Ocelová část viaduktu U Jánů v Jihlavě prochází v těchto dnech rekonstrukcí. Je skrytá pod plachtou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Správce železnice opravuje viadukt, který je 130 let dominantou Jihlavy

  • 0
Železniční viadukt U Jánů patří už od devatenáctého století k dominantám Jihlavy. V současnosti je jeho ocelové pole zakryto plachtou a po delší době se opravuje. I když výluka na trati mezi hlavním a městským nádražím skončila už o víkendu, na mostě se bude pracovat až do podzimu.

„Na začátku sedmdesátých let minulého století prošel rekonstrukcí. Během ní byla původní ocelová nosná konstrukce v osmém otvoru vyměněna za novou. Současná oprava je zaměřena právě na tuto konstrukci. Již se na ní negativně projevilo působení času a zvyšující se zatížení železničním provozem,“ uvedla Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V rámci oprav nanesou dělníci na ocelovou konstrukci nový nátěr, který zajistí její protikorozní ochranu. Zároveň odstraní drobné závady na přímém upevnění železničního svršku.

„Dožilé a opotřebované prvky upevnění kolejnic se nahradí novými,“ dodala Šubová.

Část prací musela firma udělat za nepřetržité výluky, která skončila v neděli. Viadukt se však bude podle předpokladu SŽDC opravovat až do konce listopadu. Rekonstrukce by neměla stát více než pět milionů korun. Další opravy na tomto mostě se v dohledné době neplánují.

Stavba technicky velmi náročného díla trvala necelé dva roky

Viadukt na trati z Jihlavy do Veselí nad Lužnicí začal sloužit začátkem listopadu 1887. Byl součástí takzvané Českomoravské transverzální dráhy. Stavba podle projektu inženýra Moritze Fuchse začala již koncem roku 1885.

Základní kámen viaduktu byl položen další rok na jaře. Následně v červnu právě před 130 lety byl dokončen jiný viadukt u dnešního hlavního vlakového nádraží. A do toho U Jánů vsadili ve stejném čase ocelovou konstrukci. Víceobloukový kamenný most u městského nádraží patřil ve své době mezi technicky velmi náročné stavby.

Na zmíněné trati tehdy vznikla řada mostů a dalších objektů.

„Kousek pod viaduktem U Jánů v době jeho stavby dožíval krytý dřevěný most z roku 1698. Vedl k soukenické valše ze stejné doby, jež stála na malém ostrůvku u levého břehu řeky. Vzala za své při regulaci v sedmdesátých letech dvacátého století,“ přiblížili minulost tohoto místa Zdeněk Jaroš a Karel Křesadlo v historickém průvodci městem.

SŽDC jen na Vysočině renovuje kolem dvou desítek mostů

Jihlavský most ale není jediným, které letos SŽDC opravila či stále ještě rekonstruuje na tratích spojených s Vysočinou. Na kolejové trase z Brna do Havlíčkova Brodu jde o celkem deset mostů. Jejich oprava potrvá až do podzimu příštího roku.

Dalších osm mostů opravili mezi Rapoticemi a Třebíčí. K tomu ještě čtyři další se vylepšují na úseku mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí.

Hotové už jsou dva mezi Brodem a Pardubicemi a jeden na trati z Horní Cerekve do Tábora.

„A na trati z Kostelce do Slavonic je oprava jednoho mostu naplánována na letošní září a říjen,“ zkompletovala výčet Kateřina Šubová.