Retardér v jihlavské Křížové ulici. Mnoha řidičům se zdá nebezpečný. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V jihlavské Křížové ulici číhá na řidiče nebezpečný retardér

  • 5
Dva vystouplé čtverce ve vozovce. Tak vypadá neobvyklý retardér v ulici vedoucí na jihlavské Masarykovo náměstí. Hlavně za šera je mohou šoféři přehlédnout a odřít si spodek auta. Zvláštní tvar má retardér kvůli vozům MHD. Radnice nyní posoudí, zda ho bude možné více zviditelnit.

Můžu přes ten retardér normálně přejet, nebo už „cvrnknu“ podvozkem? Takto v jihlavské Křížové ulici zřejmě přemýšlí každý řidič, který tudy projíždí poprvé nebo s nějakým novým autem.

„Jako Jihlavák jsem si už na to místo zvykl a najíždím na retardér pouze jednou stranou. Ale už jsem byl jako chodec svědkem, že si na něm pár řidičů spodek auta odřelo,“ řekl o zpomalovacím opatření v Křížové ulici řidič Martin Koloděj.

„Bylo by daleko rozumnější, kdyby to byl celistvý a reflexně označený zpomalovací práh, protože navíc ve tmě není moc vidět,“ doplnil muž, který má podle svých slov projetou republiku a nikde nic podobného neviděl.

„V tomto ohledu je Jihlava plná překvapení,“ podotkl Koloděj o ,přerušovaném‘ prahu ve vozovce. To přerušení je tam ovšem nutné proto, aby místem hladce projely nízkopodlažní vozy MHD.

Bez štrejchnutí projede auto se dvěma lidmi. Naložené už ne

„Jezdíme Křížovou ulicí často. Když jsou v našem autě maximálně dva lidé, můžeme projet, že máme část retardéru mezi koly. Když je auto více zatížené, drhli jsme plastovým krytem motoru zespodu, to je fakt,“ popsal vedoucí jihlavsksého odboru dopravy Ján Tinka.

Retardér za tmy není příliš vidět, z jedné strany je navíc značka blízko něj a řidič neznalý poměrů nemusí stihnout v šeru zareagovat.

„Není problém to posoudit, podívat se tam večer nebo v noci. Samozřejmě za umělého osvětlení. Podle toho se rozhodneme, jestli retardér opravdu není dobře vidět,“ řekl šéf odboru dopravy v Jihlavě.

Když odborníci usoudí, že by retardér měl být opravdu viditelnější, zvýrazní ho. Případně zařídí, aby byla více vidět značka upozorňující na jeho umístění na silnici.

„Nebo se dají udělat obě varianty dohromady. Samozřejmě ve spolupráci s policií, která zodpovídá za plynulost dopravního provozu. Podíváme se na to. Asi nebude problém nasvítit to,“ řekl Tinka.

Do označení retardéru mohou mluvit památkáři

Potíž je, že se retardér nachází v památkové zóně. „Řešili jsme třeba výsuvné sloupky v pěší zóně, na které jsme chtěli dát reflexní pásky. Byl s tím problém,“ poznamenal zástupce ředitele jihlavské městské policie Stanislav Maštera.

„V historických centrech památkáři dopravní značení nebudou omezovat. Nelíbí se jim, že je to tam přeznačkováno, že značky ruší vzhled historického jádra, ale to bychom to pak mohli všichni zabalit,“ pravil Ján Tinka.

Policisté nehody v Křížové ulici sice v poslední době nepamatují, ale na druhou stranu škodu na autě pod 100 tisíc korun řidič nemusí hlásit. „Pokud tam někdo prorazí auto, tak jen svou nešikovností nebo vyšší rychlostí. Ale to není důvod, aby nám to hlásil,“ dodal ředitel strážníků Jan Frenc. V Německu jsou podle něj podobné retardéry běžné.