Vjezd do areálu Kronospanu je úzký a chybí mu odstavné plochy pro čekající...

Vjezd do areálu Kronospanu je úzký a chybí mu odstavné plochy pro čekající kamiony. Když se tu těžké vozy nahromadí, blokují pak dopravu v okolních ulicích. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Od června přestanou kamiony blokovat ulici. Kronospan buduje parkoviště

  • 0
Jihlavská firma Kronospan na jaře podstatně zvětší parkoviště. Víc stání bude pro vozy zaměstnanců i pro nákladní auta. Ta nyní ve špičce komplikují provoz na silnici před areálem společnosti. Nový systém měl být v provozu už od loňska, firmě se ale citelně protáhlo stavební řízení.

Dřevařský podnik Kronospan chce zlepšit dopravní situaci v Pávovské ulici v Jihlavě. V ní se ve špičce během rána nebo okolo druhé hodiny odpoledne stává, že ji ve směru od Bedřichova ucpou kamiony, které už se nevejdou na firemní parkoviště.

V minulosti přitom situace byla ještě horší. Pomohla ale loňská demolice čerpací stanice v těsném sousedství Kronospanu. Místo ní už vznikla nová stání pro osobní auta.

Firma změní systém parkování od základů. A tak trochu to bude připomínat šachovou rošádu.

„Pro stání nákladních aut využijeme stávající parkoviště pro osobní automobily a prostor, který jsme získali likvidací benzinové pumpy,“ řekl Jan Rudolf z vedení Kronospanu. „Parkoviště pro osobní auta vybudujeme nové - v areálu Kronospanu,“ dodal.

Kapacita parkoviště pro kamiony se více než zdvojnásobí

Zatímco nyní může před dřevokombinátem stát dvacet náklaďáků, po dokončení projektu se kapacita zvýší na 50 míst pro těžkotonážní vozidla.

Speciální záchytný prostor dostanou kamiony přijíždějící do Kronospanu se dřevem. „Získáme sedm míst pro jejich nárazový příjezd,“ sdělil Rudolf.

Největší dřevařská firma v republice chtěla původně postavit nové parkoviště už loni. „Strašně se nám ale protáhlo stavební řízení, to jsme ovlivnit nemohli. Práce obnovíme na jaře,“ potvrdil Rudolf. Kronospan investuje do dopravních opatření zhruba 12 milionů korun. Vše má být hotové do 31. května.

„Předpokládáme, že po dobudování záchytného parkoviště pro kamiony už nebude v oblasti Pávovská docházet k omezování osobní ani veřejné dopravy,“ přislíbil manažer z vedení Kronospanu.

Řidiči kamionů dostávají zprávu, v kolik hodin k areálu přijet

„Myslím si, že se zvýší i bezpečnost v dopravě a také zaměstnanců odcházejících z parkoviště do areálu,“ doplnil odborový předák v dřevokombinátu Pavel Fatr.

„Špatně se tu parkuje,“ vyjádřil se k současnému stavu řidič kamionu Martin Bleša z Hradce Králové. „Může se sice stát i vzadu za Kronospanem, ale tam to je normální ulice. Chtělo by, aby kamiony měly své pořádné parkování,“ řekl Bleša.

Pochválil praxi, kterou dřevaři zavedli nedávno. „Je dobře, že udělali ‚nakládková okna‘. To znamená, že nám předem dají vědět čas, kdy sem máme přijet. Tohle, myslím, funguje už tak půl roku,“ doplnil šofér.

Dostane třeba avízo, ať přijede na sedmou hodinu ráno. Tak v ten čas dorazí a do půl hodiny vjíždí do areálu nakládat hotové výrobky.

Přijíždějící „kamioňáci“ také nafasují na vrátnici Kronospanu číslo s pořadím a pager - telekomunikační zařízení umožňující přijímat krátké textové zprávy.

„Na pager se mi ozvou a jedu dovnitř,“ uvedl další z šoférů nákladních aut jezdících do Kronospanu, Jirka z Hradce Králové.

„Je jenom dobře, že tu bude nové parkoviště. Ono obecně pro kamiony není parkování nikde moc řešeno,“ dodal muž z východních Čech, který si nepřál uvádět do novin příjmení. „Nejdéle jsem tady čekal asi dvě hodiny, jinak to tu většinou odbavím do půlhodiny až hodiny,“ řekl.

Provozovatelka čerpací stanice skončila bez finanční náhrady

Na změny v parkování u Kronospanu doplatila provozovatelka čerpací stanice Jana Bukovanová. Pumpa na pozemku Kronospanu zanikla bez finanční kompenzace.

„Je to těžké,“ říká Bukovanová. Neplánuje už budovat jinde novou benzinku či si nějakou pronajmout. „To se nedá opakovat, něco takového,“ dodala.

Zatímco podnikatelka přišla o zdroj příjmů, řidičům po demolici čerpací stanice přibyla parkovací místa. „Situaci v Pávovské ulici určitě pomohlo, když pumpa zanikla. A některé kamiony parkují zezadu Kronospanu. Že ještě chtějí eliminovat i ty špičky, které někdy vznikají kolem druhé hodiny odpoledne, to je dobře,“ reagoval náměstek ředitele jihlavského dopravního podniku Jaroslav Šetek.

„Kapacita míst se zvětší. Parkoviště pro osobní auta půjde dozadu za kancelářské budovy. Zemní práce už začaly,“ uvedl jeden ze zaměstnanců Kronospanu, Michal z Jihlavy.