Studie za necelý milion korun má ukázat nejen kam lidé jezdí, ale hlavně kam by jezdili, pokud by tam linky MHD zajížděly.

Studie za necelý milion korun má ukázat nejen kam lidé jezdí, ale hlavně kam by jezdili, pokud by tam linky MHD zajížděly. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Studie ukáže, jak moc trpí jihlavský dopravní podnik profesní slepotou

  • 2
Jihlavský magistrát si objednal za 800 tisíc korun studii, která zkusí najít optimální nastavení linek v městské hromadné dopravě. Opozice ale nevěří, že to přinese zlepšení a bojí se vyšších nákladů na provoz linek. Samotný dopravní podnik v minulosti změny připravil, nikdy se ale neuskutečnily.

Konec okružní trolejbusové linky BI a nová trasa D, která přímo spojuje jihlavské sídliště Na Slunci s poliklinikou a nemocnicí. Tak měla od letošního roku vypadat městská hromadná doprava v krajském městě Vysočiny.

Jenže místo toho zůstává vše při starém a vedení Jihlavy se rozhodlo, že si objedná za 800 tisíc korun u externí firmy nový průzkum, který by navrhl případné přetrasování linek.

„Je to zbytečně moc peněz. Přitom dopravní podnik už kdysi připravil alternativu. Ta však vzbudila kontroverze. Tak se asi vedoucí představitelé domluvili, že udělají průzkum,“ myslí si opoziční zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM).

„Tehdy nebyl na stole žádný jiný návrh ani jiný oponentní názor. Teď se ukáže, zda náš návrh byl dobrý, či ne,“ uvedl ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Magistrát chce zjistit, odkud kam by lidé jezdili

„Ten návrh byl hodně kontroverzní. Připadalo mi to, jako kdyby to bylo děláno od stolu na základě hlasů od dvou tří kritiků. Ale vůbec to nezohlednilo mlčící většinu, která teď kvůli špatnému systému MHD nevyužívá třeba vůbec,“ myslí si zastupitel za opoziční hnutí ANO Radek Popelka.

Zohlednit mlčící většinu, právě to si od nového výzkumu slibuje i vedení radnice. A v nejbližších dnech vypíše výběrové řízení na dodavatele výzkumu.

„Dopravní podnik udělal linky podle toho, kudy lidi jezdí. Ale nás zajímá i ten druhý pohled. Zda by lidé využili MHD, kdyby jezdila jinak. Myslím, že investice do tohoto výzkumu je správná volba, někdy je potřeba být velkorysejší, abychom dostali relevantní data,“ tvrdí náměstek primátora Jaroslav Vymazal (ODS).

Část opozice je však už nyní k případným výsledkům skeptická. „Vzpomínám si, kolik se dělalo projektů na parkování ve městě a bylo z nich nakonec máloco,“ připomíná Šlechtický.

Přetrasování linek vždy zvýší náklady na provoz MHD

Podle jeho názoru navíc kompletní přetrasování s největší pravděpodobností přinese další aspekt - zvýšení nákladů na MHD. „Aby to k něčemu vypadalo, bude to vždycky stát víc peněz. Dotace města se bude muset zvýšit,“ řekl.

V roce 2013 dotovala Jihlava MHD více než 56 miliony korun.

„Záleží, jaké jsou reálné náklady městské hromadné dopravy. Dopravní podnik deklaruje najeté kilometry, které za nějakou danou pevnou taxu fakturuje městu. Nikdo už ale moc neřeší, kde se vzala cena za jeden kilometr. I tohle je věc, na níž bychom se měli podívat,“ přidává další aspekt k posouzení Popelka.

Podle vedení dopravního podniku je však zatím předčasné mluvit o tom, zda se náklady na MHD ve městě zvýší. „Ze studie může vyjít i opačný výsledek. Třeba se zjistí, že některé linky jsou vedené špatně, a budeme moci ušetřit. Obecně by měla přinést optimalizaci,“ pravil ředitel Vilím.

Na otázku, které linky podle něj nejsou vedeny ideálně, pouze odpověděl: „Možná že některé věci nevidíme úplně dobře a trpíme profesní slepotou.“