Stavební dozor na opravě školy v Přibyslavi vyhrál ve výběrovém řízení učitel. Ilustrační foto

Stavební dozor na opravě školy v Přibyslavi vyhrál ve výběrovém řízení učitel. Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Stavební dozor na opravě školy získal učitel. Neúspěšné firmy se zlobí

  • 3
Na rekonstrukci školy v Přibyslavi bude dohlížet ve svém volném čase učitel. Nabídl totiž nejnižší cenu za nutný stavební dozor. Rozhodnutím radnice vyvrcholil boj o lukrativní zakázku při rekonstrukci přibyslavské základní školy. Inženýři, kteří v souboji neuspěli, mluví o nátlaku i nefér jednání.

Redakci MF DNES se ozval zástupce jedné z firem, která ve výběrovém řízení neuspěla a který si přál zůstat v anonymitě. Postěžoval si, že zakázku získal muž, který stavební dozor vykonává prakticky jen na půl úvazku při jiném zaměstnání.

"Nechápu, jak může obě činnosti skloubit dohromady. Na škole se dělají práce za 50 milionů, na to už je třeba dohlížet s trochu větším nasazením. Je potřeba být v pohotovosti minimálně na telefonu, na stavbě být pokud možná co nejdéle. To přeci nemůže dělat někdo, kdo 20 hodin týdně učí na stavební škole," podivoval se zástupce neúspěšné firmy.

Na základě nejlevnější ceny ve výběrovém řízení svěřila přibyslavská radnice stavební dozor Radku Wasserbauerovi, který skutečně na brodské stavební škole dopoledne vyučuje.

Podle profesora se konkurence nechce smířit s jeho úspěchem a tvrdí, že už před výběrovým řízením mu konkurenční firmy vyhrožovaly. "Tlačily na mě, ať odstoupím nebo ať zvednu nabídkovou cenu. Bohužel na nic z toho nemám důkazy. Kdybych je měl, už dávno bych to oznámil na policii," řekl Wasserbauer.

Sto tisíc proti milionu korun

Radek Wasserbauer chtěl za dohled nad rekonstrukcí školy přibližně 100 tisíc korun. Nabídky specializovaných firem začínaly na dvojnásobku, u některých se dokonce vyšplhaly přes milion.

Podle Wasserbauera za jeho nižší nabídkou stojí detailní znalost školy, ve které už v minulosti pracoval, a to, že si vzhledem ke svému bydlišti nemusí účtovat cestovní náklady.

"Stavební dozor má ve smlouvě vyjmenované povinnosti. Je pouze věcí pana Wasserbauera, jak si tyto povinnosti splní. Jestli to bude dělat jen po odpolednách, je jen a jen jeho věc," konstatoval přibyslavský místostarosta Martin Kamarád. "Zatím ale všechno běží velice dobře," dodal.

Podle zástupce nejmenované neúspěšné firmy je však takovýto postup nefér vůči specializovaným firmám v oboru. Nestalo se mu totiž poprvé, že ve výběrovém řízení uspěl někdo, kdo si stavebním dozorem pouze přivydělává.

"Není tolik práce, ceny se tlačí i pod minimum. Každý jednatel se za svou firmu a za každou zakázku bije," dodává podnikatel.

Že by měla radnice v Přibyslavi vyhlásit soutěž jinak a nastavit jiné podmínky, místostarosta Kamarád odmítá. Rozhodovala pouze nejnižší cena. "Do výběrové komise jsme schválně nominovali celou radu města, kdyby došlo k nějakému problému, abychom to mohli řešit," říká.

Sám si myslí, že se stavební dozor dá zvládnout i při práci. "Práce na škole nepostupují nikterak rychle, stavebníci na ně mají dva roky," vysvětluje. Pokud by práce spěchaly, město by podle něho nejspíš nastavilo jiné podmínky výběrového řízení.

Nejnižší cena mezi podnikateli na zakázku nestačila

Přibyslavská základní škola však nebyla v posledních týdnech jediným případem, kdy se kvůli soutěži na stavební dozor ozvaly specializované firmy. Stalo se to například u dozoru nad rekonstrukcí průtahu Lukami nad Jihlavou, kterou zajišťuje Kraj Vysočina.

Výsledek soutěže se nelíbil jednateli společnosti IS Ingeneering Jiřímu Pohořelému, který zvažuje podání námitky. Jeho firma byla v soutěži z podnikatelů nejlevnější s více než 100 tisíci korunami. Jenže pětkrát méně nabídla krajská příspěvková organizace Krajská správa a údržba silnic.

"Nerozumím tomu, jak se může do krajské soutěže hlásit krajská příspěvková organizace," podivuje se Pohořelý.

"Legislativně v tom nic špatného není. Ale po správě a údržbě silnic budeme ještě vyžadovat rozpočítání ceny. I mně se zdá v porovnání s ostatními nabídkami příliš nízká," uvedl krajský náměstek Libor Joukl.

"Neúčtujeme cestovní náklady," vysvětlil však ředitel silničářů Jan Míka. On i Joukl pak odmítá tvrzení, že krajští silničáři by tak mohli dělat stavební dozor při všech opravách silnic.

Díky každodenní údržbě totiž znají nejlépe veškeré komunikace a střediska mají v každém větším městě. "Správa a údržba silnic vstupuje i do dalších výběrových řízení, ale rozhodně nevyhrává vše, často se umísťuje uprostřed pořadí," dodává Joukl.