Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hvězdu a samopal doplní kavárna. ŘSD u D1 postaví občerstvení s výhledem

  17:41aktualizováno  17:41
U mostu nad Velkým Meziříčím plánuje Ředitelství silnic a dálnic novou stavbu pro turisty i řidiče. Měla by nabídnout impozantní výhled na město i na nejvyšší most na D1. Kdo se v něm zastaví, bude moci obdivovat také několik exponátů zapůjčených z meziříčského dálničního muzea.

Zatím se kolem pomníku s hvězdou, pěstí a samopalem ze sedmdesátých let hlavně jezdí. V budoucnu se tam má i více chodit. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na tom vysokém pomníku ze 70. let je hvězda a samopal. Dílo stojí na velmi rušném místě, ale málokdo se k němu jde podívat. Auta kolem něj sviští velkou rychlostí.

Kdo ale překoná hluk řítících se kamionů, může se od pomníku pokochat krásným výhledem na Velké Meziříčí se zámkem i na nejvyšší most dálnice D1.

A právě v těchto místech v blízkosti hvězdy a samopalu chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postavit novou kavárnu, z níž by hosté měli impozantní výhled.

„Celá věc je ve fázi studie. Cílem je místo zatraktivnit pro cestující veřejnost. A to umožněním výhledu jak na město, tak na samotný most Vysočina, který je technickým unikátem,“ popsal za silničáře jejich mluvčí Jan Studecký.

Město spojí s budoucí kavárnou nová stezka pro pěší a cyklisty

Možnou podobu nové stavby v těchto dnech vytváří architekt Daniel Makovský. Projekt má podporu vedení radnice ve Velkém Meziříčí, chce na něm spolupracovat. Třeba tím, že vytvoří stezku pro pěší a cyklisty. Tím spojí město s dálničním odpočívadlem, na kterém nyní nedaleko pomníku je čerpací stanice MOL.

Fotogalerie

„Celý záměr se mi líbí, zviditelní město, nejvyšší dálniční most a samotnou dálnici D1 jako dopravní dílo,“ míní Radovan Necid, starosta Velkého Meziříčí.

A místní dálniční muzeum, které sídlí na zámku, by podle něj mohlo budoucí kavárně zapůjčit modely mostů či některé další exponáty. Starosta už o tom předběžně jednal s architektem Makovským. „Tam by to vidělo více lidí než v muzeu,“ předpokládá Necid. O zápůjčce již hovořil s vedením muzea.

Vyhlídka by podle Necida mohla být přístupná i lidem, kteří nebudou chtít posedět v kavárně. A po nové stezce by měli možnost sejít dolů do města také cestující z dálnice.

Starosta ale spíš předpokládá, že to nebudou moc využívat. Spíše věří v zájem lidí, jít se podívat opačným směrem - nahoru na vyhlídku.

ŘSD změnilo názor. Původně nic takového nechtělo

Současný pomník by podle Necida zůstal na svém místě. Jsou v něm sochařem zaznamenaná i jména lidí, kteří most stavěli. A že je vysoký 76 metrů. Nechybí informace, že ocelovou konstrukci dodaly Vítkovické železárny a strojírny Klementa Gottwalda.

Vyhlídku navrhoval Necid už před několika lety. Tehdy ale dostal odpověď z ŘSD, že to není v jejich zájmu. Naopak chtěli prostor oplotit.

Současné vedení Ředitelství silnic a dálnic ale došlo k názoru, že je to smysluplný plán. „Ale zatím je to vize ve fázi zrodu,“ dodal Necid.

Pokud by na nové kavárenské vyhlídce opravdu byly k vidění exponáty z dálničního muzea, vymykalo by se toto odpočívadlo těm ostatním. Počátkem 80. let bylo totiž v Meziříčí jediné dálniční muzeum ve střední Evropě. Zabíralo téměř celé jedno patro zámku. Muzeum je již dnes unikátní v tom, jak je propojeno s realitou. Zámek totiž leží na dohled z dálničního mostu.

Z muzea lze dalekohledem sledovat provoz na mostě

A v zámeckém muzeu, kde mají model tohoto mostu, stojí před oknem i dalekohled. S ním mohou návštěvníci detailně pozorovat provoz na obří betonové stavbě a zároveň ji porovnávat s vystaveným modelem. Také si mohou připomenout dopravní vývoj od středověkých zemských stezek přes tereziánské císařské silnice až po současné dálnice a rychlostní komunikace.

Stavba mostu trvala většinu 70. let a stala se i důvodem pro vznik muzea. Dálniční most vlastně přepůlil zámecký park, vede nad ním.

Stavební ruch v sousedství zámku trval od jara roku 1972. Původně měl být most dokončen na Silvestra 1976, ale dodávka ocelové konstrukce byla o rok zpožděna, proto se dokončení posunulo.

Železobetonový kolos následně zprovoznili u příležitosti výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Zcela dokončen byl až v roce 1979.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mezi ulicí U Hřbitova a Telečská dnes vede provizorní cesta z panelů přístupná...
Jihlava stopla stavbu 30 metrů dlouhé silnice. Kvůli hygieně, zlobí se

Mělo to být pouhých třicet metrů nové silnice, která by ulevila přetíženým ulicím na jihu Jihlavy. Magistrát však nakonec propojku ulic Telečská a U Hřbitova...  celý článek

Z některých klavírů a pian mají hodnotu už jen jejich skříně. U jiných je ale...
Největšími nepřáteli klavírů jsou květináče a moli, vypráví ladič pian

Milan Hlouch z Rokytnice nad Rokytnou se původně měl stát mechanikem automatizační techniky. Před maturitou v roce 1994 se ale shodou okolností dostal k opravě...  celý článek

Pokusné pole u Křelovic na Pelhřimovsku. Rozdíl při využívání postřiků je na...
Bez chemie pěstovat brambory nelze, tvrdí ústav po pokusech na poli

Pěstovat v dnešní době brambory bez chemického ošetření nejde. Po pokusech na třech polích na Pelhřimovsku to konstatovali zemědělci a odborníci z Výzkumného...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.