Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát opět hledá trasu budoucího rychlovlaku. Na Vysočině zastavovat nemusí

  13:49aktualizováno  13:49
Správa železniční dopravní cesty si nechá vyhodnotit všechny možné trasy rychlovlaku z Prahy do Brna - a hned na tři stupně rychlosti. Zastávka v kraji bude zřejmě jen v případě, když zvítězí „pomalejší“ varianta na 250 kilometrů v hodině, tuší radní Jan Hyliš. A to pouze jedna u Jihlavy.

Ilustrační snímek | foto: Miroslav Vyka

Zatím je to jen křivka vyznačená v oficiální mapě Vysočiny průhlednými kolečky. Line se okolo Leštiny, Světlé nad Sázavou, Havlíčkova Brodu, Šlapanova, Dobronína, Věžničky, Černé, Velkého Meziříčí a Velké Bíteše. Pojede právě tudy rychlovlak?

Ne, tohle ještě zdaleka není definitivní trasa! Byť třeba lidem z Havlíčkova Brodu by se líbila.

„Naším zájmem rozhodně je, abychom byli na vysokorychlostní trať napojeni. Nemusí to tudy nutně vést, ale chceme, aby trať mohla sloužit i pro obyvatele města. Značně by urychlila cestování na Prahu a Brno,“ prohlásil starosta Jan Tecl (ODS).

„Veřejně deklarujeme, že při variantě trati kolem Havlíčkova Brodu není problém s námitkami okolních obcí ohledně vedení trati, jako je tomu v jižní variantě u Jihlavy,“ dodal šéf brodské radnice.

Zmíněné výhrady mají třeba ve Vyskytné nad Jihlavou. Zde by lidé byli rádi, pokud by trať vedla spíše po Havlíčkobrodsku. Nechtějí, aby jim rychlé spoje svištěly kousek od rodinných domů.

„Podle nás trasa vedená po druhé straně dálnice přes Havlíčkobrodsko méně zatíží přírodu. I když... Asi ani tam se záměr rychlovlaku nebude líbit,“ domnívá se místostarostka Vyskytné nad Jihlavou Hana Provázková z uskupení Za lepší budoucnost.

Spojnice Prahy a Brna by měla vyjít na 120 až 160 miliard

Definitivní trasa rychlodráhy, která spojí Prahu s Brnem a dalšími evropskými městy, bude teprve vytyčena. A kolik vše bude stát?

„Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160 miliard korun. Kudy povede trasa, to by mělo být známo v roce 2019,“ informovali v minulém týdnu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

V březnu by Správa železniční dopravní cesty měla vyhlásit soutěž na zpracování studie proveditelnosti. „Měly by být vyhodnocované tři stupně rychlosti vlaků - 250, 300 a 350 kilometrů v hodině v úseku Praha - Brno - Břeclav. Současně je ta studie důležitá proto, aby se vyhodnotily všechny možné varianty trasy,“ doplnil Sobotka.

Celý projekt vysokorychlostní železnice v České republice vyjde podle vyjádření ministra dopravy Ťoka bez rezerv na téměř 500 miliard. Nejblíže k výstavbě jsou tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a z Prahy přes Vysočinu do Brna a Břeclavi.

I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030.

Variant je zatím mnoho, kraji se líbí trasa nejblíže k Jihlavě

„V současné době je ve hře stále sedm možností trasy mezi Prahou a Brnem. Pokud by bylo na nás, jako kraj bychom volili jižní variantu, která se nejvíce přibližuje Jihlavě. Stejně tak je ale ve hře více rychlostních variant,“ uvedl vysočinský radní pro dopravu Jan Hyliš (ČSSD).

„Pokud by byla volena ta vyšší rychlost, tedy přes 300 kilometrů v hodině, bylo by prakticky jedno, kudy by trasa vedla. V tom případě totiž i z pohledu fyziky není příliš reálné, aby na Vysočině nějaké zastávky vznikaly - ani u Jihlavy. Při takové rychlosti by trať byla koncipovaná jen jako spojnice Prahy, Brna a dalších evropských velkoměst,“ podotkl Hyliš.

Jiná situace by podle něj nastala při rychlosti kolem 250 kilometrů v hodině. „To už by zastávka u Jihlavy vhodná byla. Ale s dalšími stanicemi - hovoří se třeba o Humpolci, Velkém Meziříčí nebo Velké Bíteši - bych byl velice opatrný,“ poznamenal vysočinský radní pro dopravu.

Zároveň připomněl, že kraje mají nyní v celém projektu pouze konzultační roli. „Plánování vysokorychlostní trati je celostátní věc, řeší se na úrovni ministerstva,“ upřesnil.

Jihlava stále sní o zajíždění rychlovlaků na městské nádraží

Jihlava podle náměstka primátora Vratislava Výborného (ČSSD) o zastávku na trati stojí.

„Samozřejmě že vítám to, co slíbil premiér Sobotka při nedávné návštěvě Jihlavy. Že zastávka zde je nepominutelná,“ řekl.

„Akorát je otázka, kam bude ten vlak v Jihlavě zajíždět. Jestli bude stavět někde u dálnice a napojovat se na město jakousi kyvadlovou dopravou, nebo zastaví na dopravním terminálu Jihlava-město. Podmínky na městském nádraží se na to v projektu jeho modernizace maximálně snažíme připravit,“ zdůraznil Výborný.

Zároveň upozornil, že výstavba rychlodráhy z Prahy do Brna je záležitost na dlouhé roky. „Dřív než za dvacet let zahájení provozu nevidím - při tempu, jakým se u nás třeba staví dálnice. Nepochybuji o tom, že se v souvislosti s rychlovlakem vynoří spousta aktivistů a problémy s výkupy pozemků a nejrůznějšími krajinnými prvky,“ předpokládá Výborný.



Nejčtenější

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...

Při festivalu na Vysočině zemřel pětiletý chlapec, spadl pod kola vláčku

Pětileté dítě vypadlo z vláčku.

Rodinný festival v zábavním areálu Šiklův mlýn u Bystřice nad Pernštejnem poznamenala tragická událost. Pětiletý...



Malování na poníky dětem dovolily brigádnice, Šikland jim dal výpovědi

Při rodinném festivalu Blue Style Prima Fest v Šiklandu ve Zvoli u Penštejna...

Víkendové malování na poníky v areálu Šiklova mlýna, které pobouřilo veřejnost, nebylo oficiální součástí programu....

Kvůli falešnému svědectví hledá Šikland lidi, kteří tragickou nehodu viděli

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Zábavní areál Šikland hledá skutečné svědky, kteří byli u sobotní tragické nehody. Pod koly výletního vláčku tam zemřel...

Oprava dálnice D1 u Humpolce má skluz, stát zvažuje ukončení smlouvy

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Oprava dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem má skluz. Práce za 1,7 miliardy korun dělá česko-italsko-kazažské...

Další z rubriky

Fuchsovy říční lázně mění barvy. Renovaci to prodlouží, vyšší bude i cena

Venkovní koupaliště na Polance je pro Třebíčany letním rájem. Bohuslav Fuchs...

Slavné třebíčské říční lázně od architekta Bohuslava Fuchse změní po několika desetiletích barvu. Odborníci zkoumali...

Může se ledovat. Svary ve střeše jihlavského stadionu jsou opravené

Střecha je momentálně největším problémem Horáckého zimního stadionu v Jihlavě....

Před měsícem statik při kontrole konstrukce střechy Horáckého zimního stadionu v Jihlavě zjistil, že ve svarech jsou...

Kvůli falešnému svědectví hledá Šikland lidi, kteří tragickou nehodu viděli

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Zábavní areál Šikland hledá skutečné svědky, kteří byli u sobotní tragické nehody. Pod koly výletního vláčku tam zemřel...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz