Nedávno Jaroslav Čech uspěl na mezinárodní výstavě nožů Brno Super 2019, kde získal ocenění „nejlepší na výstavě“. „Já tohle moc neřeším. Jezdím jen na výstavy do Brna a do Příbrami, i když je mnoho dalších akcí,“ mávne rukou.
Rytectví považuje už jen za svého koníčka. Dlouhé roky pracoval v místním Medinu, někdejší Chiraně, pro kterou se vyučil obor rytí kovu a razítkářství až na Slovensku, v devadesátých letech si navíc udělal živnost a mezi rytci si získal renomé.
Čechovy kousky se dostaly i do světové encyklopedie nožů. Cestu v džungli si 53 centimetrů dlouhým nožem či mačetou od novoměstského tvůrce klestil světoznámý rybář Jakub Vágner, jeden tesák objednávali z čimelického panství pro Karla Schwarzenberga a podílel se i na zdobení nože s trsy vína pro papeže Jana Pavla II.
V Brně zabodoval Jaroslav Čech nožem zdobeným australskými motivy. „Ten vítězný nůž jsem tvořil během loňského roku. Jeden zákazník z Třebíče chtěl nůž s novozélandskými motivy včetně Maorů a ptáka kivi, já si pak udělal druhý, podobný, spíše australský s klokanem a koalou,“ popisuje.
Není to levná záležitost, jen za materiál vydá tisíce korun
Hodiny strávené nad tímto nožem si přesně nepočítá. „Ale bylo to asi kolem dvou set hodin. Chvilku mi zabral, obzvláště ty prořezávané výjevy. Nůž jsem tvořil po částech, už nevydržím u práce sedět moc dlouho. Není to namáhavé ani tak na ruce, ale na klouby a páteř,“ líčí.
Jaroslav Čech
|
Tento umělecký kousek je vytvořený z nerezové oceli, konkrétně švédského damasteelu. „To je materiál, který se spéká pod vysokým tlakem do sebe. Udělám si tvar, zdobení a řemeslníci s velkou bruskou mi pak udělají úkos, tedy stažení do ostří. Na vítězný nůž z Brna jsem na rukojeť nýtoval ještě zdobenou nerezovou ocel. Hodně používám na rukojeti exotické dřevo či jiné zajímavé materiály,“ ukazuje vzorky i hotové unikáty ve své domácí dílně.
Nejde o levnou záležitost. Už jen podle cen materiálu. „Z výstavy jsem si přivezl dva malé kousky hadího dřeva za 1 300 korun. Kus obyčejné oceli stojí 600 korun, damašek vyjde klidně na čtyři tisíce,“ vykládá. Na rukojeti mimořádných kousků rád používá fosilní mamutovinu.
Typické pro Čechovu tvorbu jsou hluboké a otevřené rytiny, které plasticky ztvárňují hlavně zvířecí motivy.