silnici. Když se rozkopaná ulice v prosinci na čas otevřela, zjistili jsme, že řidiči jezdí pomalu, aby si nerozbili auta. Upravením rychlosti se situace hned zlepší,“ argumentoval Hájek.

K dodržování rychlosti by mělo pomoci instalování radaru a také častější měření policií.

Myšlenku pořídit obyvatelům ulice nová okna město zavrhlo

V diskusi zastupitelů padl od Karla Herolda (ČSSD) i návrh na pořízení speciálních protihlukových oken. „O tom taky diskutujeme. Na průtahu městem dostali nová okna lidé v Bezručově ulici. U nás je původní zástavba, někdo má ještě stará špaletová okna,“ řekl Hájek.

Obyvatelům Bezručovy ulice však větší odhlučnění zaplatilo Ředitelství silnic a dálnic, protože jde o silnici I. třídy. Jenže Smetanova je pouze místní komunikace, kterou spravuje město. Podle místostarosty Josefa Klementa (KDU-ČSL) však není vyloučeno, že se bude vedení města takovou možností zabývat.

Na středeční tiskové konferenci města však starosta Zdeněk Navrátil tuto možnost odmítl. „O tomto řešení v tuhle chvíli neuvažujeme. Byl by to nebezpečný precedens, který by u dalších skupin obyvatel mohl vyvolat další požadavky a potřeby. Neříkám, že lidé ve Smetanově ulici nejsou zatíženi, ale jsou i zatíženější ulice. Pokud by se každá taková ulice ozvala, museli bychom navýšit rozpočet,“ reagoval starosta.

Ke zklidnění lokality by pomohlo odvést část dopravy po Nádražní a Chelčického ulici, kde se jedná na křižovatce s Jihlavskou ulicí o pokračování přeložky I/19 směrem do průmyslové zóny a na Nové Město na Moravě.

Smetanova ulice je rozkopaná od loňského října, po rekonstrukci povrchů by se měla otevřít v půlce srpna.

Autor:

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Opravte kaverny a rozšiřte pruhy na D1 u Humpolce, nařizuje ŘSD stavbařům

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Ředitelství silnic a dálnic vyzvalo firmu Geosan Group, která v konsorciu opravuje kritický úsek D1 u Humpolce, aby...

Všude budu stoprocentní, slibuje starosta Třebíče. Dál bude i náměstkem

Pavel Pacal (vpravo) zůstává starostou Třebíče i náměstkem Kraje Vysočina.

Kumulace funkcí vedení Kraje Vysočina nevadí. Pavel Pacal z hnutí STAN, který je nově starostou Třebíče, zůstane i...

Jak zajistit led pro mládež? V Jihlavě plánují koupit další kluziště

Stavba vedlejší haly jihlavského Horáckého zimního stadionu, které se lidově...

Jihlava se připravuje na koupi další ledové plochy. Po dobu, kdy se bude stavět nový Horácký zimní stadion, by mohlo ve...

Najdete na iDNES.cz