Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za jízdenku tisícovkou. Dopravci a cestující se přou o „přiměřené drobné“

  11:35aktualizováno  11:35
Je tisícikoruna přiměřeným obnosem, kterým cestující ve vlaku zaplatí rodinnou jízdenku? Co když pokladní nebo řidič v autobusu nemá drobné? Následuje obvyklá otázka: Menší nemáte? Hodně často tím začínají spory mezi cestujícími a řidiči či pokladními. Jenže, co jsou přiměřené drobné?
Co jsou ještě přiměřené drobné při platbě za jízdenku ve vlaku či autobusu, o to se přou dopravci s cestujícími. Ilustrační snímek

Co jsou ještě přiměřené drobné při platbě za jízdenku ve vlaku či autobusu, o to se přou dopravci s cestujícími. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Podle představ dopravců by bylo ideální, kdyby si lidé ještě před cestou připravili přiměřenou částku peněz. Mnozí zákazníci si tím ale odmítají komplikovat život.

„Jeli jsme nedávno s dětmi vlakem z Jihlavy do Telče. Chtěli jsme zpáteční jízdenku a paní v pokladně se zdálo přehnané, že platíme tisícikorunou. Ale ta zpáteční jízdenka pro více lidí není nijak levná, tisícovka mi nepřipadala moc,“ popsal cestující Marek Pavlíček. Přišlo mu nezvyklé, že pokladní složitě dávala dohromady peníze na vrácení. Přitom odjezd vlaku se blížil.

„To oni celé dny v pokladnách pracují s oběhem peněz, já ne. Měli by být připraveni. Přece nebudu prosit někde vedle v bufetu, aby mi rozměnili,“ dodal.

Podobnou zkušenost měla cestující, která před Vánocemi jela s dětmi autobusem společnosti ICOM do Brna. „Tisícovka řidiče naštvala. Já se ho lekla a omluvila se, připadala jsem si hloupě. Měli jsme navíc velké tašky. On ani tu omluvu nevzal, prý mu nijak nepomůže moje ‚promiňte‘. Nakonec si nějak poradil. Já na to pak celou cestu myslela, zlobila jsem se sama na sebe i na toho řidiče,“ popsala žena, která si přála zůstat v anonymitě. Brzy ráno prý nevěděla, kde si má ve spěchu s dětmi získat drobnější bankovky.

Řidič autobusu nemá během cesty možnost peníze si rozměnit

Generální ředitel společnosti ICOM transport Zdeněk Kratochvíl připomněl, že řidič autobusu nemá možnost si během cesty rozměnit peníze. Na začátku jízdy určité množství drobných má, ale pokud ještě před prvním výjezdem z nádraží inkasuje tisícikoruny či bankovky vyšší hodnoty, dostává se do úzkých.

„V přepravních podmínkách i v jízdním řádu máme, aby cestující měl přiměřené platidlo. Pokud cestující jede za stovku, tak tisícikoruna není přiměřené platidlo,“ podotkl Zdeněk Kratochvíl.

Zároveň dodal, že řidič nejednal správně, když nepřijal omluvu. Znovu proto šoférům připomene, aby se k cestujícím chovali slušně a komunikovali pokud možno s úsměvem.

Někdy ale ředitel dostává dopisy, z nichž je patrné, že pokud řidič v něčem nevyhoví hned, tak v tu ránu je z pohledu cestujícího všechno špatně. „Je to někdy strašně těžké,“ uznal ředitel.

Náměstek: Pokladní a řidiči by měli být na vracení připravení

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla by měli být pokladní na nádražích i řidiči v autobusech na tisícikoruny nachystaní. „Je to podobné, jako když si půjdete koupit do stánku noviny. Každý, kdo provozuje nějakou službu, by měl být připraven na různé alternativy,“ míní Joukl.

Zároveň ale chápe složitou ranní situaci řidiče autobusu, jemuž chce pět lidí za sebou platit tisícikorunou. Pokud je ale takových cestujících méně, tak by to mělo být dle Joukla zvládnutelné. „A to hlavně na vlakových nádražích za přepážkou, tam by měli mít dostatek drobnější hotovosti,“ doplnil náměstek.

V autobusovém jízdním řádu se píše, že v zájmu plynulého odbavování je třeba, aby měli cestující připravenou hotovost v ceně kupovaných jízdenek. Případně přiměřené bankovky do hodnoty 200 korun. V praxi se tím ICOM striktně neřídí, snaží se reagovat na skutečnost, která je každý den u každého řidiče jiná.

„Řidič je pod tlakem, když přecení situaci, nemůže vracet cestujícím. Je zavřený v autobusu a nemá možnost situaci operativně řešit. Bohužel, při hotovostní platbě k těmto situacím dochází. Důležité je, aby řidič řešil situaci profesionálně, ale na druhou stranu cestující musí respektovat podmínky jízdního řádu,“ doplnila Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport.

České dráhy za maximální přiměřený obnos považují tisícovku

U Českých drah prodávají jízdenky kromě pokladních i průvodčí a někde dokonce výpravčí. Měli by mít vždy dostatek drobných, aby se vypořádali s tisícikorunou.

„Nemohu ovšem vyloučit, že například v ranních hodinách v menších stanicích může za sebou platit tisícikorunou více lidí. Potom může nastat výjimečná situace, která si vyžaduje individuální řešení a domluvu,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Dráhy se podle ní řídí platnými zákony pro veřejnou dopravu. Platí, že cestující má povinnost zaplatit přiměřeným obnosem. „Ten není stanoven všeobecně. Dopravci si ho mají stanovit ve smluvních přepravních podmínkách,“ uvedla Šubová.

Dráhy si určily přiměřený obnos do tisícikoruny. Úředně stanovily, že při platbě bankovkou vyšší hodnoty, než je tisícovka, můžou pokladní odmítnout přijetí peněz. „Cestující však v praxi neodmítáme, postupujeme odlišně,“ sdělila mluvčí.

Pokladní vystaví poukaz k výplatě hotovosti a peníze vrátí jinde

Co se tedy bude dít, když na přepážce cestující položí dvoutisícovku či pětitisícovku a pokladní nebude mít na vrácení? Když si budoucí pasažér nebude chtít někde rozměnit, může využít bezhotovostní nákup jízdenky přes e-shop. Pokud ani to nepůjde, přijmou ČD vyšší bankovku.

„Cestujícímu pak vydáme jízdenku a na zbylou částku mu nevrátíme v hotovosti, ale vystavíme poukaz k výplatě hotovosti. Tu si cestující vyzvedne u kterékoli vhodné pokladny, kde budou mít potřebný obnos,“ popsala Šubová.

Pasažér samozřejmě nemusí tento postup akceptovat. V takovém případě si však musí podle ČD sám zajistit „přiměřený obnos“. Šubová ale raději doporučuje variantu e-shop. „Jízdenky se tam dají koupit i přes současné moderní mobilní telefony. Jsou doručeny přímo na telefon, není nutný žádný tisk této jízdenky,“ nabídla mluvčí.

Podobnou možnost nabízí i Kateřina Kratochvílová z firmy ICOM transport. „Tento problém se dá odstranit pomocí elektronické peněženky, kde si cestující nabije u řidiče nebo na přepážce určitou finanční částku. Poté platí kartou, kde odpadá manipulace s finanční hotovostí. Zůstatek na kartě je vidět na každé vydané jízdence,“ vysvětlila Kratochvílová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milena Šatavová z Rokycan přesně ví, který den má které jméno svátek. Její...
VIDEO: Arnošt, Kvido, Hugo, Erika. Žena přesně ví, kdy kdo slaví svátek

Milena Šatavová z Rokycan má paměť jako slon. Dokáže přeříkat celý kalendář od ledna do prosince a přesně při tom ví, kdy které jméno slaví svátek. Své umění...  celý článek

Nehoda motocyklisty na babetě a cyklisty v Českém Brodě (21. března 2014)
Při práci zemědělského stroje na jihu Jihlavska zemřelo malé dítě

Poblíž osady Stranná na Jihlavsku zemřelo v pondělí večer v souvislosti s prací zemědělského stroje malé dítě. Co přesně se stalo, policie zveřejnit nechce....  celý článek

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.