Na tomto obraze z 19. století je kojná Marianka, jak drží malého korunního...

Na tomto obraze z 19. století je kojná Marianka, jak drží malého korunního prince Rudolfa v náručí. „Dívka by měla pocházet z Jihlavska,“ uvedla Sophia Sladky ze zámku Schönbrunn. | foto: Wien Museum

Syna Franze Josefa kojila nádherná dívka z Jihlavska, ukazuje výstava

  • 25
Na třech místech ve Vídni a pak také na zámku v dolnorakouském Niederweidenu je až do 27. listopadu k vidění mimořádná výstava o císaři Františku Josefu I. Jeden z exponátů v rezidenci Schönbrunn, jimiž se výstava chlubí, má při tom výraznou vysočinskou stopu.

Výstava je uspořádaná při příležitosti výročí 100 let od úmrtí slavného panovníka, který byl na trůnu plných osmašedesát roků. Do rakouskouherské monarchie, které vládl, patřily i Čechy a Morava.

Návštěvníci Schönbrunnu spatří i obraz Franze Kollarze znázorňující chůvu Marianku, jak drží v náručí syna císaře, korunního prince Rudolfa. A popiska u tohoto díla uvádí, že dívka pocházela buď z Jihlavy, nebo jejího okolí.

„V klasických biografiích i publikacích od řady autorů jsou údaje o Mariance velmi strohé. Nikde není zmíněno její plné jméno a příjmení,“ sdělila pro MF DNES Sophia Sladky z marketingového oddělení vídeňského zámku Schönbrunn.

„Marianka byla překrásná. Tak ji alespoň popisovala babička Rudolfa, arcivévodkyně Žofie Frederika Bavorská,“ doplnila. Půvab dívky z Jihlavska měl být prý také důvodem, proč se sama císařovna Sisi, matka korunního prince Rudolfa a žena Františka Josefa I., rozhodla, že nechá Marianku portrétovat.

Císařovna se po porodu rozstonala a byla slabá, kojit nemohla

Dívka je na obraze v kroji, který se skládal z modré sukně, blůzky, pestrobarevného živůtku i šátku.

„Měla by pocházet z Jihlavska, popřípadě z Vysočiny. Přijímat kojné z těchto oblastí bylo ve Vídni v 19. století docela běžné. Tyto mladé ženy - v krojích typických pro jejich vlast - bylo obvyklé vídat ve vídeňských ulicích,“ zmínila marketingová pracovnice z vídeňského Schönbrunnu.

Po porodu korunního prince Rudolfa se císařovna Sisi rozstonala, byla slabá, a tak jí lékaři zakázali kojení dítěte. Proto na dvůr přijali kojnou. Vybraná měla být už dávno dopředu.

O Rudolfa se jinak hodně starala jeho babička. „Svého vnuka bezmezně milovala a vlastně ho vychovávala až do dospělosti,“ píše se na specializovaném webu o Habsburcích. Babička chtěla mít z Rudolfa silného a vitálního mladého prince. Vojenskou výchovu měl císařův syn už od raných let.

Jenže na trůn nenastoupil, zemřel ve třiceti letech. On i baronesa Mary Vetserová byli 30. ledna 1889 nalezeni mrtví na loveckém zámečku Mayerling. Jejich smrt je obestřena tajemstvím. Milenecká dvojice pravděpodobně spáchala sebevraždu. Rudolf nejprve zastřelil Marii a potom sebe.

František Josef I. pracoval i v poslední den svého života

Pojďme ale raději zpět na výstavu o Františku Josefu I. Expozice v Schönbrunnu jej ukazuje jako člověka i panovníka. Na trůn nastoupil již jako osmnáctiletý hoch.

„Už v mládí se na roli monarchy připravoval. Třeba tím, že se učil i maďarsky, česky a italsky. Vzdělával se také v právu, bavil ho armádní výcvik,“ dozvědí se mimo jiné návštěvníci expozice.

V jiné části výstavy - v muzeu nábytku Hofmobiliendepot - je třeba zase zmiňováno, že František Josef I. byl velký pracant. Jídlo si často nechal nosit k psacímu stolu.

I v poslední den života pracoval. Jeho poslední slova měla údajně znít takto: „Zítra mě vzbuďte o půl čtvrté, nejsem se svou prací hotový.“

Součástí této expozice jsou třeba i nedokouřená císařova viržinka či podvlíkačky. V Schönbrunnu je zase například vystavený dětský kočár, jenž František Josef dostal jako pětiletý kluk.