Nebezpečná křižovatka na novém žďárském obchvatu, kde už dva týdny po otevření...

Nebezpečná křižovatka na novém žďárském obchvatu, kde už dva týdny po otevření zemřel první člověk. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Jen dva týdny a první mrtvý. Starosta před „křižovatkou smrti“ varoval

  • 309
„Je to křižovatka smrti,“ volal před otevřením nového obchvatu Žďáru nad Sázavou starosta sousedních Jam Jiří Šikl. Na mysli měl odbočku do jeho obce. Jen po dvou týdnech od otevření se jeho obavy naplnily. Na nebezpečné křižovatce zahynul pod koly auta sedmasedmdesátiletý cyklista.

„Je to velice smutné. Ale stalo se přesně to, na co jsme po celou dobu upozorňovali. Nikdo nás neposlouchal, všichni to ignorovali. Je mi líto, že se naše obavy naplnily už po dvou týdnech, ještě k tomu pár dní před Vánocemi,“ konstatoval Šikl.

Tragická nehoda se na odbočce ze žďárského obchvatu na Jámy stala ve čtvrtek odpoledne. Šestačtyřicetiletý řidič Renaultu Megane srazil sedmasedmdesátiletého cyklistu. „Muž utrpěl při střetu těžké zranění, kterému na místě dopravní nehody podlehl,“ informovala policejní mluvčí Dana Čírtková.

Její kolegové nehodu prošetřují. Dosud neznají přesné okolnosti, příčinu, ani míru zavinění. Podle starosty Šikla cyklista pravděpodobně vyjížděl z vedlejší silnice na hlavní. Byl to starší muž, který hůře chodil. Navíc měl křižovatku do kopce, z kola nejspíš sesedl a přecházel s ním pěšky.

„V tu dobu už se šeřilo, navíc tu byla hustá mlha,“ dodal starosta Žďáru nad Sázavou Zdeněk Navrátil. I jeho smrtelná nehoda jen dva týdny po otevření nové silnice šokovala. „Nečekal jsem, že se něco stane tak rychle. Čtrnáct dní je opravdu velmi krátká doba,“ hledal slova.

Křižovatku přechází mnoho lidí, chodí do chatové oblasti

„Je to jasný signál řešit nemotorový provoz v křižovatce,“ vzkázal Navrátil.

Právě na kole nebo pěšky přes novou křižovatku lidé často míří. Za silnicí je velká chatová osada, obyvatelé města tam chodí na zahrádky. Silnice je rozšířená o odbočovací pruhy, tudíž trvá déle ji přejít. Navíc je podle Šikla hranice křižovatky položená příliš nízko a přes mez není do všech ramen vidět.

Přitom jí projíždějí tisíce aut denně. Leží na frekventované silnici první třídy ze Žďáru do Nového Města na Moravě. Odbočka míří na Jámy, které jsou největší obcí v těsném sousedství Žďáru a do města odtud dojíždí za prací a do škol množství lidí.

„Navrhovali jsme, aby byla řešena kruhovým objezdem. Nebylo by to o nic víc dražší. Marně, nikdo nás neposlouchal,“ tvrdí Jiří Šikl. V úseku byla alespoň snížena rychlost na 70 kilometrů v hodině.

Projektová dokumentace před samotnou stavbou se jako obvykle projednávala s celým okruhem účastníků a orgánů. Byla u toho policie i silniční správní úřad. Nikdo z nich v té době nenaznačil, že by se křížení silnic mělo řešit jinak.

Nehoda na nové silnici není nic zvláštního, říká ŘSD

„Dva týdny je i přes tragickou nehodu krátká doba na to, aby se dalo posoudit, zda je některý úsek silnice nebezpečný, či nikoliv,“ odmítá prohlášení samospráv ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová. Právě ŘSD bylo investorem stavby.

„Že se brzy po otevření nové silnice stane nehoda, není nic neobvyklého. Vždy chvíli trvá, než si lidé na něco nového zvyknou, než si to zažijí. Třeba na obchvatu Jihlavy jsme měli vážnou nehodu hned druhý den po otevření,“ dodává.

Podle ní bude nyní záležet na vyšetření nehody a stanovení jasných příčin. Teprve poté bude možné nějakým způsobem reagovat. „Chceme s ŘSD ihned jednat o případných úpravách a zda je vůbec možné je uskutečnit,“ vzkazuje ale žďárský starosta.

Dokud bude křižovatka mimo město, semafory nedostane

I město mělo ke křižovatce výhrady. Předneslo je ale až nové vedení radnice a to už bylo na změny projektu pozdě. „Alespoň jsme prosadili, aby byly pod vozovku nataženy chráničky a bylo snazší tam v budoucnu případně vztyčit semafory,“ říká Zdeněk Navrátil.

Jenže s těmi by to vůbec nebylo jednoduché. Křižovatka se nachází mimo obec. A podle předpisů, jimiž se ŘSD řídí, není možné na silnici první třídy mimo zastavěné území semafory instalovat. „Šlo by to, pokud by byl úsek s křižovatkou osazen značkami začátek a konec obce,“ vysvětluje Marie Tesařová.

„Všichni se neustále ohání pravidly a předpisy, ale to není to hlavní. Nejdůležitější je, aby křižovatka byla bezpečná, to by mělo být na prvním místě před všemi předpisy. A bezpečná teď není,“ myslí si Jiří Šikl.