Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Putinův vrtulník létá se startovací jednotkou vyrobenou ve Velké Bíteši

  7:03aktualizováno  7:03
Titul Firma roku se na Vysočině podařilo obhájit První brněnské strojírně Velká Bíteš. Podnik se zhruba 750 zaměstnanci se prosazuje na světovém leteckém trhu. Dokonce dodává součástky i do vrtulníku, který slouží pro ruského prezidenta. Podnik vede ředitel Milan Macholán.

Ředitel Prvních brněnských strojíren ve Velké Bíteši Milan Macholán. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jmenujete se První brněnská strojírna Velká Bíteš. Ten název je trochu matoucí. Neplánujete s ním něco udělat?
Ne, je dobré v těchto věcech zůstat konzervativní, držet se tradice. Tahle strojírenská značka existuje dvě stě let, původní mateřská firma v Brně začala s výrobou v roce 1814.

Milan Macholán

* Je generálním ředitelem a předsedou představenstva PBS Velká Bíteš.

* Narodil se v roce 1970.

* Je ženatý, rodina má tři děti.

* Vystudoval VUT v Brně.

* Mezi jeho koníčky patří rodina, zahrada a sport.

* Domluví se anglicky, rusky a německy.

Pohybujete se především v leteckém byznysu. Jakých výrobků prodáváte nejvíc?
Našli jsme si místo na trhu v oblasti motorových a klimatizačních jednotek pro malé a středně velké letouny včetně vrtulníků. Děláme letecké motory, ale nejvíc vyrobíme a prodáme startovacích systémů pro tyto stroje. Jsou to pomocné energetické jednotky "dva v jednom". Slouží ke startování hlavních motorů a dodávce elektrické energie pro palubní systémy. Prodáme jich okolo 150 kusů ročně. V oblasti, kterou vykrývají výrobci velkých letadel nebo jejich součástí, jako jsou Airbus, Boeing nebo třeba Rolls-Royce, konkurovat nemůžeme. Ani nechceme. Na toto pole byznysu nevstupujeme.

Kolik startovací systém stojí?
Tři miliony, jako pěkné nové sportovní auto. Nejdražší je na tom jádro motoru, vyrábíme si je u nás, je to naše know-how. Jednotlivé části si odléváme metodou vytavitelného voskového modelu ve vlastní slévárně. Speciální superslitiny si na to dovážíme z Francie a z Anglie.

Podařilo se vám proniknout na čínský trh. Jak?
Když se počátkem 90. let rozpadly východní trhy, hledali jsme cesty, jak dál. Aero Vodochody od nás přestávalo odebírat, tak jsme se rozhlíželi, jezdili na výstavy. Na jedné z nich v Le Bourget v Paříži jsme prezentovali naše startovací systémy a u našeho stánku se zastavili zástupci jedné čínské firmy. Oni se zrovna v té době nedohodli právě s Aerem na spolupráci a plánovali si stavět nový tréninkový letoun sami. Zjistili, že jsme dlouholetý zkušený dodavatel, a tak jsme se domluvili. V roce 1994 tam šly první prototypy na zkoušky.

Takže štěstí přeje připraveným. Neměli jste strach z plagiátorství?
Samozřejmě nás každý zrazoval, že naše výrobky Číňané okopírují. Že dodáme pár kusů, a tím to zhasne. Ale nám to vyšlo, navázali jsme perfektní vztahy a dnes tam máme skoro 400 těchto systémů. Také jsme se díky prvotnímu solidnímu kontaktu dostali k dalším projektům, třeba k vrtulníkům.

Fotogalerie

Kam dodáváte startovacích systémů nejvíc?
Do Ruska, Číny a Indie. Po řadě živelních katastrof tam objevili kouzlo transportních vrtulníků, které operativně zasahují v místech neštěstí. A zjistili, že děláme spolehlivé výrobky. Pomocnou energetickou jednotku od nás má i vládní vrtulník, kterým létají ruský prezident Putin a premiér Medveděv. Tam je samozřejmě kladen významný důraz na spolehlivost a bezpečnost. Rusové při výrobě vládního vrtulníku měli na výběr dodávku jednotky z domácí fabriky, z Ukrajiny nebo od nás. Nakonec se rozhodli pro nás.

Děláte tedy i servis.
Samozřejmě, musí být velice rychlý. V tomto exkluzivním případě máme servisní techniky přímo v Rusku. Jakmile je potřeba, reagují okamžitě.

Jak takový vládní vrtulník vypadá? Byl jste v něm?
Viděl jsem ho jen na fotkách. Tuto verzi měli Rusové vystavenou na velké letecké přehlídce MAKS Airshow a byla to opravdu nádhera. Samozřejmě interiér je v kůži, krásné skříňky, ryzí luxus.

V posledních deseti letech se věnujete vývoji a výrobě celých leteckých motorů, mezi nimi je malý proudový. Kdo kupuje takový výrobek? A kolik to stojí?
Pořizují si ho třeba vysloužilí piloti v USA. Kupují malé jednomístné proudové letouny s vnějším speciálním připevněním našeho motoru, což je velká úspora místa. A dokážou se ve vzduchu pěkně vyřádit. Motor má elegantní design, je malý, lehký - váží 20 kilo - a přitom velmi výkonný. Poměr tahu motoru vůči rozměrům a hmotnosti je ve své kategorii nejlepší na světě. Stojí přes milion korun.

Anketa o Firmu roku na Vysočině

V minulém týdnu byla slavnostně vyhlášena anketa o vysočinskou Firmu roku. Jaké společnosti se rozhodla odborná porota zařadit na ty nejvyšší příčky?

* Vítězem se - stejně jako vloni - stala První brněnská strojírna Velká Bíteš.

* Na druhém místě se umístila čokoládovna Kamila Chocolates, která má své sídlo a výrobní prostory ve Vyskytné nad Jihlavou.

* Třetí příčka patří oděvnímu družstvu Vývoj Třešť.

* Humpolecká firma MHA má v rámci kraje titul Odpovědná firma roku.

A co zájem v jiných zemích?
Třeba Číňané nám říkali, že než tento motor od nás začali odebírat, udělali si důkladnou analýzu světového trhu. Vyšli jsme jim nejlíp. Ročně těchto motorů prodáme okolo sta, ale chceme jít na stovky kusů. Motor se dá přimontovat i k větroni, jeho pilot je pak nezávislý na "tahači". V USA nám dělá dobrou reklamu jeden člověk, který si koupil ultralight z České republiky a vybavil jej naším malým proudovým motorem. Účastní se například největší výstavy všeobecného letectví na světě, která bývá v americké Oshkoshi. Létá i v noci, pouští různé barevné efekty, má velké logo PBS a mívá velký ohlas u diváků.

Stali jste se opět Firmou roku na Vysočině, uspěli jste mezi bezmála třemi stovkami přihlášených soutěžících. Loni jste byli dokonce první v celé republice. PBS má ale za sebou také složitý rok 2009, kdy desítky lidí odešly a snižovaly se výplaty.
To nebylo lehké období, nastoupila krize a my to pěkně pocítili. Podržely nás tehdy nakonec východní trhy s leteckou technikou. S odboráři jsme se domluvili na snížení platů o deset procent, odešli jen lidé, kteří už byli na prahu důchodu nebo měli smlouvu na dobu určitou. A naši vývojáři dokázali udělat výrobek, díky kterému jsme také mírnili propad.

Co to bylo?
Nový materiál na takzvané odlitky rozvlákňovacích disků.

Říkáte o sobě, že nechodíte na pivo a nekouříte. Hospody nemáte rád. Přitom jezdíte dojednávat obchody třeba do Ruska. Copak tam se dá něco domluvit bez nějakého toho "stakanu" vodky?
(smích)
Nedá. A taky potom druhý den pěkně trpím. V Číně zase mají vodku z rýže a po té je opravdu špatně. V arabském světě patří k bontonu vodní dýmka. Prostě když chcete obchod, musíte se přizpůsobit.

Ve které zemi se vám jedná dobře a kde je to horší?
Nejde o země. Jde o typy lidí, na které narazíte. Někdo je vstřícný a pohodový, jiný uzavřený nebo nemá stejný smysl pro humor… Třeba nedávno jsme navázali kontakt se švýcarskou firmou a tam to šlo jak po másle. Od samého počátku. Kde to moc nešlo? Stala se mi příhoda v Číně. Tam se málem zhatil obchod kvůli upjatosti jedné šéfové a vypnuté klimatizaci.

Povídejte.
Šli jsme na jednání, venku čtyřicet, v reprezentativní kanceláři čínské šéfky klimatizováno na osmnáct stupňů. Po nějaké době jsme vyšli ven do vedra na oběd a následoval teplotní šok. Když jsme se vraceli zpět, tak jsme tu klimatizaci v rámci zachování zdraví vypnuli. Ale paní šéfové ztvrdly rysy a rezolutně prohlásila, že v takovém prostředí jednat nebude, a vypadalo to, že její zájem končí. Pěkně nám zatrnulo. Nakonec vše dobře dopadlo. Byla to taktika jednání z čínské strany. Jsou dobří obchodníci. Dokážou využít každý moment v jednání.

PBS Velká Bíteš, a. s.

Firma roku v ČR: 2012

Rok vzniku: 1950

Počet zaměstnanců: 750

Roční obrat: 1,1 mld. Kč

Roční zisk: 70 mil. Kč

Hlavní těžiště výroby a vývoje:

* startovací systémy do letounů a vrtulníků, letecké motory (proudové, turbovrtulové, turbohřídelové i malé turbínové pro letecké modeláře)

* přesné odlitky (kola a lopatky pro turbodmychadla, kloubní implantáty pro zdravotnictví, díly pro letecký, automobilový, sklářský průmysl a energetiku)

* dekantační odstředivky pro čištění odpadních vod a potravinářství

* v dceřiné společnosti PBS ENERGO to pak jsou parní kondenzační turbíny do výkonu 15 MW

Vedete firmu, která má 750 zaměstnanců, a které se nyní daří, PBS je nejvýznamnější zaměstnavatel v regionu Bítešska. Už víte, že to tak nemusí být pořád, zažili jste i špatné období. Sledujete dění na Ostravsku?
To víte, že ano. Často nad tím musím přemýšlet, není mi z toho dobře. Člověk přebírá zodpovědnost za obrovské množství lidí, musí být spokojení všichni. Když jsou spokojení zaměstnanci, daří se i firmě. To je jasná filozofie.

Budete přibírat zaměstnance?
Od krize, kdy jsme klesli na zhruba 680 lidí, jsme zpátky na 750 zaměstnancích. Postupně každý rok někoho přibíráme. Jsou to v současnosti už jen jednotlivci. Není výjimka, že se nám na jedno pracovní místo přihlásí i šedesát lidí.

Je tedy zájem u vás pracovat, máte i učně.
Zájem je velký. Technické obory sice obecně moc netáhnou, ale letectví je výjimka. Navíc máme image Firmy roku. Letecký průmysl je, jak se dnes říká, "sexy" obor. Mladé to zajímá. Nabírali jsme jak techniky do vývoje, konstrukce, tak i obchodníky. Ti musejí být jazykově vybavení angličtinou, výhodou je navíc ruština i němčina. Konstruktéři musejí umět alespoň číst technické výkresy v angličtině.

Kolik si v První brněnské strojírně ve Velké Bíteši lidi vydělají průměrně? A mají i benefity?
Průměrný plat je u nás necelých 28 tisíc korun. Z benefitů to je například třináctý a čtrnáctý plat, přispíváme na penzijní připojištění nebo životní pojištění, firma platí polovinu nákladů na obědy zaměstnanců.

Kdo jsou vaši největší konkurenti?
Ty máme ve Spojených státech. Pak ve Francii a v Rusku. Mají velkou výhodu, že jsou z leteckých velmocí. Podporuje je domácí průmysl. Jsou to armádní i civilní letecké zakázky. My jsme odkázaní na to porážet tuto konkurenci i tam, kde mají obrovskou domácí podporu. O to víc si vážíme každého úspěchu.

PBS Velká Bíteš má renomé zejména díky leteckým motorům. Vy sám létáte vrtulníkem? Máte pilotní zkoušky?
Nikdy jsem vrtulníkem neletěl a pilotní zkoušky nemám. Mám rád sport - fotbal, tenis, hokej. A mám bezva rodinu. Po práci ani nekoukám na televizi, jsem rád s manželkou a dětmi. Bez rodiny a pevného zázemí bych nebyl v té pohodě, v jaké jsem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na zlaté slunce na fasádě Staré radnice se obyvatelé Brodu dívají se smíšenými...
Na radnici září „zlaté slunce Inků“. Brod nová malba rozděluje i baví

Říší, nad níž slunce nezapadá, bývalo svého času Španělsko, které ovládlo i říši Inků. Městem, nad nímž se slunce už ani na chvilku neschová, je nově Havlíčkův...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek, nestraník kandidující za ČSSD, sice...
Lékař Běhounek měl dosud patent na vítězství, teď prohrál s Piráty i SPD

Vysočinský hejtman Jiří Běhounek měl dosud v kraji patent na vítězství ve „velkých“ volbách. Jako lídr ČSSD vyhrál tento nestraník troje krajské volby v řadě a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.