Před třemi lety vyhlásila radnice výběrové řízení na dodavatele autobusové dopravy (MAD) ve městě v letech 2017 až 2024. Jednou z podmínek, kterou měl úspěšný uchazeč splnit, bylo vlastnictví krytých stnání pro autobusy.
Tato podmínka mnohasetmilionové zakázky byla pro mnohé firmy limitující. Až na jedinou. Do soutěže se přihlásila jen společnost Trado-Mad spadající pod Icom Transport, která dopravu v Třebíči provozovala už před tím. Další dva uchazeči pouze poslali na úřad dotazy, ale soutěže se nezúčastnili.
Podmínku krytých stání úřad označil za diskriminační, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj rozhodnutí první instance potvrdil.
Proti rozsudku může Třebíč podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Třebíčský starosta Pavel Pacal (Pro Třebíč) řekl, že radnice rozhodne o dalším postupu, až dostane písemné vyhotovení rozsudku. „Město i nadále stojí za svými předchozími vyjádřeními k případu,“ řekl.
Právní zástupce města Třebíč Tomáš Kruták uvedl, že zadavatel považuje požadavek na zastřešená stání pro autobusy za adekvátní.
„Požadavek byl motivován selským rozumem i zkušeností zadavatele, který ví, jak to v zimě vypadá, a že je potřeba námrazu a zasněžení autobusů řešit, protože odstranění námrazy a sněhu komplikuje logistiku a návaznost spojů,“ uvedl Kruták.
Jak zabránit námraze a zasněžení, je na dodavateli, řekl soud
Argument ale soud neuznal. Namítl, že způsobů, jakými se lze s námrazou a zasněžením autobusů vypořádat, je mnohem víc než jen zastřešená parkovací stání.
„Stanovenou podmínkou došlo k omezení možných dodavatelů, kteří by jinak byli způsobilí k plnění zakázky. Volba řešení, jakým zabrání námraze a zasněžení autobusů, je na dodavateli,“ uvedla přísedící soudkyně Veronika Baroňová v odůvodnění rozhodnutí senátu.
Pokutu už radnice musela zaplatit, podání žaloby nemělo odkladný účinek. Pacal ale uvedl, že pokud budou vyčerpány všechny opravné prostředky a pokuta pro město bude potvrzena, uhradí ji podle smlouvy ze svého pojištění firma, která pro něj výběrové řízení zajišťovala.
Soutěž na autobusovou dopravu v Třebíči provázelo nejasností více. Původní předpoklad, že by zajištění MAD na osm let mělo město stát 280 milionů korun vzal rychle za své. Jediná - a také vítězná - nabídka určila cenu 465 milionů korun, čímž se třebíčská autobusová doprava stala jednou z nejdražších v republice. Soutěží se zabývala i policie.