Memoriál Františka Proseckého seniora v Bystřici nad Pernštejnem letos hostil...

Memoriál Františka Proseckého seniora v Bystřici nad Pernštejnem letos hostil přes tři stovky veteránů (6. srpna 2016). | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Monsieur Dakar zavítal do Bystřice mezi veterány. Odjížděl s dárkem

  • 0
Více než tři stovky veteránských vozidel nejrůznějších značek se sjely v sobotu na Memoriál Františka Proseckého seniora do Bystřice nad Pernštejnem. O jedenáctý ročník populární akce byl mimořádný zájem, Karel Loprais si odvezl malou pozornost.

„Předloni přijelo tři sta veteránů a ještě jsme měli místo na náměstí, letos už posíláme další auta z náměstí pryč, protože se sem nevejdou,“ řekl organizátor srazu a sběratel František Prosecký.

Starostu Karla Pačisku pak žertem popíchl, aby do příštího roku s radními a zastupiteli projednal rozšíření náměstí.

Na parkovišti převládali nablýskané tatrovky nejrůznějšího stáří. Největší pozornost jednoznačně poutal největší exponát - veterán z Dakaru. A navíc Milan Horka s sebou kromě speciálu přivezl i šestinásobného vítěze dakarské rallye Karla Lopraise.

„Tatra je zase v tom provedení, v jakém jsme startovali v Dakaru,“ ocenil Karel Loprais, přezdívaný Monsieur Dakar.

Jeho někdejší Tatra 815 4x4, rok výroby 1989, přezdívaná Karlička je i po letech ve skvělé kondici. Auto nedávno koupil a zrenovoval se svými kolegy Milan Horka, majitel tatrováckého muzea v Dobříči u Prahy.

„Poprvé chtěli s tímto autem jet Dakar v roce 1990, ale kvůli hliníkové nástavbě je nepustili na start, takže jeli z Paříže zase zpátky domů,“ připomněl Horka peripetie. První start si tak Lopraisova posádka připsala až o rok později, tehdy dojela čtvrtá.

Značky s logem Tatra vyrábějí v Bystřici

O tom, v jak dobrém stavu auto je, svědčí i letošní expedice. Horka, Loprais a spol. se v lednu vydali oslavit třicáté výročí účasti kopřivnické značky na slavném závodu. Z Prahy zamířili přes Gibraltar až k senegalskému hlavnímu městu, zvládli cestu dlouho osm tisíc kilometrů.

„Kdyby mi někdo ještě loni řekl, že pojedu s Karlem Lopraisem k Růžovému jezeru do Afriky, řeknu mu, že je blázen. A ono se to stalo,“ netajil se splněním velkého snu Milan Horka. „Třicet let jsem Karlovi fandil, aby porážel kamazy a ostatní kamiony,“ dodal.

František Prosecký si na oba hlavní hosty během setkání na náměstí připravil i jeden chyták. „Jestlipak víte, která součástka tatry, a ne zanedbatelná, se vyrábí tady u nás v Bystřici?“

Nevěděl Loprais, ani Horka. Prosecký pak vytáhl samotnou značku s logem Tatra, která vzniká v bystřickém závodu firmy Rathgeber. Karel Loprais ji pak dostal jako dárek.

Většina veteránů pak vyrazila na projížďku k Velkému Meziříčí.