Aby se lidé ze Starče dostali vlakem například do Třebíče nebo do Brna, musí nejprve dojít na tuto stanici na trase Znojmo - Okříšky a právě v Okříškách přestoupit. Stanice spíš skomírá.

Aby se lidé ze Starče dostali vlakem například do Třebíče nebo do Brna, musí nejprve dojít na tuto stanici na trase Znojmo - Okříšky a právě v Okříškách přestoupit. Stanice spíš skomírá. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Městys roky bojuje za zastávku na hlavní trati. Má ji na trati vedlejší

  • 4
Stařeč na Třebíčsku je unikát. Leží poblíž hlavní železniční trati, zastávku však má na trati vedlejší. Od roku 2010 zde usilují o zřízení zastávky na trati Brno - Jihlava. Ani po šesti letech ale úředníci ze správy železnic nereagují. Zastávka není součástí plánované miliardové revitalizace trati.

Ten krok by měl svou logiku, přihlédneme-li k faktům: ve Stařči žije 1 700 obyvatel, městys leží mezi dvěma tratěmi. Lidé ovšem teď můžou nastoupit do vlaku pouze ve skomírající stanici s cedulí Stařeč, která je dva kilometry za posledním domem a leží na trati Znojmo - Okříšky.

To trať Jihlava - Brno s přímou návazností na Třebíč obchází zástavbu ve Starči blíž. Jenže tady místní můžou vlakům leda tak zamávat. Zastávka tu chybí. Přitom jde o významnější trasu.

Zastávka by mohla být u Červené Hospody. Zatím to ale s její stavbou nevypadá růžově. Není součástí nejen letošní plánované revitalizace trati za miliardu korun, ale ani investičních plánů státu.

„V současné době nemá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybudování uvedené zastávky v plánu investiční výstavby. Její zařazení je možné na základě požadavku dotčených obcí, případně kraje,“ sdělil mluvčí státní organizace Marek Illiaš.

Stařečský starosta Čestmír Linhart už dávno pochopil, že dobrat se zastávky bude možná běh na nejdelší trať jeho politické kariéry.

Obec chce přispět, přesto starostu posílají od čerta k ďáblu

„Posílají nás od čerta k ďáblu. Však to znáte, státní železnice v Česku, to je moloch různě propojených organizací a pracovišť, ve kterém není snadné se vyznat. Navíc jejich lhůty jsou nekonečné. Někdy mám pocit, že mě pošlou i pro razítko c. k. monarchie,“ posteskl si Linhart s tím, že záměr trvá. Čas od času v něm něco ve Stařči podniknou, přičemž narazí na další překážku.

„Stačila by nám prostá zastávka s přístřeškem, jakou získaly před několika lety například malé Bohušice. Lidé od nás by to na ni měli pár minut pěšky. Je nám jasné, že rychlíky by u nás nezastavovaly, ale ‚osobáky‘ ano a to by nám vyhovovalo. Šlo by o podporu regionální dopravy,“ dodal starosta. Městys je ochotný na zastávku částečně finančně přispět.

„Obecně lze říci, že se náklady výstavby pohybují od 7 do 15 milionů korun. Cena je závislá na situování zastávky, místních poměrech nebo třeba stavu železniční infrastruktury,“ uvedl mluvčí SŽDC Illiaš.

Zdůraznil, že je nutné rovněž prokázat oprávněnost požadavku na novou zastávku především z hlediska ekonomické efektivnosti takové investice.

Na Třebíčsku mají v současnosti k nové vlakové zastávce blíž Lesůňky s necelou stovkou obyvatel. Vesnicí prochází trať.

SŽDC má zpracovanou dokumentaci pro územní řízení. „Dokumentace dosud nebyla schválena a probíhá prověřování ekonomické efektivnosti stavby. V případě jejího potvrzení lze zastávku stavět v roce 2017,“ nastínil Marek Illiaš.

V minulosti byla trasa z Prahy na Vídeň využívaná, dnes už ne

Dnes spíš méně významná trať u Starče bývala v době svého vzniku důležitá. Za monarchie tvořila součást trasy, která spojovala Vídeň s Prahou. Pokud se vrátíme k železniční stanici Stařeč, která dnes denně odbaví nemnoho cestujících, při pohledu do minulosti zjistíme, že to bývalo živé místo.

Do provozu byla uvedena před 145 lety, v dubnu 1871. Už tehdy ale, jak se říká, ležela trochu „z ruky“. Nejen pro Stařečské, ale taky pro obyvatele sedm kilometrů vzdálené Třebíče, kteří ji hojně využívali.

„Situaci řešila c. k. pošta, která zavedla přepravu osob, tehdy se říkalo person. Mezi Třebíčí a Stařčí jezdily velké dostavníky omnibusy, pojmuly až 18 pasažérů,“ popsal v jedné ze svých knížek třebíčský badatel Jiří Joura.

Bohatí lidé samozřejmě omnibusem nejezdili. Když následník trůnu František Ferdinand d‘Este cestoval vlakem na pozvání hraběte Valdštejna na podzimní hony, na stařečském nádraží ho očekával kočár se čtyřspřežím.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz