Radim Valas má se svými kolegy v managementu i zaměstnanci nesnadný úkol –...

Radim Valas má se svými kolegy v managementu i zaměstnanci nesnadný úkol – vyvést tradiční jihlavskou strojírenskou firmu Motorpal z krize. Do podniku by brzy měl vstoupit nový investor, společnost Moto Capital. Vlije do Motorpalu stamiliony korun. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Motorpal má z krize vyvést „léčitel“ velkých strojírenských firem

  • 2
Jihlavská strojírenská firma Motorpal čeká na vstup investora a přítok kapitálu. Podnik se třinácti sty zaměstnanci se chce dostat z fáze insolvence a zotavit se z loňské ztráty 229 milionů korun. Pomoci má třeba i vyšší odbyt na čínském a indickém trhu. To vše pod dohledem ředitele Radima Valase.

Osmačtyřicetiletý Radim Valas je v poslední době jedním z tuzemských specialistů, kteří pomáhají strojírenským podnikům s restrukturalizací a od finančních problémů. Nyní má před sebou misi v jihlavském Motorpalu. Smlouvu na post generálního ředitele má do konce roku 2018. Nastoupil letos v lednu.

Když vám byla nabídnuta pozice generálního ředitele Motorpalu, rozmýšlel jste se dlouho?
Byl jsem osloven stávajícími akcionáři Motorpalu někdy v listopadu loňského roku. Působil jsem tehdy na pozici „krizového manažera“ v Královopolské v Brně, tedy ve společnosti, která také procházela složitějším obdobím - poslední dva roky. Určitě jsem nabídku Motorpalu zvažoval a rozhodl se ji přijmout.

Radim Valas

  • Osmačtyřicetiletý manažer vystudoval Fakultu ekonomickou na Vysoké škole báňské v Ostravě.
  • Prošel například takovými firmami, jako jsou Vítkovice Steel, Mittal, Tatra či Královopolská.
  • Od roku 2008 je specialistou na restrukturalizaci průmyslových továren.
  • Mezi jeho záliby patří sport a výtvarné umění.

Jaké máte úkoly?
Provést Motorpal reorganizací, provozně ho restrukturalizovat a vyvést z celkové složité situace, která eskalovala počátkem tohoto roku, kdy jsme byli nuceni dát návrh na insolvenci. Tento návrh podalo ještě předchozí vedení, já do podniku nastoupil 14. ledna.

Do Motorpalu jste přišel v době, kdy je firma ve složité situaci. Berete to tady jako nejnáročnější pracovní pozici ve vaší kariéře?
V minulosti jsem řešil třeba situaci kordárny Kord Group, to bylo něco obdobného, co je tady. Také šlo o složitý proces, vlastně první takovou velkou reorganizaci v tu dobu. Ve složitém období jsem působil taktéž v kopřivnické Tatře - na postu finančního ředitele. Tehdy Tatra procházela exekucí a vstupovali do ní současní akcionáři. Tam jsem byl celkově tři roky.

Jaké jsou vaše současné dojmy z jihlavského Motorpalu?
Určitě to není lehké. Společnost byla v loňském roce vysoce ztrátová (-229 milionů korun, pozn. red.), byly tady problémy s likviditou, ale myslím si, že se nám za první tři měsíce letošního roku už podařilo Motorpal stabilizovat. Nechci však v žádném případě říct, že všechny ty problémy jsou vyřešeny.

Co dál říct k aktuální situaci?
Fungujeme. Za celou dobu nedošlo k přerušení výroby, ani k tomu, že bychom neplnili závazky vůči našim zákazníkům. Rovněž jsme absolvovali celou řadu schůzek, abychom vysvětlili složitou situaci klíčovým odběratelům. Máme i dohody s dodavateli o pokračování spolupráce po stránce nákladů. Největší potíže Motorpalu způsobila situace na trzích v Rusku a Bělorusku. Objevily se problémy s likviditou, společnost nebyla schopná financovat provoz a řeknu otevřeně, že i banky nebyly ochotny prodloužit financování. Proto se ta situace musela řešit - připravený je plán reorganizace a vstup firmy Moto Capital. O reorganizaci jako takové se bude rozhodovat 29. dubna na schůzi věřitelů u Krajského soudu v Brně.

Dluhy Motorpalu narostly v posledních letech na sumu kolem 800 milionů korun. Co hlavně je způsobilo?
Určitě je tam víc faktorů. Problémy Motorpalu začaly globální ekonomickou krizí v roce 2008. Úvěry, které podnik má, nabral právě někdy v tom období. Další roky nechci říct, že by byly všechny špatné. Nastaly i dobré a lepší roky, ale ty dluhy se nesplácely. Ztráty minulých let Motorpal kryl tím, že akcionáři vlévali do společnosti akcionářské půjčky, to znamená pořád více a více peněz. Dluhy jsou tady proto dnes jak vůči bankám, tak i akcionářům a dodavatelům.

A co bylo hlavní příčinou té loňské ztráty Motorpalu?
Propadly se tržby - meziročně o nějakých 390 milionů korun. Ten pokles byl tak podstatný, že se společnost nemohla okamžitě přizpůsobit

S čím Moto Capital pomůže?
Má přinést čerstvé peníze jak do provozního kapitálu, tak i na vypořádání starých dluhů (na poslední schůzi věřitelů zazněla částka okolo 237 milionů korun - pozn. redakce).

Sídlo společnosti Motorpal v Jihlavě.

Co reorganizace přinese z pohledu zaměstnanců? Jsou nějaká pracovní místa v ohrožení?
Reorganizaci hodláme dokončit v průběhu roku 2016 - v tom lepším scénáři někdy v září či říjnu. Reorganizační plán tak, jak je postavený, určitě nepočítá s výrazným snižováním počtu pracovníků, zejména dělníků. A to z několika důvodů.

Které důvody to jsou?
Jednak je zakázková náplň lepší než vloni a také ve srovnání s původním „byznysplánem“, který připravoval ještě dřívější management. V současnosti máme opravdu dost zakázek. Vůbec si nedovedu představit, že bychom dneska pouštěli dělníky. Ale nevylučuju, a to už děláme teď a říkal jsem to i na krajském soudu, že snižujeme počty režijních dělníků a THP pracovníků. Tyto počty jsou tu zcela neadekvátní. Přirozeným odchodem jinak opustilo firmu zhruba třicet lidí - bez náhrady.

A co management?
Zrušili jsme jednu řídící úroveň - viceprezidenty. Dnes je tady menší počet ředitelů. Došlo rovněž k obměně managementu a moje představa je, že se bude skládat z nově příchozích, například ředitele nákupu a nového finančního ředitele se zkušenostmi z automobilového průmyslu, i lidí „zevnitř“, kteří se osvědčili. Myslím si, že management začal pracovat a že se nám společně se zaměstnanci podaří tu nepříznivou situaci překonat.

Jaké jsou pilíře aktuální výroby v Motorpalu?
Jsme výrobcem vstřikovacích zařízení pro naftové motory, především pro zemědělské, stavební a průmyslové stroje. Výrobky splňují normu Stage IV a ve stádiu vývoje máme produkt - vlastní systém common rail - i pro vyšší emisní normy Stage V. Ty by přitom měly začít platit někdy v letech 2020 až 2021.

Kde se nachází klíčové trhy pro Motorpal?
Na přímý export jde 80 procent produkce, nejvíce do zemí Evropské unie - Německa, Rakouska a Anglie. Významným trhem je ale i Rusko a státy bývalého SNS. A po desetině výroby, což není zanedbatelný podíl, směřujeme do Číny a Indie.

Kam míří výrobky v tuzemsku?
Dodáváme vstřikovací systémy pro jednoho z našich klíčových a dlouhodobých zákazníků, brněnský Zetor Tractors. Dále jdou komponenty do Tatry a pro Škoda Auto. Jinak se na domácím trhu pohybujeme v segmentu náhradních dílů.

Jak očekáváte, že se budou tyto trhy vyvíjet v příštích měsících?
Letos to vypadá, že situace na trzích bude lepší. Ale víte, že vývoj ruské ekonomiky je obecně kvůli kurzu rublu a sankcím „přibržděný“. Není takový jak v letech 2012 až 2014, kdy Rusko a Bělorusko byly pro Motorpal velmi významné. Další vývoj v těchto zemích se dá opravdu těžko predikovat.

Co Indie a Čína?
Zde vidíme zejména v letech 2017 a 2018 opravdu velký potenciál. Předpokládáme, že tam začnou platit přísnější emisní normy, které ve vazbě na místní konkurenci vytvářejí příznivější podmínky pro naše výrobky. Konkrétně v Číně nabíhá v našem segmentu trhu emisní předpis Stage III A. Totéž se očekává i v Rusku, kde má tato legislativa platit od února příštího roku. Výrobky, které odpovídají těmto normám, máme připravené a se zákazníky odladěné. Očekáváme tak zvýšený objem prodejů především v Indii a Číně. A postupně i v Rusku.

Jaká je nálada zaměstnanců ve firmě? Jak vy ji cítíte, když jste přišel jako nový zvenčí před několika týdny?
Ta má zkušenost odtud - a samozřejmě i z obdobných situací z podniků, v nichž jsem působil - je taková, že zaměstnanci jsou většinou demotivovaní. Dělali jsme ale v tomto směru už i v Motorpalu hodně PR dovnitř firmy, psali dopisy zaměstnancům. Panovala tady ze začátku obrovská obava ohledně výplaty mezd, což se nepotvrdilo. Mzdy platíme v řádných výplatních termínech. Myslím si, že toto trošku pomohlo ke zklidnění té situace. Naopak komplikací bylo to, že se řešení úpadku přesunulo rozhodnutím soudu až na 29. dubna. To nebylo úplně pozitivně vnímáno, to tady jednu dobu byly negativní nálady. Říkám ale, že práce máme hodně. A musím zdůraznit, že nám v Motorpalu dost pomohli odboráři, kteří nás jako nový management podpořili. Za tu podporu bych jim každopádně chtěl poděkovat.

Jaké záměry či jakou vizi má Grzegorz Hóta, který chce s firmou Moto Capital do vašeho podniku ještě větší měrou vstoupit a stojí za budoucími investicemi?
Že pan Hóta poskytl provozní finance, to je jasný signál, že to s Motorpalem myslí do budoucna vážně, že ho chce dál rozvíjet a dostat do zisku. Investoval do firmy i v minulosti přes akcionářské půjčky. Teď už poskytuje provozní prostředky na financování. Část jeho půjčky - asi 45 milionů korun - jsme si už načerpali. Potřebujeme je na zálohy pro dodavatele i na vypořádání starých závazků.

A co tržby a zisk?
„Byznysplán“ je postavený na tři roky - první rok je stabilizační, v letech 2017 a 2018 bychom se pak měli dostat na provozní hospodářský výsledek EBITDA kolem 100 milionů korun. Tržby přitom potřebujeme z úrovně 980 milionů korun výrazně navýšit.