Před pěti lety Kraj Vysočina představil nové sypače Iveco na jihlavském...

Před pěti lety Kraj Vysočina představil nové sypače Iveco na jihlavském Masarykově náměstí. | foto: Kraj Vysočina

Silničáři na Vysočině zbrojí na zimu. A bojí se o zásněžky kolem cest

  • 3
Silničáři na Vysočině se připravují na sníh. Už teď je připravena třetina vozů, zbytek stihnou do konce měsíce. O sjízdnost silnic se bude starat 151 sypacích vozů. Až na poslední chvíli budou silničáři rozmísťovat podél 60 kilometrů silnic zábrany proti nafoukání sněhu větrem. Lidé je totiž kradou.

Tak mírnou zimu, jaká byla loni, silničáři na Vysočině dlouho nepamatují. Ve skladech jim z loňska zbyla více než polovina posypového materiálu. A tu už v létě doplnili tak, že by měli i s rezervou vyjít na celou zimu.

Silničáři vysypou na Vysočině od listopadu do konce dubna na pět tisíc kilometrů silnic první až třetí třídy průměrně 22,5 tisíce tun soli. Loni to však bylo jen 8 tisíc tun. Také drti spotřebovali pouze 27 tisíc tun, tedy ani ne polovinu z průměrných 60 tisíc tun za zimu.

„Taková zima, jaká byla v loňském roce, se asi dlouho opakovat nebude,“ řekl náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl (ČSSD).

Už teď je pro případ dřívějšího příchodu zimy připravena na údržbu silnic zhruba třetina techniky. V plné pohotovosti pak budou všechny stroje od začátku listopadu až do konce dubna.

Počet sypačů se bude snižovat, většina bude mladších pěti let

Silnice první třídy, kterých je na Vysočině asi 440 kilometrů, a frekventované silnice druhé třídy musí být do tří hodin od nasněžení ošetřené. Zbývající silnice druhé třídy a vybrané cesty třetích tříd pak mají silničáři povinnost ošetřit do šesti hodin, ostatní silnice pak do dvanácti hodin od zasněžení. Silnic druhé a třetí třídy se v zimě na Vysočině prohrnuje asi 4 560 kilometrů.

Silničáři letos pro boj se zimou pořídili 26 nových sypacích vozů za zhruba 150 milionů. Silnice tak bude v zimě křižovat až 151 sypačů. Jejich počet by se měl ale postupně snížit.

„Za jedno nové se vyřadí jedno až dvě starší vozidla, protože buď stála v servisu, nebo se s nimi nejezdilo. Vize je taková, že do budoucna bychom měli mít 139 kusů techniky. Na každém okrese bychom měli čtyři kusy sypačů navíc, dva na sůl a dva na inertní posyp,“ řekl Joukl. „Více než polovina všech vozů nebude starší pěti let,“ dodal.

Vozový park na Vysočině modernizovali i v minulých letech. V roce 2011 nakoupili devět kusů sypačů a v roce 2009 osmadvacet nových vozů za zhruba 150 milionů korun. V této zakázce byli letos policií obviněni ředitel krajských silničářů Jan Míka a také náměstek Joukl. „Předpokládám, že to musí být v brzké době zastaveno,“ odmítl své obvinění Joukl.

Od silnic mizí zásnažky i tyče. Dobře totiž hoří

Podle něj byly nyní pozastaveny i plány na obnovu další techniky. Kraj totiž nemá jistotu, že bude i po zimě zajišťovat sjízdnost asi 440 kilometrů státních silnic první třídy.

„Nemůžeme si proto dovolit, abychom nakoupili nadbytek techniky a neměla by být vyřešena smlouva se státem,“ vysvětlil Joukl.

Cestáři se také chystají kolem silnic rozmístit dřevěné zásněžky, které brání tvorbě sněhových závějí na silnicích. Budou chránit zhruba 60 kilometrů silnic. K cestám je však nechtějí umístit příliš brzy, lidé je rozkrádají. „Protože ony ty zásněžky dobře hoří,“ dodal Joukl.

Lidé kradou od silnic i sněhové tyče, z 60 tisíc se jich za zimu ztratí zhruba tři tisíce. „Není to problém ekonomický, ale provozní. Pro šoféra na sypači je to v době vánice jediný orientační bod, kde je silnice. Je to důležité i pro řidiče autobusů a kamionů,“ upozornil Joukl.

Lidé mohou celoročně volat své připomínky k údržbě silnic na dispečink silničářů: 567 117 100.