Roman Vynohradov ukazuje dokumenty a korespondenci s pojišťovnou. Opoždění...

Roman Vynohradov ukazuje dokumenty a korespondenci s pojišťovnou. Opoždění platby povinného ručení ho nakonec stálo mnoho tisíc korun navíc. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Rus jezdil autem bez pojistky a nevěděl o tom. Případ skončil u soudu

  • 2
Zapomenout včas zaplatit pojistné se nevyplácí. Plně se o tom přesvědčil sedmatřicetiletý Roman Vynohradov z Nového Veselí na Žďársku. Zpozdil se s platbou a pojišťovna jeho smlouvu v tichosti zrušila. Případ řešil až Krajský soud v Brně a řidiče stál tisíce korun navíc.

Vynohradov zapomněl v roce 2009 zaplatit povinné ručení za auto. Poté, co ho uhradil s dvouměsíčním zpožděním, žil v domnění, že je vše v pořádku. Šok nastal, když mu po víc než půl roce pojišťovna poslala peníze zpět a on zjistil, že jezdil bez pojištění.

"Zjistil jsem, že mi pojistku vypověděli už asi o osm měsíců dříve kvůli pozdní platbě. Zapomněl jsem zaplatit, protože jsme se zrovna stěhovali. Novou adresu jsem jim nenahlásil," přiznává řidič.

Toho ale zarazilo, že mu pojišťovna vrátila peníze až po tak dlouhé době. "Kdyby mi přeplatek vrátila hned, tak bych pojistku okamžitě zaplatil. Jenže to jsem nevěděl. Naštěstí jsem za tu dobu neboural. Kdyby se to stalo, asi bych se nedoplatil," má jasno Vynohradov.

Pojišťovna se mu za pozdní vrácení peněz omluvila. "Při vypořádání smlouvy došlo k elektronické chybě. Na základě pravidelné kontroly byla tato chyba zjištěna a zajištěna náprava. Tímto se omlouváme," uvedla referentka klientské účtárny Kamila Janoušková.

Vynohradovi to nestačilo. Mezitím totiž musel začít splácet patnáctitisícovou pokutu České kanceláři pojistitelů (ČKP). "Kvůli vaší chybě jsem neměl osm měsíců pojištěné auto a nevěděl jsem o tom. Když jsem peníze obdržel zpět, auto jsem hned pojistil. I tak jsem musel zaplatit padesát korun za každý den bez pojištění. Omluva je hezká věc, ale já bych chtěl náhradu," napsal pojišťovně Vynohradov. Ta už nereagovala.

Klient zanedbal hned tři základní povinnosti, namítá pojišťovna

Podle mluvčí pojišťovny Wüstenrot Heleny Duškové pojistník zanedbal hned tři základní povinnosti. I proto pojišťovna e-mailovou omluvu považovala za dostačující.

"Pan Vynohradov měl pojistné zaplatit ke dni výročí uzavření smlouvy, což neučinil. Neoznámil ani změnu adresy. Druhou upomínku si už ale převzal, takže věděl, že mu hrozí, že bude mít auto nepojištěné," tvrdí Dušková.

Podle ní navíc pojišťovna Vynohradovi vrátila peníze o čtyři měsíce dříve než klient uvádí. "Za určité zpoždění jsme se omluvili," doplnila mluvčí.

Problémy kvůli vypovězené pojistce ale eskalovaly. "Splácel jsem ve třech splátkách dluh ČKP. Před tou poslední mi došla trpělivost a odmítl jsem ji poslat, protože chyba byla i na straně pojišťovny," zdůvodňuje Vynohradov.

Následovalo předvolání k Okresnímu soudu ve Žďáru nad Sázavou. "V té době už jsem ale doplatil všechny pohledávky. Soukromá právnická kancelář, které ČKP dluh přenechala k vymáhání, sice stáhla žalobu, ale začala si nárokovat náklady na řízení ve výši přes šest tisíc korun," popisuje řidič.

Právníci jen tahají z lidí další a další peníze navíc za nic

Proti verdiktu soudu se odvolal ke Krajskému soudu v Brně. Částka se mu zdála nepřiměřeně vysoká. "Je neetické, když si žalobkyně najímá další právníky v takto jednoduchých věcech, kde se žalobce ani nedostaví k soudu," napsal v odvolání. S ním letos v květnu uspěl a odvolací soud vymáhanou částku snížil pouze na skutečné náklady advokáta ve výši tisíc korun.

"Pro mě bylo nepochopitelné, že ČKP určená státem k tomu, aby peníze vymáhala, to postoupí dalším právníkům, kteří na tom vydělávají. Uznávám, že jsem zákon porušil. Jde mi ale o to, upozornit na neetické chování právníků, kteří z lidí budou pro nic tahat další a další peníze a suplují práci státem určené společnosti," zlobí se Vynohradov a chce podat na ministerstvo financí stížnost na postup ČKP.

Mluvčí ČKP Aleš Povr uvedl, že společnost postupovala standardně. "Případ, kdy klient nezaplatil poslední platový výměr, je jeho chyba. Pokud nám pojišťovna nepotvrdí existenci pojištění, tak dotyčný má do třiceti dnů reagovat na naši výzvu. Pokud nereaguje, přijde upomínka a pak další. Pak je to teprve předáno k mimosoudnímu vymáhání inkasní společnosti. Částka, kterou měl zaplatit, je daná zákonem," vysvětlil mluvčí.