Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce manuálního řazení staví nový provoz, přijme 200 zručných lidí

  8:34aktualizováno  8:34
Pokud jezdíte třeba ve Fordu Tranzit nebo snad dokonce vlastníte jaguára, máte s velkou pravděpodobností ve svém voze řadicí páku, kterou vyrobili ve Velkém Meziříčí. Zdejší pobočku společnosti Jopp řídí Dušan Brym. Firma nyní rozšiřuje výrobu i do Třebíče, ale nejde to bez zádrhelů.

Dušan Brym šéfuje závodu, který produkuje díly pro automobilový průmysl. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pobočka německé společnosti Jopp Automotive je ve Velkém Meziříčí od roku 2003. Vyrábí manuální řazení i precizní soustružené díly pro automobilový průmysl.

Firma se rozrůstá. Brzy otevře další pracoviště - tentokrát ve dvacet kilometrů vzdálené Třebíči. „Budou nás zajímat manuálně zruční lidé ochotní pracovat,“ říká jednatel Dušan Brym.

Dušan Brym

  • Pětačtyřicetiletý jednatel závodu Jopp Automotive ve Velkém Meziříčí má středoškolské vzdělání strojírenského zaměření s maturitou.
  • V oboru se pohybuje celkově 25 let, z toho 15 roků ve vedoucích pozicích. Nyní řídí závod s 255 zaměstnanci a ročním obratem 34 milionů eur.
  • Pochází z Velké Bíteše. Mezi jeho koníčky kromě rodiny patří sport včetně motorismu a turistika.

Jak daleko jste se stavbou nové třebíčské haly?
V první fázi, kdy jsme vše řešili zejména s místostarostou Pavlem Pacalem, šlo všechno jak po másle. Musím uznat, že jeho jednání s námi jako nově příchozím investorem, který má zájem přinést práci do Třebíče, bylo ukázkové. Korektní a nemělo chybu. Teď se věci, abych tak řekl, trochu zadrhly na vyjádření dotčených orgánů (ve stavebním řízení - pozn. redakce). Ale není to nic neřešitelného. Nyní půjde dokumentace na stavební úřad, tak snad bude brzy vydáno stavební povolení. Sice jsme plánovali zahájit výrobu už v srpnu, teď budeme rádi, když to bude v listopadu, ale i tak jsme na dobré cestě.

Kolika lidem v Třebíči dáte práci a v jakých oborech?
Do pěti let postupně nabereme 200 zaměstnanců. Náš provoz je třísměnný. Vzhledem k tomu, že zdejší trh práce chronicky postrádá technické profese, přizpůsobujeme tomu to, jak nové lidi vybíráme a dál s nimi pracujeme. Základ je, aby byli manuálně zruční a hlavně ochotní pracovat. My už si je dál zaškolíme. Musím říct, že ve velkomeziříčském závodě nemáme skoro žádnou fluktuaci. Což je pro nás dobře - protože, když už investujeme do zaškolení, chceme, aby u nás lidé zůstali.

Proč vůbec budete zakládat nový závod v Třebíči v tamní průmyslové zóně?
Protože v Meziříčí už není kam růst. Volné plochy tam nejsou, hledali jsme. Přitom růst potřebujeme, firmě se daří, uzavírá kontrakty. Loni jsme v Meziříčí nabrali stovku nových zaměstnanců.

Hovořilo se o kontraktu pro značku Volkswagen, na kterém se mělo dělat právě v nové třebíčské hale. Platí to stále?
Tlačí nás čas. Na tomto projektu už pracujeme, jsme ve fázi přípravy sériové výroby. Proto tomu uzpůsobíme podmínky v Meziříčí. V Třebíči nakonec budeme v zahajovací fázi výroby realizovat projekt pro společnost ZF (vyrábí převodovky, tlumiče atd. - pozn. redakce), plánujeme též výrobu součástek pro vlastní potřebu.

Většinu zaměstnanců ve velkomeziříčské firmě tvoří ženy.

Většinu zaměstnanců ve velkomeziříčské firmě tvoří ženy.

Když se podívám po vašich halách, vidím hlavně ženy. To mě zaujalo.
Ano, ženy se pro náš způsob výroby hodí. Šedesát procent našich zaměstnanců jsou právě ženy. To byste se divila, kolikrát i při práci na CNC strojích strčí muže do kapsy.

Jaká je u vás pracovní doba?
Jedeme v třísměnném provozu, jedna směna má 7,5 hodiny s přestávkami na svačinu či oběd. Ve Velkém Meziříčí je naše výroba rozčleněna do tří celků - třískové obrábění, lisovna plastů a montáž. Některá pracoviště jsou koncipovaná jako pásová výroba.

To musí být monotónní práce.
U nás to není tak, že by zaměstnanec seděl jen na jednom pracovišti a montoval určitý výrobek, těch pracovišť je několik a pracovníci po nich rotují. Pak udělají víc a kvalitnějších výrobků, protože jejich práce není tak monotónní.

Budete letos navyšovat platy a přidáte nějaký nový bonus?
Prakticky pravidelně v posledních letech zvedáme platy o průměrná tři procenta. Předpokladem jsou samozřejmě dobré výsledky společnosti. Nové bonusy pro zaměstnance připravujeme a možná některé stihneme zařadit již letos. Jaké to budou, to si nechám zatím ještě pro sebe.

Děláte často poměrně titěrné výrobky, ze kterých se pak sestavují například řazení do automobilů. Vyrábíte i pro luxusní značky a za luxus se platí. Zmetky se netolerují. Kolik máte kazových výrobků?
Současný průměr v automobilovém průmyslu je někde kolem 60 vadných dílů z milionu výrobků. My se dokážeme dostat na číslo, které je menší než 10. Manuální řazení je důležitá funkční část vozu, se kterou je řidič ve velmi častém kontaktu. Musí splňovat nejen náročná kritéria technických požadavků našich zákazníků, ale současně být i příjemné pro uživatele. Je to vlastně jedna z nejpoužívanějších součástí vozu - a ta musí být dokonalá.

Jak manuální řazení kontrolujete?
Přes automatizovanou výstupní kontrolu. Robot udělá test, který zaznamená do počítače a výrobek opatří výstupním kódem. Podle něj je zpětně dohledatelné, když se třeba zákazníkovi pokazí řazení, zda není chyba už u výrobce.

Mluvil jste o problému sehnat technicky zdatné zaměstnance. To je málo škol, které by takové lidi připravily?
Spíš bych řekl, že se neumějí správně zviditelnit a nalákat studenty. Takový je můj osobní dojem. Zrovna nyní se podávají přihlášky na střední a učňovské školy. Je tu tolik nezaměstnaných absolventů různých jiných škol, ale na druhé straně tolik firem, které pořád shánějí lidi do technických oborů. Taky ale musím říct, že se nám stává, že přijde i vysokoškolsky vzdělaný absolvent a nedokáže toho moc nabídnout. Zdá se mi, že jde školství s kvalitou výuky žáků dolů. Nebo že by nebyla dostatečná motivace studentů? Nevím.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...



Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Tahanice o Schumachera. Jihlavského beka chtějí pražské kluby i Rijeka

Till Schumacher z Jihlavy v duelu s Novým Městem

Fotbalová Vysočina stále ještě může přijít o svého levého obránce Tilla Schumachera z Německa, jenž prošel...

Další z rubriky

Starosta dobrovolných hasičů Karel Richter zemřel, v čele sborů stál 18 let

Starosta Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska Karel Richter.

Dlouholetý starosta dobrovolných hasičů Karel Richter v sobotu náhle zemřel, bylo mu 67 let. Sdružení hasičů Čech,...

Nepil jste? ANO zvažuje zavést před hlasováním zastupitelstva testy

Testování cyklistů na alkohol na vinařské cyklostezce u Strachotína.

Do renesanční síně jihlavské radnice vstupuje hlídka městské policie. Vyzývá vybrané zastupitele, kteří zde zrovna...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Najdete na iDNES.cz