Nový autobus společnosti Student Agency nabídne v sedadlech vestavěné obrazovky.

Nový autobus společnosti Student Agency nabídne v sedadlech vestavěné obrazovky. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Stevardku ani displej v sedadle na regionálních linkách nepotkáte

  • 1
Společnost Student Agency poprvé nasadila na linku, která jezdí už roky z Prahy do Jihlavy, luxusně vybavený autobus. Chodí v něm stevardky a v sedadle jsou zabudované displeje. U ostatních dopravců se ale cestující podobného komfortu zatím nedočkají. Žlutý autobus tak bude nadlouho jediné takto vybavené vozidlo, do něhož lidé na Vysočině nastoupí.

"Provozujeme odlišný druh dopravy. Jsme zaměřeni na obslužnost v regionu, tedy na dopravu do zaměstnání, do školy, na úřady, k lékaři. Linky mezi Prahou a Brnem provozujeme minimálně," uvedla ředitelka ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

"Regionální dopravu nelze srovnávat s linkami Student Agency," řekla i mluvčí dopravce ZDAR Jaroslava Zichová.

Podle dopravců má účelu regionální dopravy odpovídat vybavení autobusů. Dálková doprava je něco jiného. "Služby stevardů jsou v našich podmínkách nereálné, stejně jako obrazovky v sedadlech," přiznala Zichová.

Na regionálních linkách přibývá moderních vozů

Autobusy pro regionální dopravu vypadají oproti dálkovým jako chudí příbuzní. Cestující má štěstí, když nasedne do vozu s klimatizací. Těch postupně přibývá. Stejně jako nízkopodlažních pro snadnější nástup a výstup, standardem jsou vysoká sedadla. Ale to je vše.

"Přesto nakupujeme tu nejmodernější techniku," tvrdil Jindřich Poláček, ředitel východočeské divize Veolia Transport. Jeho firma letos nakoupila a uvedla do provozu na Havlíčkobrodsku hned pět nových vozů.

"Za posledních deset let se průměrné stáří vozů snížilo z více než čtrnácti let na devět," dodal Poláček. ICOM se dokonce chlubí průměrným stářím jen něco přes tři roky.

Vyšší třídu vybavení mají však i vozy, které vozí lidi třeba z Břeclavi do Brna. "Na jižní Moravě jsou nešťastní, že platí za dopravu 1,2 miliardy. Obce na ni přispívají za každého občana padesáti korunami z rozpočtu. V některých krajích je to až stokoruna, na Vysočině obce za běžné spoje neplatí nic," zdůvodnil rozdíly krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl.

"Když budeme náklady na dopravu navyšovat o další výbavu v autobusech, bude to znamenat i vyšší výdaje na dopravu," dodal.

Denní tisk a wi-fi už nabízejí i jiní dopravci

Přesto některé vymoženosti na dálkových linkách nabídnou už i další společnosti. Třeba internetové wi-fi připojení umožňují spoje Veolia, připravuje ho i ZDAR, standardem je u ICOMu, stejně jako denní tisk.

Služby jako nové vozy Student Agency zavedla v programu Business Class společnost Eurolines. "Na Vysočině ovšem tyto vozy nezastavují. Jejich první zastávkou po Praze je v tomto směru Brno," uvedla marketingová ředitelka dopravce Pavla Lauermannová.

Novým autobusům nemohou konkurovat ani České dráhy. Ačkoliv dávají do obnovy vozového parku na Vysočině miliony, na obrazovky v sedadlech nebo stevardky mohou cestující zapomenout.

"Už pokud se podíváme na mapu a vidíme, kudy vede dálnice a kudy železnice, nelze spojení autobusem a vlakem mezi Prahou a Jihlavou srovnávat. Ministerstvo dopravy tudy ani přímý rychlíkový spoj neobjednává," konstatovala mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Vysočinu protíná 14 párů rychlíkových či spěšných vlaků, žádný té nejvyšší kategorie. Regionální spoje do konce příštího roku vyšperkuje 17 nových vlakových souprav Stadler.