Na některé rychlíkové vlaky budou cestující na nástupištích na Vysočině čekat od července marně. Ministerstvo se rozhodlo zrušit nebo omezit třináct procent rychlíků v kraji. Navazující spoje by ale prozatím měly být zachovány. Ilustrační snímek

Na některé rychlíkové vlaky budou cestující na nástupištích na Vysočině čekat od července marně. Ministerstvo se rozhodlo zrušit nebo omezit třináct procent rychlíků v kraji. Navazující spoje by ale prozatím měly být zachovány. Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Vysočina chce zachovat desítky vlaků, které navazují na rušené rychlíky

  • 6
Ministerstvo dopravy zruší nebo značně omezí 13 procent rychlíkových spojů zajíždějících na Vysočinu. Nejenže tím kraj naštvalo, přidělalo mu i starosti s tím, co teď bude s navazujícími spoji, které objednává právě Kraj Vysočina. Ten chce všech 68 navazujících spojů zachovat.

Do příštího úterý však kraj zváží možnosti přesměrovat je do jiných časů, aby nejezdily "odnikud nikam". Nahradit rychlíky, které neobjedná ministerstvo dopravy, osobními vlaky nelze jen tak lehce.

"Časy pro rychlíky jsou pro letošek vyblokované. A musíme také brát v potaz i provoz v protisměru a další typy vlaků, například manipulační. S osobními vlaky se do jízdního řádu nevejdeme. A další věc jsou návaznosti na tyto spoje jak na Vysočině, tak i v sousedních krajích," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Rušené rychlíky na Vysočině

R 671 Havlíčkův Brod - Brno; odjezd a příjezd: 5:03 - 6:41

R 690 Brno - Havlíčkův Brod; odjezd a příjezd: 19:21 - 20:56

Dalších osm spojů v kraji se bude omezovat.

Zdroj: ministerstvo dopravy, kraj

Vedení kraje požádalo v dopise ministra dopravy Zbyňka Stanjuru (ODS), aby plánované škrty rychlíků zrušil. Podle Joukla má navíc vedení kraje obavy, že by to nemuselo být letos poslední rušení rychlíků.

Rozhodnutím ministerstva dopravy budou na Vysočině od 1. července zrušeny dva rychlíky mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Dalších osm spojů na území kraje pojede už jen některý den v týdnu.

Změny nastanou v celé republice, na Vysočině jsou největší. Obsahovat tyto změny bude upravený jízdní řád, který začne platit k 9. červnu s tím, že účinné budou až od července. V celé zemi se podle ministerstva omezení týká 0,7 procenta rychlíků, na Vysočině je to však procent třináct.

"Dopisem se bude ministr dopravy zabývat. Dopředu se však dá říct, že k přehodnocení minimálně do konce platnosti jízdního řádu 2012/13 nedojde. Kraj objednává, a tedy reguluje regionální dopravu na svém území, dálkovou železniční dopravu pak objednává stát," vysvětlil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Lidé rušenými spoji jezdí, tvrdí po jízdě vlakem náměstek

Podle Joukla těmi vlaky, které jsou rušeny nebo omezovány, lidé jezdí. O tom se sám přesvědčil, když se jedním z odepsaných spojů svezl z Přibyslavi do Havlíčkova Brodu.

"Jde o to, jakým způsobem se na ty spoje podíváte. Když třeba v Havlíčkově Brodě nastoupí po ránu dvacet lidí a na konci jich do Brna dojede 150, je to podle rozhodnutí ministerstva nevytížený spoj. Jsou to ale pořád tři autobusy osob, které musíte převézt," uvedl náměstek vysočinského hejtmana.

"Dlouhodobě těmito vlaky cestovalo v průměru jen několik málo desítek cestujících. Právě pro minimální využití byly tyto spoje navrženy k částečné redukci či zrušení. Kvůli rostoucím provozním nákladům a zvyšující se inflaci nebylo možné všechny vlaky udržet v systému dálkové dopravy," sdělil Novák.

"Některé vlaky z Prahy už nejezdí do Havlíčkova Brodu jako dřív, ale do Čáslavi. To je logika, takto trať salámovat. Za chvíli se touto cestou dostanete k linkám, které vyjedou a skončí v Praze," podotkl Libor Joukl.

Spoje u velkých aglomerací podle něj vždy budou vytíženější než vlaky na Vysočině, pro kterou jsou typické zejména malé obce.

Za takovéto situace není podle Libora Joukla dost dobře možné tvořit v regionu integrovaný dopravní systém. "Když budete rušit rychlíky jako základní stavební kameny, tak se ten celý systém sesype," upozornil náměstek vysočinského hejtmana.