Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový velitel Náměště létal s prezidenty, řídí harley a přiveze vrtulníky

  12:09aktualizováno  12:09
Ve své nové funkci se zatím rozkoukává. Jiří Vávra donedávna velel vojenskému letišti v Praze-Kbelích, kde občas létal i s prezidenty. Od července šéfuje vojenskému letišti v Náměšti nad Oslavou. Úkol nemá jednoduchý. Do konce roku se má základna na Vysočině změnit na čistě vrtulníkovou.

Jiří Vávra převzal velení nad vojenskou leteckou základnou v Náměšti nad Oslavou na počátku července. | foto: ČTK

Bude se propouštět a měnit organizace. Vrtulníky nejsou pro tuto lokalitu úplně typické, dosud tu po skoro šedesátiletou dobu existence "účinkovala" hlavně letadla.

Sympatický Středočech zároveň absolvuje informační kolečko setkávání se starosty v okolí. A připravuje se na velké vojenské cvičení Ramstein Rover, které vypukne po prázdninách v září.

Na pracovním stole máte model motorky Harley-Davidson. Jste motorkář?
Jo, to jsem. Mám černého harleye. Jsem sváteční jezdec, dálky nejezdím. Užívám si jízdu na pohodu, žádné bláznění a výstřelky u mě nečekejte.

Přesídlil jste z Prahy na pomezí Vysočiny a jižní Moravy. Chystáte se sem přestěhovat úplně?
Zatím ne, bydlím přes týden na svobodárně, na víkend se vracím za rodinou do Prahy. U vojáka se počítá s takovou situací.

Jiří Vávra

* Narodil se v roce 1966 v Brandýse nad Labem. Velitel náměšťské letecké základny vystudoval Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích.

* Zúčastnil se vojenských misí v Bosně a v Afghánistánu. Je ženatý, má dvě dcery. Ve volném čase rád jezdí na motocyklu.

Co tomu rodina vůbec říká?
Je pravdou, že tíhu vojákovy účasti na misi nebo mimo domov vždycky nakonec nese manželka. Je to málo doceňované, ale ženám vojáků za to patří největší dík. Že jsou trpělivé a vydýchají to. Mám dvě dcery, čtyřletou a dvanáctiletou. Když neúčinkuju doma, není problém být ve spojení po telefonu, e-mailu, přes Skype. A Praha není od Náměště tak daleko, takže bych to až tak černě neviděl.

Nejožehavějším tématem na základně je blížící se propouštění. Jaký bude výsledný počet vojáků a civilních zaměstnanců ke konci roku?
Můžeme hovořit o tom, že tu bude mít práci něco přes tisíc lidí celkově. Okolo stovky bude občanských zaměstnanců. "Vybíráme si, kdo tady zůstane"

Kolik vojáků do té doby odejde do civilu, kolik do jiných útvarů?
Tvoříme teď strukturu nové vrtulníkové základny, vybíráme si, kdo tu zůstane, pro zbývající se hledá uplatnění v jiných útvarech armády. Je předčasné říkat, kolik z nich tedy odejde do civilu. Voják, který nemá uplatnění v jedné dislokaci, může sloužit v jiné - v Praze, Čáslavi, na dalších místech.

Takže kolik lidí propustíte, zatím neřeknete?
Ne, zatím by bylo hazard používat nějaké číslo. Ke sklonku roku budeme znát konkrétní čísla. I tak bude poté potřeba rozlišit, kolik vojáků odešlo na vlastní žádost a kolik nezískalo příležitost dál pracovat.

Civilních zaměstnanců bude muset odejít kolik?
Budou to jednotlivci, žádná vlna propouštění.

O čem nyní jednáte se starosty z okolí?
Jsem tu nový, tak jsem cítil potřebu se starostům v okolních obcích představit jako velitel základny, přinést už první informace o blížícím se cvičení Ramstein Rover. Vnímám, že základna tu na jednu stranu přináší zaměstnanost, na druhou stranu chápu, že někdy lidem i jistým způsobem ztrpčuje život.

Časté jsou výtky kvůli hluku vrtulníků. Obyvatelé mají zkušenost, že vrtulníky jsou paradoxně hlučnější než proudové letouny L-39 Albatros. Ty rychle zmizí, kdežto vrtulníky často dlouhé desítky minut visí na jednom místě. Pokud je to poblíž nějaké vsi, je na stížnosti zaděláno.
Je potřeba se na to dívat i z pohledu měření. Nedokážu odhadnout, co vytváří větší hluk. Samozřejmě vrtulník generuje jiný v tom spektru, jak člověk hluk subjektivně vnímá. A proudový letoun je taky hlučný, i když trochu jinak. Vrtulníky se pohybují blíž zemi, jsou viditelnější i slyšitelnější. Musíme to brát i tak, že vrtulníky mají nezastupitelné místo v armádě, při nasazení v zahraničních misích se ukázalo, že vrtulníky jsou tažní koně armády. Přepravují vojáky, podporují operace, vysazují skupiny. Bez nich zkrátka žádná operace nemůže probíhat.

A budete se tedy nějak snažit vyjít víc vstříc veřejnosti?
Jakmile bude základna stabilizovaná, pozvu na ni starosty, představím jim letový provoz. Už teď se zamýšlíme nad optimálními příletovými a odletovými koridory tak, aby co nejméně narušovaly hlukem dotčené obce. Aby vrtulníky delší dobu cvičily poblíž stejných vesnic, tomu se budeme snažit vyhnout. Moje předchozí působiště bylo na postu velitele vojenské letecké základny v Praze-Kbelích, která byla ještě víc obklopená zástavbou. Takže tuhle stránku si zcela uvědomuju. Budeme hledat kompromis. My cvičit musíme, tak to je, máme stanovené úkoly, ale okolnímu obyvatelstvu se budeme snažit vyjít vstříc. Že bych se ale zaručil, že náměšťské letiště bude nejtišší místo v okolí, to snad ode mě nikdo ani nečeká.

Kolik starostů teď navštívíte?
Asi tak deset patnáct.

Bavíte se taky o nedávno hodně diskutovaných ochranných pásmech, která se aktualizovala?
Ta se nestanovují na základě dohod, ale určuje je zákon. Slouží především k tomu, aby nedošlo ke kolizi s letovým provozem, aby nevznikala klamavá světla. Určují, jakým způsobem se musejí označovat výškové překážky, co se kdy kde může stavět. Zdá se mi, že se zákonem stanovená ochranná pásma dotýkají konkrétně této lokality málo. Ve Kbelích to bylo o něčem jiném. Ochranná pásma promlouvala do toho, zda se v Praze na některých místech mohou stavět výškové budovy. To se na Náměšťsku neprojevuje, ani by to do rázu krajiny nezapadalo. Ani s omezením pěstování plodin, které přitahují ptactvo, to tu není tak horké.

Mohou se tu tedy osévat plochy specifickými plodinami a sázet třešně?
To by musely být opravdu obrovské plochy, aby nastal problém. Migraci ptáků obecně nelze zabránit. Každé letiště má zpracovaný plán migrace ptactva v závislosti na ročním období. A každé letiště má stejně tak skupinu biologické ochrany. To znamená, že chováme dravce, kteří slouží hlavně na odstrašení ptáků.

Jak se letos změní základna

* V rámci reorganizace armády dojde k prvnímu prosinci ke vzniku 22. základny vrtulníkového letectva.

* Po říjnovém odletu letounů L-39 ze současné základny u Náměště sem naopak ke stávajícím Mi-24 přibudou vrtulníky Mi-17 a Mi-171 z Bochoře u Přerova.

* Zůstane zde sedmnáct bojových vrtulníků Mi-24/35 a z Přerova se na Vysočinu přesune osmnáct transportních vrtulníků Mi-17/171.

* Dojde ke zrušení přerovské i náměšťské základny a vzniku úplně nové - materiálně i personálně.

Když jsme u zvířat, jak to má letiště se zajíci a srnkami, kteří taky můžou narušovat letový provoz?
Letiště je kompletně oplocené. Dělají se takzvané vytláčecí hony s místními mysliveckými sdruženími. Otevřou se brány a zvěř, které se podařilo do areálu dostat, může prostor opustit. Bývá to v době honů, loni to bylo jednou. Ale my už k tomu nejsme nuceni, srny tu nemáme. Zajíci tu jsou, ale můžou se odlovovat v rámci letového provozu. Loni se tu odlovovali, bylo jich hodně, letos je situace mnohem lepší, není potřeba razantní zásah.

Bude letošní velké cvičení Ramstein Rover v něčem jiné než předchozí ročník?
Námět zůstane stejný. Půjde o výcvik spolupráce vzdušných sil a předsunutých leteckých návodčích tak, jak to bylo v minulosti. Možná bude menší počet letecké techniky, ale to uvidíme na finální tiskové konferenci, kde to velitel cvičení - stejně jako loni německý plukovník Harry H. Schnell - všechno upřesní. Každý stát v dnešní době přijímá úsporná opatření, to se patrně odrazí na účasti techniky.

Fanoušky letectví zajímá, zda je šance, že i letos zahlédnou americký A-10 Thunderbolt, nebo zda opět cestou na letecký den do Ostravy-Mošnova nad letištěm u Náměště prolétne legendární americký bombardér B-52.
A-10 nepřiletí a nedokážu v tuto chvíli odpovědět, zda vůbec letos poletí B-52 do Mošnova. Nic atypického, co dosud nikdo na našem území neviděl, by se tu nemělo objevit. Na Ramsteinu se dá počítat s avizovanými letouny F-16, L-39 Albatros, L-159, Su-22. Zúčastní se vrtulníky Mi-24, Mi-17, Mi-171. Cvičit se bude jen ve všední dny, samozřejmě letová činnost bude i v noci, protože nedílnou součástí výcviku navedení na pozemní cíle je úder v noci. Létat se bude do 23 hodin. Do scénáře bude zahrnuto pět míst v republice.

Loni bylo nejvíc stížností na Ramstein Rover z jihočeského Písku, kde nebyla úplně ideálně informovaná veřejnost. Jak to bude letos?
Letos se s tou lokalitou vůbec nepočítá, lidé můžou zůstat klidní. Z hlediska informování veřejnosti letos chystáme setkání před cvičením, na které jsou zváni krom starostů z okolí letiště také hejtmani krajů, jichž se Ramstein Rover dotkne. Nemělo by dojít k tomu, k čemu loni, tedy k opomenutí či špatnému přenosu informací.

Jaké základní poslání má do budoucna vojenská letecká základna naplňovat? Změní se v prosinci něco?
Letiště v některých případech může posloužit v rámci ochrany Jaderné elektrárny Dukovany. Zůstává záložním letištěm NATO, kdy je vyčleněno pro příjem aliančních sil v případě nutnosti. To obojí zůstává v platnosti. A při běžné činnosti tu samozřejmě především cvičí létající vrtulníkový personál a předsunutí letečtí návodčí. Zůstávají nedílnou součástí útvaru.

Na webových stránkách základny je zmínka o probíhajícím náboru nových návodčích...
Pokud se uvolní pozice, hledáme nové adepty. Uchazeči můžou být z kteréhokoliv útvaru v rámci Armády České republiky. Kritéria jsou tvrdá. Samozřejmostí je tělesná zdatnost, jazyková připravenost a psychická odolnost. Při nasazení v zahraničních misích tito lidé řeší náročné úkoly pod extrémním stresem. Jejich odolnost musí být nadprůměrná. Při samotné bojové akci návodčí vyhodnocuje s jednotkou situaci. A on sám jediný má tu pravomoc rozhodnout, zda bude zlikvidován cíl, či ne. Se vší zodpovědností, jež na něm leží.

Uskuteční se letos Den otevřených dveří na letišti u Náměště?
Letos už ne. V říjnu budeme mít komorní rozloučení s posádkami L-39, které se právě v tom měsíci přesunou do Čáslavi. Plánujeme Den otevřených dveří na příští rok zhruba na květen nebo červen ještě před prázdninami. Rádi bychom organizovali tuto u veřejnosti velmi vítanou akci jednou za dva roky, chceme se střídat s Čáslaví.

Ve Kbelích je taky vládní letka. Pilotoval jste v minulosti stroj, ve kterém seděl prezident republiky? Vybavíte si nějaký výrazný zážitek z takového letu?
Ano, měl jsem tu čest za dobu svého působení ve Kbelích létat se všemi prezidenty České republiky. Mám spoustu zajímavých zážitků (smích), ale ty si nechám, když dovolíte, pro sebe. Je to otázka profesionality a samozřejmě i důvěry mezi posádkou a přepravovanými lidmi.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Větrnému mlýnu v Třebíči dnes chybí tolik charakteristické vrtule či lopaty. Po...
Unikátní mlýn na dřevní kůru má novou střechu, lopaty ale stále chybí

Novou šindelovou střechou svítí do dálky unikátní větrný mlýn v Třebíči. Ten už je několik generací neodmyslitelnou součástí třebíčské části Kanciborek a...  celý článek

Výzkum rajčat v laboratoři
Chemie, biologie, laboratoř. Škola zavádí nový obor Analýza potravin

Kdo z žáků miluje práci v laboratoři, zkoumání pod mikroskopem a má zálibu v biologii a chemických vzorečcích, ten bude mít možnost v Jihlavě studovat nový...  celý článek

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.