Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srážce s drezínou se na přejezdu nešlo vyhnout, tvrdí řidič autobusu

  9:01aktualizováno  9:01
Šofér, obžalovaný v největší železniční tragédii na Jihlavsku za posledních deset let, u soudu zpochybnil znalecký posudek. "V úvodu jsou chyby opsané z prvního protokolu," hájí se Bohumír P.

Střet drezíny a autobusu na přejezdu v Třešti | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Jihlavský okresní soud v pondělí źnovu otevřel případ, ve kterém jsou obžalováni třiapadesátiletý řidič Bohumír P. a čtyřiačtyřicetiletá výpravčí Olga N. Podle obžaloby měli zavinit srážku autobusu s drezínou, ke které došlo v květnu 2012 na železničním přejezdu v Třešti.

Obžaloba tvrdí, že příčinou nehody byla absence signalizace na železničním přejezdu a neopatrnost šoféra.

Fotogalerie

Řidič autobusu, který měl nehodu zavinit, se však v pondělí před soudem ohradil proti znaleckému posudku, v němž jsou podle něj chyby v číslech a faktech.

Zpochybňoval třeba to, jak daleko sahá bezpečnostní zóna od kolejí. Podle znalce je to přibližně 2,4 metru.

"Vyšetřovatel však na místě nehody uvedl jeden metr," poukázal na rozpory Bohumír P.

"V úvodu znaleckého posudku jsou chyby opsané z prvního protokolu. Nesouhlasí výpočty, kdy se zde uvádí, že autobus po nehodě ujel patnáct metrů a zadní část byla osm metrů od kolejí. Přitom autobus byl odražen drezínou o jedenáct metrů," pokračoval pak ve své řeči šofér, podle nějž byla zkreslená i tabulka brzdění, a proto posudek nedává adekvátní náhled na situaci. "Výpočty jsou zkreslené a mimo realitu," tvrdil obžalovaný.

Znalec však vyřkl jasné stanovisko. A to: "Řidič nereagoval snížením rychlosti na absenci světelného signalizačního zařízení."

O co v případu jde

  • Okresní soud v Jihlavě v pondělí řešil případ nejtragičtějšího železničního neštěstí na Jihlavsku za posledních 10 let - srážku autobusu s drezínou, ke které došlo v květnu 2012 na železničním přejezdu v Třešti.
  • Při nehodě bylo tehdy z 34 cestujících zraněno 20 lidí, z toho 4 vážně. Jedna pasažérka, třiatřicetiletá cizinka, svým zraněním v nemocnici podlehla. Léčení si vyžádal také stav strojvedoucího drezíny, která před sebou sunula drážní bagr.
  • Obžalobě čelí třiapadesátiletý řidič autobusu Bohumír P., spolu s čtyřiačtyřicetiletou výpravčí Olgou N., která měla zajišťovat správný chod signalizačního zařízení na železničním přejezdu. Oběma obžalovaným za přečin obecného ohrožení z nedbalosti hrozí tři až deset let vězení.

Podle něj, kdyby obžalovaný řidič zastavil 2,4 metru od kolejí, viděl by do vzdálenosti 25 až 30 metrů a mohl by srážce zabránit. A navíc by ho také mohlo drážní vozidlo zaznamenat.

Drezína měla tou dobou jet rychlostí přibližně 17 kilometrů v hodině, a znalec je přesvědčený, že by bez problému zastavila.

Obžalovaný však tvrdí, že drezína brzdit nemohla, což podle něj dokládaly i snímky z místa nehody, které se v pondělí u soudu promítaly.

"Vyšetřovací pokus zatajil propojení vozíků drezíny. Tady je vidět, že drezína ve skutečnosti nemohla zastavit ani na padesáti metrech," ukazoval šofér na jednu z fotografií. "My jsme se museli střetnout, jiná cesta nebyla," doplnil.

Signalizace na přejezdu nebyla v provozu, uvádí svědek

U soudu vypovídal také řidič autobusu, který jel přes přejezd v době nehody asi třicet metrů před obžalovaným.

"Signalizace na přejezdu nešla. V tomhle místě člověk musel vjet doprava do přejezdu, aby viděl. Já jezdil tak, že jsem si už dopředu kontroloval horizont, zda tam něco nejede. Přejezdy v Třešti jsou typické tím, že jsou zarostlé keři. Člověk je pak závislý na světlech," uvedl svědek, který touto cestou jezdil pět let.

Obžalovaného prý viděl, jak se rozhlíží, ale drezíny si nevšiml. Potvrdil, že signalizace začala jít až po srážce. A keře, které tehdy bránily ve výhledu, byly podle něj krátce po tragédii odstraněny.

Znalec místo nehody zkoumal v říjnu 2012, kdy už byl výhled řidičů jiný. Měl však k dispozici fotodokumentaci z nehody, a tak mohl bez problémů vypracovat posudek. "Také podle stop po keřích jsem mohl určit jejich polohu," uvedl znalec.

Případ byl odročen na 30. června. "Je potřeba reagovat na námitky obžalovaného a další skutečnosti," odůvodnila to soudkyně Dagmar Koutníková Trnková s tím, že na doplnění skutečností bude potřeba zhruba měsíc času.



Nejčtenější

Tvrdošíjný řidič odhalil, že úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

U výrobce leteckých součástek hořelo, sanity odvezly devět zraněných

U požáru v jihlavské společnosti Jihlavan zasahovalo osmnáct jednotek hasičů,...

V areálu společnosti Jihlavan v Jihlavě ve čtvrtek v poledne hořelo. Na místě zasahovalo dvanáct jednotek hasičů,...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Další z rubriky

VIDEO: Příznivci železnice v Telči obdivovali lokomotivu z roku 1901

Příznivci železniční historie si v Telči přišli na své.

Lidé, kteří se zajímají o historii železnice, si o víkendu udělali výlet do Telče na Jihlavsku, aby si připomněli 115...

Prosklená budova v Brodě míří do dražby. Město má zájem jen o parkoviště

Státní instituce nemají o budovu bývalého finančního úřadu v Brodě zájem, a tak...

Už rok a půl je prázdné bývalé sídlo finančního úřadu v Havlíčkově Brodě. O prosklenou výškovou budovu na Smetanově...

Tvrdošíjný řidič odhalil, že úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Najdete na iDNES.cz