Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Správce železnice opravuje viadukt, který je 130 let dominantou Jihlavy

  8:51aktualizováno  8:51
Železniční viadukt U Jánů patří už od devatenáctého století k dominantám Jihlavy. V současnosti je jeho ocelové pole zakryto plachtou a po delší době se opravuje. I když výluka na trati mezi hlavním a městským nádražím skončila už o víkendu, na mostě se bude pracovat až do podzimu.

Ocelová část viaduktu U Jánů v Jihlavě prochází v těchto dnech rekonstrukcí. Je skrytá pod plachtou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Na začátku sedmdesátých let minulého století prošel rekonstrukcí. Během ní byla původní ocelová nosná konstrukce v osmém otvoru vyměněna za novou. Současná oprava je zaměřena právě na tuto konstrukci. Již se na ní negativně projevilo působení času a zvyšující se zatížení železničním provozem,“ uvedla Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V rámci oprav nanesou dělníci na ocelovou konstrukci nový nátěr, který zajistí její protikorozní ochranu. Zároveň odstraní drobné závady na přímém upevnění železničního svršku.

Fotogalerie

„Dožilé a opotřebované prvky upevnění kolejnic se nahradí novými,“ dodala Šubová.

Část prací musela firma udělat za nepřetržité výluky, která skončila v neděli. Viadukt se však bude podle předpokladu SŽDC opravovat až do konce listopadu. Rekonstrukce by neměla stát více než pět milionů korun. Další opravy na tomto mostě se v dohledné době neplánují.

Stavba technicky velmi náročného díla trvala necelé dva roky

Viadukt na trati z Jihlavy do Veselí nad Lužnicí začal sloužit začátkem listopadu 1887. Byl součástí takzvané Českomoravské transverzální dráhy. Stavba podle projektu inženýra Moritze Fuchse začala již koncem roku 1885.

Základní kámen viaduktu byl položen další rok na jaře. Následně v červnu právě před 130 lety byl dokončen jiný viadukt u dnešního hlavního vlakového nádraží. A do toho U Jánů vsadili ve stejném čase ocelovou konstrukci. Víceobloukový kamenný most u městského nádraží patřil ve své době mezi technicky velmi náročné stavby.

Na zmíněné trati tehdy vznikla řada mostů a dalších objektů.

„Kousek pod viaduktem U Jánů v době jeho stavby dožíval krytý dřevěný most z roku 1698. Vedl k soukenické valše ze stejné doby, jež stála na malém ostrůvku u levého břehu řeky. Vzala za své při regulaci v sedmdesátých letech dvacátého století,“ přiblížili minulost tohoto místa Zdeněk Jaroš a Karel Křesadlo v historickém průvodci městem.

SŽDC jen na Vysočině renovuje kolem dvou desítek mostů

Jihlavský most ale není jediným, které letos SŽDC opravila či stále ještě rekonstruuje na tratích spojených s Vysočinou. Na kolejové trase z Brna do Havlíčkova Brodu jde o celkem deset mostů. Jejich oprava potrvá až do podzimu příštího roku.

Dalších osm mostů opravili mezi Rapoticemi a Třebíčí. K tomu ještě čtyři další se vylepšují na úseku mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí.

Hotové už jsou dva mezi Brodem a Pardubicemi a jeden na trati z Horní Cerekve do Tábora.

„A na trati z Kostelce do Slavonic je oprava jednoho mostu naplánována na letošní září a říjen,“ zkompletovala výčet Kateřina Šubová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výlovy rybníků patří i na Vysočině mezi oblíbené a hojně navštěvované podzimní...
Rybáři na Vysočině kapra příliš zdražovat nemohou, klesl by jim prodej

Rybáři na Vysočině už zahájili tradiční podzimní výlovy. Největší rybníky však své bohatství teprve vydají. Zatímco velká jihočeská rybářství kvůli velké...  celý článek

Na hlavním tahu mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem havarovala tři auta. Zraněno...
Při nehodě tří aut se mezi Jihlavou a Brodem zranilo deset lidí

Hlavní tah z Jihlavy na Havlíčkův Brod uzavřela dopoledne nehoda tří vozidel. Na místě kromě záchranářských sanitek zasahoval i vrtulník. Příčina střetu zatím...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stržanov u Žďáru dostal víc peněz, sousedé se kvůli nim rozhádali

Spory ve Stržanově, místní části Žďáru nad Sázavou, se musí zabývat žďárská radnice. Po vzniku petice volající po odstoupení osadního výboru, kterou podepsalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.