Aby mohl být na křižovatce Kasárna kruhový objezd, musí dojít k demolici...

Aby mohl být na křižovatce Kasárna kruhový objezd, musí dojít k demolici jednoho stavení. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Přestavbu nebezpečné kasárenské křižovatky brzdí majitelé pozemků

  • 10
Křižovatka hlavních silnic z Jihlavy na Vídeň a z Českých Budějovic na Brno patří na Vysočině vůbec k těm nejnebezpečnějším. Šoféři tam projíždějí s obavami, zlepšení ale brzdí majitelé okolních pozemků.

Na tom místě se stala řada vážných dopravních nehod, ovšem na výraznější změnu kasárenská křižovatka stále čeká. Letos by se však měla situace pohnout dopředu. Silničáři již vykoupili dům, který bránil řidičům ve výhledu. Kdy však toto stavení bude zbouráno, to zatím není jisté.

Jaké nehody se staly na křižovatce Kasárna

10. listopadu 2014
Srazila se Škoda Felicia s tatrou převážející obilí. Nehoda skončila lehkým zraněním řidiče osobního auta, který nedal přednost.

18. února 2014
Střet dvou nákladních aut. Jeden řidič nepřežil, druhý byl těžce zraněn.

30. listopadu 2013
Dva zranění, taková byla bilance srážky dvou osobních aut. Po vedlejší silnici ve směru od Třebíče na Telč jel 35letý řidič vozidla Audi A4 a nedal přednost peugeotu.

24. května 2007
Při nehodě kamionu a osobního auta zemřela jedna žena, druhá byla těžce zraněna. Kamion byl polský, v renaultu cestovaly Litevky.

15. ledna 2004
Jedna oběť a jedno velmi těžké zranění, to byly následky srážky felicie s octavií.

25. července 2004
Vážná nehoda, při níž byla zraněna pětičlenná rodina. Přednost nedala 29letá Rakušanka.

Pozn.: Jde jen o vybrané nehody.

Zdroj: ČTK, Newton Media

„Dům jsme už prodali, jsme vystěhovaní. Věřím, že silničáři s demolicí nebudou otálet,“ řekl Petr Plachý, který je zetěm někdejšího majitele stavení, kováře Josefa Zimmermanna.

„Nebylo lehké pro nás dům opustit, hlavně pro mou manželku, je to její rodná chalupa. Ale bylo tam na té křižovatce už tolik mrtvých, že jsme se rozhodli ustoupit,“ dodal Plachý.

Po demolici domu chtějí silničáři křižovatku přebudovat na okružní. „Jakmile budeme mít rozhodnutí, tak vypíšeme výběrové řízení na demolici. Plocha pak bude připravená a budeme čekat na stavební povolení. Ovšem bez dokončené majetkoprávní přípravy to nepůjde,“ sdělila šéfka krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

Na výstavbu okružní křižovatky budou muset silničáři vykoupit ještě další pozemky v okolí křížení.

„V lednu jsme rozeslali návrhy kupních smluv, zatím se jich moc nevrátilo. Na vyjádření mají vlastníci lhůtu devadesáti dní. Víme, že jeden vlastník má s návrhem problém, nelíbí se mu finanční ohodnocení,“ popsala Tesařová.

Podle ní není pravděpodobné, že by se křižovatka začala stavět už letos. „To těžko, i když to nejde úplně vyloučit. Musela bych mít smlouvy obratem zpátky, obratem bychom museli získat také stavební povolení. Lhůty přípravu natahují. Neodhadnu, kam bychom časově dospěli,“ řekla Tesařová.

Plány na přestavbu křižovatky u Markvartic jsou pořádně „vousaté“. Byly hned po druhé světové válce. „Babička vzpomínala, že se mluvilo o stavbě mimoúrovňové křižovatky kilometr jižněji, kde býval hostinec U Anděla,“ upozornil Plachý.

Jenže mimoúrovňové křížení je drahé. A semafory zde nedoporučují policisté.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz