Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brod se obchvatu dočká. Kdo ale pojede delší a klikatější cestou?

  11:56aktualizováno  11:56
Ministerstvo dopravy schválilo výstavbu obchvatu kolem Havlíčkova Brodu. Propojí výpadovky na Jihlavu a Pardubice. Stavět by se mohlo začít nejdřív v roce 2017. Jenže je otázkou, zda ho řidiči využijí. Tranzitní doprava má dnes luxusní průjezd městem bez zatáček, místy po čtyřproudé magistrále.

Místy čtyřproudý hlavní tah se od severu na jih táhne přes celý Havlíčkův Brod. Je otázka, zda z této komfortní silnice se bude řidičům na klikatější a delší obchvat, na jehož části stejně bude omezena rychlost na 50. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jednu chvíli se ten projekt zdál naprosto ztracený. Na přelomu roku však znovu ožil. Velkou radost z něho má v Havlíčkově Brodě nejen radnice, ale i většina obyvatel, hlavně pak těch žijících podél Masarykovy ulice

Jihovýchodní obchvat města se stavět bude. Komise ministerstva dopravy schválila investiční záměr a s výstavbou počítá.

"Ještě stále to není definitivní, schvalovací doložku zatím nemám. Ale odborná komise záměr schválila, takže se zdá, že stát s výstavbou skutečně počítá," říká ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

"Je to vynikající zpráva do startu nového roku," netají radost havlíčkobrodský radní pro oblast dopravy Libor Honzárek.

"Za ministra Bárty to celé vypadalo definitivně ztracené, ale teď jsme znovu ve hře," pochvaluje si.

Schválení investičního záměru znamená, že stát zařadí brodský obchvat mezi investice, které se mohou začít připravovat. Podle dnes známých termínů by se měl okamžitě začít zpracovávat geometrický plán. Hotov bude na jaře.

Nová silnice se otevře nejdříve za pět let, spíše ale později

Hned poté by měl stát společně s městem začít jednat s vlastníky pozemků o jejich odkupu.

Jak dlouho bude tento proces trvat, ale nikdo nedokáže předpovědět. Teprve pak přijde na řadu vyřízení stavebního povolení a výběrové řízení na dodavatele stavby.

"Ta nejoptimističtější varianta předpokládá zahájení výstavby obchvatu v roce 2017. Ze zkušeností však odhaduji, že k němu dojde později. Hlavně jednání s majiteli pozemků se často neúměrně protahují," brzdí nadšení Tesařová.

Není tak pravděpodobné, že se po nové silnici začne jezdit dříve než za pět šest let.

V platnosti zůstal projekt tak, jak vypadal po redukci před čtyřmi lety. Součástí obchvatu, který spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice, bude kruhový objezd, dvě mimoúrovňové křižovatky a jedenáct mostů. Ty v členitém terénu zaberou plnou čtvrtinu z více než čtyři kilometry dlouhého obchvatu.

Kdo chytne zelenou vlnu, projede Brodem už teď do pěti minut

K ceně zatím existují jen odhady, pohybují se kolem 1,66 miliardy korun. Už dříve přislíbila svou spoluúčast i radnice. Za svých 40 milionů postaví mimoúrovňovou křižovatku u Termesiv.

Přes padesát lidí z Havlíčkova Brodu zablokovalo na půl hodiny frekventovanou...

Za obchvat lidé v Brodě demonstrovali už před dvěma roky. Zablokovali tehdy přechod na Masarykově ulici.

"Tu přepracovaný projekt vypustil, ale my na ní trváme. Budou tudy jezdit spoje na dopravní terminál. Proto jsme rozhodli, že ji zaplatíme sami. Možná i to pomohlo. Není obvyklé, aby se město takto podílelo na státní investici," podotkl Honzárek.

Otázkou však stále zůstává, kolik řidičů si na nový obchvat najde cestu. Určen má být zejména pro tranzitní dopravu. Jenže kdo Brodem od Jihlavy na Kolín nebo opačně projíždí, má už nyní komfortní trasu. Městem projede po rovné, místy čtyři pruhy široké silnici. Zdržet se může jen na některé z pěti světelných křižovatek.

"Pokud chytnu zelenou vlnu a není velký provoz, projedu Brodem za tři čtyři minuty. Ve špičce to je ale i čtvrt hodiny," vypočítává František Cáha, který několikrát do roka Brodem projíždí při cestě z Liberce k rodičům do Telče.

Svůj význam stavba získá za desítky let, až se postaví další část

"Ekonomika stavby obchvatu se měří úsporou času, ale zohledňuje i životní prostředí. Roli hrají takové vlivy, jako jsou emise nebo hluk. To vše by měl nový obchvat zredukovat. A časová úspora na obchvatu ve špičce také bude," vysvětluje Tesařová.

A to i přesto, že na obchvatu se budou muset řidiči popasovat s kruhovými křižovatkami a ve staré části i s omezením rychlosti na 50 kilometrů v hodině.

"Chceme na budoucí obchvat vyvést z města 90 procent tranzitní dopravy. Jsme si ale vědomi, že nikdy po obchvatu nepojedou všechny vozy a že svůj význam silnice získá až po dokončení obchvatu jihozápadního," prohlásil Libor Honzárek. Jenže jihozápadní spojnice výpadovek na Jihlavu a na Humpolec může podle odhadů být hotová až za dvacet či třicet let.

"Aby nový jihovýchodní obchvat využívali řidiči, je věcí dopravních opatření," vzkázala Tesařová. I podle Honzárka bude město chtít navigovat tranzitní dopravu na obchvat, pomoci by podle něj měla i policie.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Optokon, v jejímž čele stojí už od roku 1991 Jiří Štefl, vyvinula i...
Jihlavská firma vytvořila neviditelný plot, mohl by třeba hlídat hranice

Jiří Štefl stál před více než čtvrt stoletím u vzniku Optokonu. Firma nyní dává v Jihlavě práci více než stovce lidí. Ačkoliv společnost, jejíž výrobky využívá...  celý článek

Na humpolecké autobusové nádraží budou lidé ještě nějaký čas chodit. Výstavba...
Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak...  celý článek

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.