Oprava mostu přes přehradu se oddaluje, bude k ní potřeba norná stěna

  8:28aktualizováno  8:28
To jsou ale průtahy. S rekonstrukcí mostu přes Želivskou přehradu u Lokte se mělo začít už loni, následně se pak termín posunul na letošní jaro. Jenže teď není jisté, zda oprava začne do konce roku.

Havarijní plán pro rekonstrukci mostu přes Želivskou přehradu se tvoří měsíce. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pokud by měli stavebníci dodržet veškeré požadavky Povodí Vltavy a ekologických organizací, museli by most i hladinu nádrže při rekonstrukci zastřešit.

„Žádná voda se nesmí dostat z mostu do nádrže,“ tvrdí Stanislav Pohůnek, mostní technik správy a údržby silnic z Benešova. „Most je dnes tak děravý, že jím voda protéká. Ale jakmile z toho bude stavba, nesmí se dolů dostat ani kapka,“ vysvětluje extrémní náročnost oprav.

I proto se zahájení rekonstrukce mostu, který leží na pomezí Středočeského kraje a Vysočiny a slouží pro Ledečsko jako spojnice na dálnici D1, neustále oddaluje. „Jen na havarijním plánu se pracuje už pět měsíců,“ dodal Pohůnek.

I když se to zdá jako utopický nápad, nebylo do zastřešení mostu daleko. Nakonec bude během oprav na hladinu trvale instalována norná stěna. A stavební firma bude muset zabezpečit, aby do vody neodlétaly úlomky při frézování.

Želivská přehrada slouží jako zásobárna pitné vody pro Prahu i části Středočeského kraje a Vysočiny. I z tohoto důvodu jsou přípravy na zahájení oprav tak náročné.

Jenže trvají už roky. A most je v havarijním stavu. Zrezavělá je vnitřní konstrukce, betonem protéká, pilíře jsou popraskané. Nosnost mostu je omezena, přejet přes něj mohou jen vozidla do 12 tun.

„Zhotovitel je vysoutěžený, stavba by ideálně měla začít v létě. Práce jsou plánované na šest měsíců,“ informovala mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová. Jenže to má háček. „Zahájit opravu bude možné až po schválení dotace v operačním programu IROP,“ upozornila.

Cesta za prací se výrazně zkomplikuje

Za odložením zahájení bylo také „šachování“ s evropskými dotacemi. Loni měl kraj slíbenou dotaci státní. Jenže nechtěl, aby se práce protáhly do zimy. Dotaci překlopil do programu Evropské unie IROP. I když v něm jsou miliardy, sám IROP dosud neví, jakým klíčem a komu peníze rozdělí.

Pokud se nejistota protáhne, dojde na to, čemu se loni chtěl Středočeský kraj vyhnout, tedy že do oprav zasáhne zima. „Dělat za mrazů závěrečné izolace a betonáže říms nejde. Neexistuje technologie, která by to uměla provést kvalitně, a firma na to ani nedá záruku,“ konstatoval Stanislav Pohůnek.

Rekonstrukce má být podle mluvčí Frintové rozdělená do etap. „Práce budou zahájeny demolicí říms, zábradlí a odstraněním vozovky, poté dojde k náročným postupům, jako jsou fixace nosné konstrukce, repasování ložisek či odbourání mostních závěrů,“ přiblížila první fázi prací za 60 milionů korun.

Po dobu oprav bude most uzavřený. Na to doplatí zejména obyvatelé Ledečska, kteří dojíždějí za prací. „Problémy budou mít lidé dojíždějící do Čechtic a okolí. Trpět budou i ti, kteří byli zvyklí jet autem do Lokte a odsud autobusem do Prahy,“ řekl už dříve ledečský starosta Zdeněk Tůma.

Objížďka povede okolo vodní nádrže. Buď z Ledče na dálniční exit Koberovice, nebo kolem Zruče nad Sázavou do Soutic. „Návrh vést objízdnou trasu po dálnici D1 však ministerstvo dopravy kvůli rekonstrukci úseku mezi Souticemi a Psáři zamítlo,“ pravila Frintová.

A nebyly akceptovány ani další návrhy, které by lidem z Ledečska a Čechticka výrazně usnadnily cestování na druhou stranu přehrady. Jedním bylo například vybudování mostního provizoria.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Víc kamionů vedle sebe na kluzké zúžené D1. Kolaps způsobí další vánice

Kolony nákladních aut na 66. km D1 (13. prosince 2018)

Hned několik příčin měl středeční kolaps D1 kolem Humpolce. Před zimou nedokončené práce v rekonstruovaném úseku a z...

Kapela Jelen si dá skoro půlroční pauzu a vrátí se domů do Přibyslavi

Jelen čili (zleva) Tomáš Málek, Martin Kasal, Kateřina Tichá, Jindra Polák,...

Ještě tento týden absolvuje kapela Jelen vyprodané vánoční koncerty v Brně a Praze. Pak si dají její členové...

Pelhřimovskem procházely svaté Lucie. Hlídaly, aby ženy neuklízely

Na snímku z Černova u Nové Bukové působí Lucie strašidelně, ale ve skutečnosti...

Na Pelhřimovsku drží velice vzácnou adventní tradici - předvánoční obchůzky svatých Lucií. Průvod, který míval až...

Najdete na iDNES.cz